Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Edeka verdubbelt belang in Picnic

Britse retailomzet herstelt zich, weinig consumentenvertrouwen
De omzet van de Britse retailsector is in september gestegen. Ondanks de moeilijke economische omstandigheden en de nieuwe beperkingen wegens het coronavirus was er in het afgelopen kwartaal sprake van de grootste toename in omzet ooit. Uit informatie van het Office for National Statistics (ONS) blijkt dat de totale retailomzet van augustus tot september met 1,5% toenam. Daarmee was september de vijfde opeenvolgende maand met omzetgroei, die in totaal neerkomt op 5,5% ten opzichte van de omzet in de periode vlak voor de pandemie. In de drie maanden tot en met september nam de retailomzet ten opzichte van het voorgaande kwartaal toe met 17,4%.
Bron: kamcity.com 

VAE: Grandiose Supermarket breidt uit in Abu Dhabi
De duurzame supermarktketen Grandiose Supermarkets heeft een nieuwe locatie geopend in Abu Dhabi. De winkel is komen te staan in Masdar City, dat net als de keten zelf een reputatie heeft op het gebied van duurzaamheid. 
Bron: zawya.com 

Duitsland: Edeka verdubbelt belang in Picnic
De Duitse supermarktketen Edeka wil zijn aandeel in de online supermarkt Picnic verdubbelen. Op dit moment heeft Edeka een aandeel van 10% in Picnic International en van 35% in Picnic GmbH, de Duitse tak van het Nederlandse bedrijf. Volgens het branchemagazine Lebensmittel Zeitung heeft Edeka-topman Markus Mosa toestemming van de raad van bestuur gekregen om het aandeel in Picnic significant te vergroten. Het aandeel van 10% komt overeen met een waarde van ongeveer € 1 mld. Edeka wil dit aandeel vergroten door voor nog eens € 100 mln te investeren. In de praktijk zal dit neerkomen op een wisseling in aandelen. Edeka wil zijn aandelen in Picnic GmbH inwisselen voor aandelen in Picnic International.
Bron: retaildetail.eu 

Singapore: rechtbank houdt Future/Reliance-fusie tijdelijk tegen
Een rechtbank in Singapore heeft volgens anonieme bronnen bepaald dat de overname van Future Retail door Reliance Industries moet worden uitgesteld. De overname met een waarde van S$ 3,4 mld (€ 2,1 mld) moet worden onderzocht door de nationale mededingingsautoriteit. De uitspraak van de rechtbank was op verzoek van Amazon. De e-commerce-gigant was opgelucht om te horen dat de fusie van de twee concurrenten eerst een arbitrageproces zal moeten doorlopen.
Bron: bnnbloomberg.ca 

VK: IT-directeur van Sainsbury's verbetert data-capaciteiten
Phil Jordan, de IT-directeur van Sainsbury's, is verantwoordelijk voor een aantal innovaties bij het bedrijf met betrekking tot data-analyse en andere IT-capaciteiten. De innovaties zijn van belang wegens het veranderend consumentengedrag en het verhelpen van de negatieve gevolgen van het coronavirus. Volgens Jordan heeft Sainsbury's in 2020 de omvang van zijn online activiteiten moeten verdubbelen wegens deze veranderingen.
Bron: diginomica.com 

Zuid-Afrika: 2,6% meer halfjaaromzet voor Pick n Pay
Pick n Pay heeft de resultaten over de periode van 26 weken tot 30 augustus 2020 bekend gemaakt. Over deze periode nam de omzet van het bedrijf toe met 2,6% tot ZAR 44,2 mld (€ 2,3 mld). De like-for-like-omzet steeg met 1,0%. De beste resultaten werden behaald in de Zuid-Afrikaanse thuismarkt, waar de omzet met 3,4% toenam tot ZAR 42,7 mld (€ 2,2 mld). De Zuid-Afrikaanse vergelijkende winkelomzet steeg met 1,7%. Het bedrijf stelt dat de beperkingen wegens COVID-19 hebben geleid tot 20% minder omzet, oftewel een verlies in omzet van ongeveer ZAR 2,8 mld (€ 146,8 mln).
Bron: retailanalysis.igd.com 

Spanje: Ahorramás breekt winstrecord
Ahorramás had over 2019 een toename in omzet van 4% tot € 1,54 mld ten opzichte van 2018. € 37 mln van de totale omzet werd gegenereerd door de groothandelsafdeling, terwijl € 1,50 van de supermarkten afkomstig was. De winst nam met 6% toe tot € 119 mln, wat voor het bedrijf een record is.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: H-E-B keert bonus van US$ 500 voor werknemers uit
De Texaanse supermarkt H-E-B is van plan om aan zijn 120.000 medewerkers bij wijze van dank een bonus uit te keren van US$ 500 (€ 421,73). De in San Antonio gevestigde keten geeft aan dat alle voltijds en deeltijds medewerkers die van voor 23 oktober voor H-E-B werkzaam zijn in aanmerking komen voor de bonus. Dit betreft onder andere werknemers in winkels, bij distributiecentra en op kantoren. Ook personeel van de ketens Central Market, Mi Tienda, Joe V’s en Favor, de dochteronderneming voor thuisbezorging, krijgen de bonus als dank voor de inspanningen tijdens de pandemie uitgekeerd.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Buffalo Market opent online supermarkt in San Francisco
Buffalo Market is een online supermarktketen, die gebruik maakt van een model waarbij vooral wordt gericht op lokale producten van kleine telers en leveranciers. Waar andere online thuisbezorgers vooral de snelheid van de service als sterkste punt hanteren, focust Buffalo Market zich vooral op kwaliteit, betrouwbaarheid en de persoonlijke behoeftes van de consument. "De missie van Buffalo Market is om de Amerikaanse supermarktsector fundamenteel te veranderen met onze nadruk op versproducten", zegt CEO Adam Olejniczak. "Het verbeteren van oudere retailmodellen door direct bij telers onze producten te halen klinkt als iets dat de kosten zou moeten verhogen, maar feitelijk gebeurt het tegenovergestelde". Buffalo Market krijgt rond 2 uur 's nachts zijn versproducten binnen, die later in de komende morgen al worden bezorgd. Het resultaat van deze aanpak is een uitstekende versheid, lagere kosten en meer waarde voor zowel consumenten en leveranciers als de retailer zelf.
Bron: prnewswire.com 

Amazon Fresh opent tweede winkel in Californië
Amazon Fresh heeft in Californië zijn tweede vestiging geopend. De nieuwe winkel staat in de stad Irvine. Enkele weken eerder opende Amazon eerste locatie onder het Fresh-format in Woodland Hills, Californië.
Bron: grocerydive.com 

VS: 7-Eleven breidt thuisbezorging uit
7-Eleven gaat zijn service voor thuisbezorging uitbreiden naar meer dan 90% van het winkelnetwerk in de VS, Klanten kunnen via negen verschillende online platformen producten bij 7-Eleven bestellen en deze aan huis laten bezorgen. De betreffende platformen zijn 7-Eleven’s eigen 7NOW-app, Postmates, DoorDash, Google, Favor (uitsluitend in Texas),  Amazon, Uber Eats, GrubHub en Instacart.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Wakefern behaalt jaaromzet van US$ 18,3 mld
Wakefern heeft in de periode van 53 weken tot 3 oktober 2020 een retailomzet behaald van US$ 18,3 mld (€ 15,4 mld). CEO Joseph S. Colalillo, COO Joe Sheridan en onderdirecteur Chris Lane presenteerden de jaarresultaten onlangs bij een online gehouden algemene vergadering voor aandeelhouders, winkelmanagement en personeel. De omzet van het afgelopen fiscaal jaar was in vergelijking met de periode van 2018/2019 met 9,75% toegenomen. Wakefern opende in het afgelopen jaar vier nieuwe vestigingen van de keten ShopRite. Ook werd de in Manhattan gevestigde supermarktgroep Fairway Market overgenomen en werd Nicholas Supermarkets lid van de Wakefern-groep. Nicholas Supermarkets werd in 1943 opgericht door de familie Maniaci. Sinds kort beheert dit familiebedrijf in het noorden van New Jersey vier nieuwe supermarkten, die onder het merk van Fresh Grocer vallen.
Bron: newsroom.wakefern.com 

Publicatiedatum: