Bart Bruyninckx één van de winnaars van Innovatiecampagne Boerenbond

Op woensdag 21 oktober zijn de vijf winnaars van de 12e Innovatiecampagne bekend gemaakt. Om de twee jaar doet het Innovatiesteunpunt van Boerenbond een oproep om innovatieve land- en tuinbouwideeën in te sturen. Uit een 100-tal inzendingen zijn er nu vijf verkozen tot dé landbouwinnovaties van 2020. "Met de Innovatiecampagne stimuleren we land- en tuinbouwers met innovaties die het eigen bedrijf vooruithelpen en daarnaast voor de hele sector inspirerend werken", aldus Boerenbond.

Volg de winnaars online
Door de coronacrisis worden de KBC-innovatieavonden uitgesteld naar november en december 2021. Tijdens de voorbije edities werden de winnaars van de campagne hier voorgesteld aan het grote publiek. Deze keer gaan we noodgedwongen digitaal. Vanaf 1 november zal je op www.innovatiecampagne.be de vijf innovatietrajecten kunnen volgen.

  1. Zo is er Halnet, een initiatief van 19 land- en tuinbouwers in Minderhout (Antwerpen). Zij bouwen samen met hun buren een energiegemeenschap uit die lokaal energie produceert en uitwisselt.
  2. Een ander idee kregen we van Bart Bruyninckx uit Messelbroek (Vlaams-Brabant). Hij wil witloof in potten zaaien en laten opgroeien in een serre. Zo zal er minder uitval zijn en kan er het hele jaar geteeld worden.
  3. Het derde idee komt van Marc De Boey uit Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen). Hij produceert A2A2-melk, afkomstig van Jersey-koeien. Marc ontdekte dat mensen met een bepaalde intolerantie tegenover melkeiwitten deze melk beter konden verteren.
  4. Verder heb je het idee van Koen De Clercq uit Maarkedal (Oost-Vlaanderen). Hij zocht naar een oplossing voor het tekort aan kippenslachterijen en zal een mobiele kippenslachterij ontwikkelen.
  5. Het laatste idee komt van twee machineringen uit Kinrooi (Limburg) en Lokeren (Oost-Vlaanderen). Zij gaan op zoek naar een digitaal reservatie- en registratiesysteem om de machines te verhuren aan hun leden.  

Bart Bruyninckx 

Innoveren in tijden van crisis
Nieuwe ideeën worden soms geboren uit noodzaak, vaak vanuit een probleem - een lockdown bijvoorbeeld - dat aanzet tot nadenken. Soms is verandering dringend nodig of het gevolg van een idee bij de boer of tuinder dat het beter moet kunnen. Net dan ontstaan creativiteit en vernieuwing.

“Met ruim 100 inzendingen bewijst ook deze editie dat land- en tuinbouwers nog steeds durven innoveren en goede ideeën hebben.” zegt Stijn Bossin, coördinator van het Innovatiesteunpunt. “Deze keer geven we vijf winnaars de kans om hun idee verder uit te werken. Zij ontvangen 5000 euro en worden intensief begeleid door onze innovatieconsulenten.”

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven