Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francesco de Haan, Flow Accountants:

"Gemiddelde omzetstijging detaillisten houdt aan"

Dit bijzondere Coronajaar laat bijzondere resultaten zien bij veel zelfstandig ondernemers in de AGF-branche. Terugkijkend op de eerste drie kwartalen van dit jaar doet Francesco de Haan in het ADN Magazine verslag. Hoewel de gemiddeld genomen de omzetten stijgen, ziet ADN in de praktijk echter ook bedrijven die het zwaar hebben op dit moment. 

Omzetstijging houdt aan, marge iets gekrompen
Francesco: “Over de eerste drie kwartalen zien we een gemiddelde omzetstijging tussen de 10 en 15%. De hoogste piek lag in het tweede kwartaal, maar ook daarna bleven de omzetten boven de gemiddelden van vorig jaar. We kunnen hieruit opmaken dat er nog steeds veel mensen thuis zijn/werken. Daar komt bij dat de uitgaven voor vakantie, horeca of andere ontspanning door de verschillende maatregelen aanzienlijk zijn afgenomen en de consument dus meer te besteden heeft. Vooral speciaalzaken profiteren hier op dit moment van.

We zien dat het resultaat aanzienlijk is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Belangrijkste oorzaak hiervoor is dat de arbeidsproductiviteit is gestegen. De personele kosten zijn in absolute zin ongeveer gelijk gebleven. Ook neemt het resultaat ook toe omdat de vaste kosten de vaste kosten blijven. Bij toenemende omzet houd je dus meer over onderaan de streep.”

Zakelijke markt
Bedrijven die zich vooral op de zakelijke markt begeven, hebben op dit kanaal een aanzienlijke daling gezien. Een logische ontwikkeling gelet op de lockdown voor de horeca en het advies voor thuiswerken. Veel bedrijven hebben deze omzetdaling wel kunnen compenseren met de winkelverkoop.

Vierde kwartaal
Voor het vierde kwartaal zijn de verwachtingen (zeer) positief te noemen. De aangescherpte maatregelen houden de consument nog een tijdlang in huis en men heeft geld te besteden en meer tijd beschikbaar. Het is voor de komende tijd belangrijk om die omzetpiek ook in goede banen te leiden binnen je winkel.”

Pas op!
n een eerder artikel in het ADN Magazine werd al gewaarschuwd voor het feit dat er ergens een kantelpunt zal komen in de ontwikkeling. Francesco: “die waarschuwing geldt nog steeds, maar is nu met deze tweede Coronagolf, verder vooruitgeschoven. We zullen het jaar goed afsluiten en wellicht begin volgend jaar ook weer goed starten, maar de economie zal de gevolgen gaan voelen van de Coronacrisis. Hoe en wanneer dat voelbaar zal zijn is moeilijk in te schatten, maar bouw voor jezelf een reserve op voor de tijd die komen gaat.”

Meer informatie

Flow Accountants BV
Nijverheidsweg Noord 60-23
3812 PM Amersfoort
T 033 445 17 00
welkom@flowaccountants.nl 
www.flowaccountants.nl 

AGF Detailhandel Nederland (ADN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
0318 - 440 222 (keuze 4)
info@agfdetailhandel.nl     
www.agfdetailhandel.nl     

Publicatiedatum: