Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bert Barmans, Special Fruit

“Van één product naar meer dan 50 producten is uitdagend maar ontzettend leuk”

Tholen – Begin juni werd Bert Barmans aangekondigd als nieuwe CEO van Special Fruit, midden in de Coronacrisis. “Een moeilijke periode om te beginnen aan een nieuwe job”, bekent Bert. “Vanwege het telewerken is het lastig om iedereen te leren kennen en dat is in de eerste plaats het belangrijkste. Ik heb nog zoveel te leren van alle mensen in het bedrijf, dus moet ik op een andere manier deze kennis vatten. Het gaat allemaal wat trager, maar met de technologie van vandaag is het mogelijk om van thuis uit te werken. Dit creëert een zekere complexiteit, maar we slaan onszelf er absoluut doorheen. Het belangrijkste is echter dat iedereen gezond is en blijft en dat de dienstverlening van Special Fruit verdergezet wordt."

Partnerships
“Omdat ik nog in mijn eerste 100 dagen zit, is het nog te vroeg om aan te geven welke koers we gaan varen. Op dit moment is het belangrijk om veel te leren, veel vragen te stellen en alle kennis bij elkaar te brengen. Bovendien is het essentieel om een globaal zicht te krijgen op de hele keten en alle operaties. Echter ben ik overtuigd van de kracht van partnerships en hier wil ik in de toekomst sterk op inzetten, zowel aan de aankoop- als de verkoopzijde. Ik geloof in duurzame partnerships waarbij intens wordt samengewerkt en waarbij kennis wordt samengebracht. Partnerships beogen continuïteit op de lange termijn waar iedereen beter van wordt”, stelt Bert. 

Assortiment
Als voormalig general manager van Zespri gaat Bert van een assortiment met één product naar een uitgebreid assortiment met meer dan 50 producten. “Dat is uitdagend, maar ontzettend leuk. Een groot aanbod betekent meer complexiteit, omdat elk product een eigen unieke keten heeft. Het is leuk om je 100% op één product te focussen, maar ik zie er ook naar uit om andere producten te leren kennen en daarmee aan de slag te gaan. De AGF-wereld is zo’n dynamische en leuke sector. Niets is ooit hetzelfde. Daarom ben ik in de fruitwereld blijven hangen. Juist omwille van de afwisseling, diversiteit en flexibiliteit.”

“Vergeleken met mijn vorige baan ga ik van een multinational die in heel de wereld actief is naar een familiebedrijf dat op een kleinere schaal opereert. Toch is Special Fruit in ontzettend veel landen actief, zowel in verkoop als in aankoop. Ik verwacht wel dat ik minder lange reizen ga maken. Ik heb altijd erg genoten van de reizen die ik heb gemaakt. Desondanks is het thema reizen momenteel sowieso niet aan de orde”, zegt Bert.

Aardbeien en avocado’s
Special Fruit zet al jaren groots in op avocado’s en aardbeien, maar ondanks de concurrentie en de steeds wisselende marktomstandigheden is Bert niet bang dat de markt verzadigd is. “Aardbeien en avocado’s zijn twee grote productgroepen waar Special Fruit absoluut in gelooft en toekomst in blijft zien. Er zit nog steeds groei in de avocadomarkt, maar het is een markt met pieken en dalen. De ene periode gaan de prijzen over de kop en de andere periode kunnen ze flink zakken. Aardbeien is ook een extreem seizoensproduct. Elk jaar is anders en is het ook voor ons weer afwachten hoe het seizoen gaat lopen. Dat maakt het werk zo interessant.”

Toegevoegde waarde
“Voor de toekomst is het belangrijk dat wij als bedrijf aantonen wat onze waarde is voor onszelf en voor onze klanten én telers. Onze toegevoegde waarde komt voort uit onze markt- en productkennis. Het is van belang dat we dit nog beter definiëren en kunnen aantonen. Iedereen in heel de keten moet zijn toegevoegde waarde kunnen tonen, anders heb je geen toekomst. Daarnaast is het van belang om als bedrijf sterk en flexibel te zijn om met diverse omstandigheden om te gaan. Zeker in tijden van Corona blijkt dit zeer belangrijk. Ik vind dat Special Fruit de crisis zeer goed aangepakt heeft, de juiste keuzes en maatregelen getroffen heeft. Als je als bedrijf deze schokken hebt kunnen opvangen en hier mee om kunt gaan, geeft dit vertrouwen naar de toekomst toe”, besluit Bert.

Voor meer informatie:
Bert Barmans
Special Fruit
Europastraat 36
2321 Meer - Belgium
+32 3 3170660
Bert.barmans@specialfruit.be   
www.specialfruit.be