Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Migros verlaagt prijzen van 600 producten door concurrentie Aldi & Lidl

VK: minder supermarktomzet door overheidsplan voor de horeca
De groei in omzet voor de Britse supermarktsector liep in augustus terug tot jaar op jaar 8,0%. Daarmee komt de omzetgroei op zijn laagste tempo sinds april. De aanleiding voor de verminderde groei is een overheidsplan om mensen weer naar cafés en restaurants te krijgen en zo de horecasector te stimuleren. Volgens marktonderzoeksbureau Kantar werden minder maaltijden thuis gegeven, met als gevolg dat Britse consumenten in augustus £ 155 mln (€ 168,3 mln) minder uitgaven in supermarkten dan in juli. In augustus werd tevens het “Eat Out to Help out”-programma van de overheid ingezet. Over de periode van 12 weken tot 6 september steeg de supermarktomzet met 10,8%. Veel Britse consumenten werkten in deze periode nog vanuit huis. Volgens Kantar was de omzet voor het online segment in augustus gestegen met jaar op jaar 77%. De online omzet is sinds het begin van de lockdown opgelopen tot £ 3,2 mld (€ 3,47 mld). De snelst groeiende supermarktketen tijdens de afgelopen periode van 12 weken was de online pionier Ocado, met een omzetgroei van 41,2%. Bij de vier grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk presteerde Morrisons het beste, met een omzettoename van 12,9%. Tesco had een toename in omzet van 10,5%. Bij Sainsbury's was dit 8,0%, terwijl Asda een omzetgroei had van 6,3%. De omzet van de Co-operative Group steeg met 13,4%. In het noorden van Engeland had deze keten een toename in omzet die dubbel zo snel was. In verband met de lockdownmaatregelen moesten Noord-Engelse consumenten noodgedwongen dichter bij huis boodschappen doen, wat in het voordeel was van Co-op.
Bron: uk.reuters.com 

Vietnam: Bach Hoa Xanh investeert lokale landbouw
Mobile World Corporation, dat onder het merk Bach Hoa Xanh een buurtwinkelketen beheert, gaat met telers samenwerken voor een verbeterde kwaliteit van AGF. Er wordt geïnvesteerd in een model voor de teelt van schone groenten aan de hand van vier criteria. Er mogen geen gewasbeschermingsmiddelen, geen genetisch gemodificeerde rassen, geen groeimiddelen en geen conserveringsmiddelen mogen worden gebruikt. Een team van Mobile World Corporation werkt samen met lokale telers in kassen. Naast dat er actief technologie wordt gedeeld, belooft de retailer de AGF af te nemen en deze in winkels van de Bach Hoa Xanh-keten aan te bieden. De telers stellen hun land beschikbaar. De investering wordt verzorgd door de partner 4K Farm, evenals de benodigde materialen om de kwaliteit van het AGF te garanderen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Zwitserland: Migros verlaagt prijzen van 600 producten
Wegens de concurrentie van Aldi en Lidl heeft de Zwitserse keten Migros de prijzen van zo'n 600 producten verlaagd met minstens 10%. Driekwart van alle in prijs verlaagde producten betreft de categorie voor levensmiddelen. De prijsverlagingen worden voor het einde van dit jaar doorgevoerd.
Bron: thelocal.ch 

Australië: Amazon werkt met Myer voor pakketbezorging
Amazon gaat samenwerken met de Australische warenhuisketen Myer. De vestigingen van Myer krijgen verzamelpunten voor de pakketbezorgdienst Amazon Hub. De verzamelpunten komen bij 21 locaties van Myer te staan. Met Amazon Hub kunnen klanten een Myer-locatie uitkiezen, waar ze bestelde pakketten kunnen laten afleveren. Als het pakket eenmaal op deze locatie aankomt, krijgt de klant hierover een email met daarin een speciale code, die bij het ophalen van het pakket bij de betreffende locatie moet worden getoond. Amazon Hub is gratis voor klanten met een Amazon Prime-lidmaatschap. Er zijn plannen om voor de kerstdagen meer Amazon Hub-punten bij Myer-winkels op te zetten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Britse thuiswerkers zorgen voor 5,3% meer retailomzet
In de vier weken tot 5 september is de Britse supermarktomzet jaar op jaar met 5,3% gestegen. Dit komt voornamelijk door consumenten die wegens het coronavirus vanuit huis werken, zo meldt het marktonderzoeksbureau Nielsen. De omzetgroei is maand op maand afgenomen. In juli kwam de omzetgroei voor Britse supermarkten jaar op jaar neer op 7%. In augustus steeg de omzet van online retail jaar op jaar met 102%. Bij fysieke winkels daalde deze juist met 1,6%. "De omzet van de supermarktsector wordt nog steeds fors gestimuleerd door mensen die vanuit huis werken. Deze trend zal naar alle waarschijnlijkheid ook in de nabije toekomst aanhouden", aldus Mike Watkins van Nielsen.
Bron: reuters.com 

VS: Weis Markets breidt Low, Low Price-programma uit naar AGF
Weis Markets gaat zijn Low, Low Price-programma uitbreiden naar de versafdeling. Onder het programma worden de prijzen van 60 producten verlaagd, waaronder voor bananen, aardappelen, appelen en verpakte salades. Het Low, Low Price-programma werd door Weis Markets voor het eerst ingezet in januari 2019. Er werden sindsdien lagere prijzen doorgevoerd voor 7.000 producten in het assortiment. Het doel van het programma is om de laagste prijzen binnen de supermarktsector te hanteren. Volgens onderdirecteur Ron Bonacci hebben consumenten gezamenlijk al miljoenen dollars dankzij dit programma kunnen besparen. "De logische volgende stap is een uitbreiding naar verse groente en fruit", aldus Bonacci.
Bron: winsightgrocerybusiness.com 

VS: H-E-B zet kleine dc's voor online retail in
In reactie op de stijgende trend voor online retail heeft H-E-B een aantal kleine distributiecentra voor e-commerce opgezet. De Texaanse retailer maakt hierbij gebruik van software en uitrusting van Swisslog. De distributiecentra faciliteren zowel thuisbezorg- als afhaaldiensten en zijn ontworpen om zo gestroomlijnd mogelijk online bestellingen te verwerken. 
Bron: progressivegrocer.com 

VS: GrubMarket neemt Fresh Tex Produce over
GrubMarket heeft de overname voltooid van het in Alamo, Texas gevestigde bedrijf Fresh Tex Produce. Fresh Tex Produce is een leverancier van verse groente en fruit, met een uitgebreide klantenbasis in Texas, New England, de Midwest-regio en andere belangrijke stadsgebieden van de VS. Het bedrijf levert zodoende binnen de VS aan een aantal van de grootste supermarktketens van het land. Door middel van deze eerste overname in Texas wil GrubMarket zijn aanwezigheid in deze regio verder versterken. Fresh Tex Produce zal verder onder het huidige management in Alamo actief blijven.
Bron: prnewswire.com 

Walmart wil investeren in TikTok, ondanks concurrentie
Walmart heeft aangegeven door te willen gaan met plannen om in TikTok te investeren. Op dit moment staat de Amerikaanse tak van TikTok op het punt om een partnerschap aan te gaan met Oracle Corp. Oracle heeft zodoende een concurrerend voorstel van Microsoft verslagen. Walmart was aanvankelijk van plan om samen met Microsoft in het bedrijf achter TikTok te investeren. Waar Microsoft en Walmart hun zinnen hadden gezet op een directe overname, kwam het voorstel van Oracle neer op een partnerschap in verband met de politieke spanningen tussen Beijing en Washington. 
Bron: reuters.com 

VS: ALDI publiceert top 20 van meest favoriete producten
ALDI heeft zijn tweede editie van de jaarlijkse Fan Favorites-lijst gepubliceerd. De lijst geeft een top 20 van de meest populaire producten in het assortiment, op basis van een enquête. Meer dan 177.000 consumenten hebben aan de hand van de hashtag #ALDILove binnen 20 categorieën op hun meest favoriete producten gestemd. In de categorie van zowel makkelijke maaltijden als de algehele winnaar kwam Mama Cozzi's Take & Bake Deli Pizza naar voren. Dit product kreeg meer dan 55.000 stemmen. In de categorie voor versproducten stemden de meeste consumenten op avocado's.
Bron: prnewswire.com 

Publicatiedatum: