Hoe herken je een echte verse peer? Fruitteelt reageert op Dirk-reclame

Gisteren plaatsten we een tweet van de dag, waarin fruitteeltadviseur Jos de Wit zijn verbazing uitsprak over de reclame van Dirk van den Broek waarin een echte verse peer te herkennen moest zijn aan de laagste prijs.

 
Op Twitter ontstond er een interessante discussie. Zo reageerde CDA Tweede Kamerlid Jaco Geurts: "Als je dit soort advertenties ziet, hebben we nog een lange weg te gaan voor een eerlijk verdienmodel voor onze fruittelers, boeren en tuinders!"

Anton de Ruiter verklaart het op facebook als volgt: "Mensen gaan voor de laagste prijs van een krat bier. Niemand denkt aan de bierbrouwer. Zo ook met die peren. Ze hebben volop aanbod voor een lage prijs. Daar profiteren ze van. We zitten niet in de positie dat ze moeten vechten om peren."

Fruithandelaar Randy Dijksman heeft wel zijn vraagtekens bij de discussie. "Wie zegt er dat Dirk van deBroek deze prijs één op één terug laat vloeien naar de leverancier / teler? Haast iedere retailer werkt met bonussen die ingezet kunnen worden bij acties. Jullie maken van een mug een olifant. Als je niet eens weet hoe het werkt in de retail. Laat nou de verkoop over aan de mensen die er verstand van hebben. Uiteindelijk bepaalt het aanbod gewoon de prijs. Deze ongeschreven wet is al zo oud als Methusalem. Want zal ik de vraag eens anders stellen; Wat zou jij doen als je een producent bent van bijvoorbeeld Lego blokjes. En je krijgt altijd gegarandeerd de kostprijs-plus? Juist.. dan ga je meer maken. Want zo zit onze maatschappij in elkaar."

De Ruiter reageert: "Liggen de peren voor 2,00 euro in de winkel is het ook niet goed. Dit keer geven ze het bijna weg is het ook niet goed. Alleen het is voor een teler een beetje vernederend. De beste peer herken je aan de lage prijs. Eigenlijk voel je hier dat alles om de prijs draait. De wet van de economie is goedkoop produceren en verkopen voor de hoogste prijs. Vraag en aanbod spelen de hoofdrol in deze wet."
 
Randy Dijksman begrijpt het sentiment. "Aan de andere kant hebben we dergelijke acties nodig om onze Nederlandse consument onze peren in de mond te krijgen. In plaats van blijven wachten tot ze naar Rusland gaan..."

Raymond Hoogendoorn: "Af en toe een actie is geen probleem, zolang deze prijs maar niet structureel is. Als er dan veel verkocht wordt, komt er later weer meer ruimte. Zie een actie eigenlijk als investering." Bernd Feenstra is het daarmee eens. "Daarnaast is er ook een verkopende partij. Of zoals een fruithandelaar jaren geleden tegen mij zei: “Heb je zelf wel eens een peer aan een supermarkt verkocht?” 

Barend van Doorn reageert op facebook: "Het is met supermarktacties wel gebruikelijk dat de verkoopprijs van het actie-artikel lager is dan de inkoop van de supermarkt. Concreet; deze actieprijs hoeft niet te betekenen dat de leverancier (lees teler) een te lage prijs heeft gekregen voor zijn peren. De super kiest soms bewust voor verlies maken omwille van zijn strategische en/of concurrentie positie in de markt. Verder heeft de perenmarkt momenteel wel een verkoopimpuls nodig, want anders blijven we met heel wat cellen zitten deze winter is te vrezen. mede door Corona loopt de export slecht en hoe loopt het af met de Brexit?"

Voor fruitteeltadviseur Wouter van Teeffelen zit het grootste pijnpunt niet bij de lage actieprijs, maar bij de inhoud van de reclame. "Die zit heel dicht tegen het schofferen van je leveranciers aan, zeker als PlanetProof al boel op scherp zet." Bernd Feenstra reageert daar op zijn beurt weer op: "Je kunt er als verkopende partij ook voor kiezen om niet aan deze klant te leveren. Of bijvoorbeeld twee cent per kg extra voor PlanetProof te vragen."

Fruitteeltadviseur Peter van Arkel wijst er op dat de naam van de leverancier onvermeld blijft. "Als de naam van Dirk Supermarkten genoemd wordt, mag ook de naam van de leverancier genoemd worden. Aan zo’n actie gaat een hele planning vooraf tussen de retailer en de leverancier: aankoop, sortering, verpakking, vervoer, opstellen/drukken folders, etc. Daar gaan weken aan vooraf. Nu wordt de nadruk op retailer gelegd, maar je kunt retailer niet kwalijk nemen als hij ‘ingaat’ op sterke aanbieding van de leverancier."

Edwin van Laerhoven vraagt zich of of de gemiddelde fruitteler zich wel verdiept in de kanaalkeuze (samen met zijn afzetorganisatie). "Het businessmodel van Dirk van de Broek is voor een groot deel geschoeid op de goedkoopste zijn. 'Het beste vers voor de laagste prijs'. Ik heb zelf meer verstand van groenten dan van fruit. Wellicht is het over heel het seizoen gezien wel een goede afnemer dan help je elkaar ook een keer met een promo."
 
Arie van Horssen, op twitter bekend onder de naam Arie de Knaller, is het er niet mee eens. "Aan een promo waarin je Hollandse peren als een goedkoop productje wegzet mag je nooit meewerken. Hollands fruit moet je opwaarderen, niet kleineren!"
 
In de folder verklaart Dirk van den Broek de lage prijs als volgt: "Om de voordeligste supermarkt te kunnen zijn, moeten we elke dag heel erg vers zijn! Als groente en fruit 'in het seizoen' zijn, is de smaak het beste en zitten ze bomvol vitamines. En omdat er veel van is, kunnen we het op z'n voordeligst aanbieden. Zo wordt er veel van gekocht en ligt ons vers dus nooit lang in de winkel." 

We hebben de supermarkt gevraagd om ook op de ophef te reageren.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven