Nederlandse duurzame online supermarkt krijgt € 2,7 mln aan financiering

Kroatië: Studenac breidt uit door middel van overname
De Kroatische supermarktketen Studenac heeft 15 winkels die in december 2019 werden overgenomen van een concurrent heropend onder het eigen merk. De winkels waren afkomstig van de keten Sonik Market, dat een netwerk heeft van 88 filialen verspreid aan de Adriatische kust. De renovaties zullen met het einde van dit jaar worden afgerond. Volgens Studenac-CEO Michal Senezuk heeft zijn bedrijf als doel om de waardes waar Sonik voor staat in stand te houden. Verder wil hij het aanbod geleidelijk aan verbeteren en speciale acties aanbieden, aldus het lokale nieuwsblad Poslovni Dnevnik.
Bron: esmmagazine.com 

VK: de uitdagingen van robottechnologie voor Ocado
Taken die voor mensen simpel zijn, waren tot voor kort onmogelijk voor robots. Voorbeelden hiervan zijn snel en efficiënt boodschappen van verschillende vormen en maten in tassen inpakken, zonder dat hierbij producten worden platgedrukt. Deze handeling vereist een visiesysteem om het product te lokaliseren, flexibele en sterke robothanden om de artikelen vast te grijpen en geavanceerde kunstmatige intelligentie, zodat de robot begrijpt dat je een literfles melk niet bovenop een doosje eieren plaatst. Dit soort vereisten voor robottechnologie is precies het soort uitdaging waar Ocado Technology-CEO James Matthews mee worstelt. Op dit moment heeft zijn bedrijf een geavanceerd distributiecentrum in Erith in het oosten van Londen, dat nu al voor een groot deel is geautomatiseerd.
Bron: bbc.com 

Walmart verkoopt meerderheidsbelang in Japanse supermarkt
Walmart gaat zijn meerderheidsbelang in de Japanse supermarktketen Seiyu overdragen aan het investeringsbedrijf KKR en het e-commerce-bedrijf Rakuten. Het aandeel wordt verkocht voor meer dan US$1 mld (€ 850 mln). Door de overdracht wordt de waarde van Seiyu geraamd op 172,5 mld yen (€ 1,39 mld). Walmart heeft wegens de felle concurrentie al meerdere jaren moeite met het genereren van winst in de Japanse sector. Er wordt dan ook al langer gespeculeerd over het vertrek van Walmart uit deze regio. 
Bron: reuters.com 

Rusland: Ozon plant beursgang van US$ 750 mln
De Russische online retailer Ozon wil door middel van een beursgang US$ 750 mln (€ 634,0 mln) aan financiering verkrijgen. De beursgang moet plaatsvinden in de VS en moet helpen om uitbreiding binnen de online retailsector te bewerkstelligen, aldus verschillende financiële bronnen. De Russische e-commerce-sector is op dit moment nog erg gefragmenteerd, maar zal volgens een prognose van Euromonitor dit jaar met meer dan 40% groeien tot een waarde van 2,5 biljard roebel (€ 27,6 mld). In de komende vijf jaar wordt de groei van de Russische sector geraamd op rond de 15% per jaar.
Bron: reuters.com 

China: Pinduoduo overtreft verwachtingen voor afgelopen kwartaal
Het Chinese e-commerceplatform Pinduoduo heeft in het afgelopen kwartaal beter gepresteerd dan dat analiste hadden verwacht. Het sterke resultaat kwam dankzij het herstel van de Chinese economie na de coronacrisis. De omzet steeg in de afgelopen periode tot 30 september met 89% tot 14,21 mld yuan (€ 1,82 mld). Analisten waren uitgegaan van een omzet van 12,34 mld (€ 1,58 mln).
Bron: reuters.com 

Nederlandse duurzame online supermarkt krijgt € 2,7 mln aan financiering
De op duurzaamheid gerichte Rotterdamse online supermarkt Pieter Pot krijgt voor € 2,7 mln aan financiering. Het kapitaal wordt gebruikt om circulaire verpakkingen te ontwikkelen voor de supermarktsector, die zich doorgaans kenmerkt door de grote hoeveelheid plastic afval. De startup Pieter Pot is een van een nieuwe generatie aan supermarktbedrijven, die zich inzet voor het geheel wegwerken van plastic afval binnen de eigen bedrijfsvoering. De investering in Pieter Pot is afkomstig van drie partijen, namelijk SHIFT Invest, Future Food Fund en InnovationQuarter. 
Bron: siliconcanals.com 

VK: Central England Co-op introduceert nieuw assortiment
Central England Co-op heeft een nieuw huismerk geïntroduceerd. Het nieuwe assortiment bestaat uit producten tegen lage prijzen voor meer prijsbewuste consumenten. Co-op Honest Value bestaat onder andere uit Brits vers vlees en een aantal Fairtrade producten, waaronder groente, fruit, kant-en-klaar maaltijden en zuivel. Ook omvat het nieuwe huismerk huishoudelijke artikelen.
Bron: theretailbulletin.com 

India: Grofers krijgt investering van US$ 55 mln van SoftBank
De Indiase online supermarkt Grofers heeft bijna een kapitaalinjectie afgerond van rond de US$ 55 mln (€ 46,5 mln). Het vermogen is afkomstig van het Japanse SoftBank Vision Fund. SoftBank is met een belang van 46% de grootste aandeelhouder in Grofers. Mogelijk gaan bij deze financieringsronde ook andere aandeelhouders in het in Gurugram gevestigde bedrijf investeren. Tiger Global Management en KTB Ventures dragen in dat geval bij met US$ 30 mln (€ 25,4 mln).
Bron: inc42.com 

Ahold Delhaize aan kop in duurzaamheidsindex
Ahold Delhaize heeft zijn toppositie versterkt in de categorie voor supermarkten in de Dow Jones Sustainability World Index (DJSI World). Ahold Delhaize verbeterde zijn score met 14 punten ten opzichte van 2019. Daarmee kwam de score op 83 punten, bij een maximum van 100. De gemiddelde score in de supermarktcategorie komt neer op 31 punten. Het is voor de vijfde jaar op rij dat Ahold Delhaize zich met zijn score kan meten met de wereldtop.
Bron: aholddelhaize.com 

Mexicaanse retailers hadden in oktober meer LFL-omzet
De leden van de Mexicaanse retailersverenging ANTAD zagen hun vergelijkende winkelomzet in oktober jaar op jaar toenemen met 2,8%. Het is voor het eerst sinds maart dat de vergelijkende winkelomzet is gestegen. Lange tijd werd de omzet van Mexicaanse retailers tegengehouden door de verminderde vraag vanuit consumenten wegens de uitbraak van het coronavirus. De cijfers van ANTAD hebben betrekking op meer dan 62.000 Mexicaanse winkels, waaronder van ketens zoals Soriana en Chedraui. De vergelijkende winkelomzet betreft de omzet van winkels die minstens een jaar lang in bedrijf zijn.
Bron: finance.yahoo.com 

VS: Instacart schakelt Goldman Sachs in voor beursgang
Instacart heeft de hulp ingeroepen van de bank Goldman Sachs Group voor een beursgang, die mogelijk aan het begin van 2021 plaats zal vinden. Door de beursgang zal het online thuisbezorgplatform volgens anonieme bronnen op een waarde worden geraamd van rond de US$ 30 mld (€ 25,4 mld). Vorige maand werd de waarde van Instacart nog vastgesteld op US$ 17,7 mld (€ 15,0 mld), nadat vlak daarvoor een investeringsronde had plaatsgevonden van US$ 200 mln (€ 169,1 mln).
Bron: reuters.com 

Amazon trekt online gebruikers van voedselbonnen aan
Amazon wordt online steeds populairder onder Amerikaanse consumenten die gebruik maken van voedselbonnen. Het aantal online bestellingen van versproducten door gebruikers van het Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP) is wegens de pandemie met een factor 50 gegroeid, aldus een rapport van Bloomberg.
Bron: foxbusiness.com 

VS: Dollar General bouwt dc in Nebraska
Dollar General werkt aan een nieuw distributiecentrum in de stad Blair in de staat Nebraska. Het logistieke centrum is uniek in de zin dat het gebruikt wordt voor zowel de conventionele winkels van Dollar General als voor de distributie van versproducten voor de keten DG Fresh. Het dc wordt mogelijk gemaakt met een investering van ongeveer US$ 85 mln (€ 71,9 mln). Bij volle capaciteit zal de faciliteit van 74.000 vierkante meter 400 banen creëren en meer dan 1.500 winkels in de Midwest-regio ondersteunen.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven