Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour snijdt fors in middenkader Polen

Lidl ziet omzet met 25% toenemen in Ierland
De Ierse tak van Lidl zal volgens CEO JP Scally zijn omzet tijdens de lockdown toenemen met tussen de 25% en 30%. In een interview met The Irish Times gaf Scally aan dat de omzet van Lidl in Ierland ruim boven de € 2 mld zit. Exacte cijfers en details over het winstmarge werden echter niet bekend gemaakt. Lidl heeft in Ierland 202 vestigingen, waaronder 40 in Noord-Ierland. In totaal zijn 6.000 werknemers bij de discountketen in dienst. De keten is van plan om voor het einde van volgend jaar 11 nieuwe filialen te openen. Ook wordt er € 75 mln geïnvesteerd in een nieuw distributiecentrum in Mullingar in het graafschap Westmeath. Deze faciliteit zal in 2022 in bedrijf gaan.
Bron: esmmagazine.com 

Aeon en Ocado openen dc in Japan
Aeon heeft de locatie bekend gemaakt van het eerste distributiecentrum in Japan, dat samen met het Britse Ocado wordt ontwikkeld. Vanuit het logistieke centrum worden online bestellingen verwerkt van klanten in de prefectuur Chiba en de omgeving van Tokyo. Het distributiecentrum heeft een assortiment van 50.000 verschillende producten. Dankzij robottechnologie en kunstmatige intelligentie zijn veel onderdelen van de faciliteit geautomatiseerd, zodat deze 24 uur per dag actief kan blijven.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VAE: Carrefour ondersteunt biologisch teler
Carrefour, dat in de Verenigde Arabische Emiraten actief is via de franchisepartner Majid Al Futtaim, gaat lokale telers beter ondersteunen en meer bio-producten in het assortiment opnemen. De keten heeft een overeenkomst getekend met Emirates Bio Farm, dat de grootste particuliere biologische teler van de Verenigde Arabische Emiraten is. Via deze samenwerking zal Emirates Bio Farm voor 450 ton aan bio-producten leveren aan Carrefour-winkels.
Bron: menafn.com 

HEMA-crediteuren stemmen in met schuldvermindering
Bijna alle crediteuren van het noodlijdende HEMA hebben ingestemd met een schuldsanering. Volgens HEMA is dit een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. Rond medio juni nam de belangrijkste groep van crediteuren het beheer van HEMA over. In ruim voor het kwijtschelden van € 300 mln van de uitstaande schuld kregen deze crediteuren alle aandelen in HEMA in handen. Om de plannen verder voort te zetten was echter toestemming nodig van de driekwart van de crediteuren met obligaties. De totale lening in de vorm van obligaties had een waarde van € 600 mln. Net iets meer dan 98% van deze crediteurengroep stemde in met de plannen. Een Britse crediteurengroep moet nog zijn goedkeuring verlenen. De crediteuren die de aandelen van HEMA in handen hebben willen zo snel mogelijk desinvesteren in de keten. Het Nederlandse investeringsbedrijf Parcom lijkt tot nu toe de meest geschikte kandidaat voor overname te zijn.
Bron: mbs.news

IGD komt met nieuwe prognoses voor Britse sector
In het nieuwe UK Channel Opportunities-rapport geeft marktonderzoeksbureau IGD een aantal prognoses voor de Britse supermarktsector. IGD stelt dat de Britse sector in de periode van 2019 tot 2022 zal groeien met 10%. De sector komt daarmee op een waarde van £ 19,1 mld (€ 21,3 mld). Het rapport maakt verder melding van de impact van COVID-19 op de sector voor de komende twee jaar, waarbij ook gekeken wordt naar de gevolgen voor specifieke kanalen binnen de sector. Door de pandemie is de opmars van online retail in een stroomversnelling beland. Volgens IGD zullen veel consumenten die tijdens de coronacrisis hun weg naar online kanalen hebben gevonden zich ontwikkelen tot trouwe klanten. Het snelst groeiende kanaal zal in 2021 en 2022 echter vooral de discountsector zijn. Wegens stijgende werkeloosheid zullen veel consumenten zoeken naar meer voordeel. Grote ketens zullen sneller dan verwacht marktaandeel verliezen. Met 2022 zal slechts de helft van de totale supermarktomzet op rekening komen van de grote supermarktketens. Buurtwinkels zullen voor de uitdaging staan om hun positie te handhaven van tijdens de lockdown. Tijdens de lockdown kozen veel consumenten voor een gepland wekelijks bezoek aan een buurtwinkel als belangrijkste bron van dagelijkse benodigdheden, hoewel buurtwinkels voor de pandemie juist waren toegespitst op impulsaankopen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Italië: Italmark introduceert winkelconcept in Brescia
De Italiaanse lokale supermarktketen Italmark heeft een nieuw winkelconcept geïntroduceerd in een winkelcentrum in Brescia. De nieuwe locatie combineert winkelgemak met een lokaal aanbod en een assortiment aan exclusieve producten, aldus Gdoweek. De winkel is geopend in een locatie die eerder werd gebruikt voor een hypermarkt van Ipercoop. De vestiging heeft een oppervlak van 3.019 vierkante meter, waarvan 1.877 vierkante meter is bestemd voor winkelruimte. Het assortiment heeft 14.000 verschillende producten. Ongeveer 1.000 artikelen hiervan zijn biologische producten. Meer dan 1.100 producten vallen onder het huismerk Consilia.
Bron: esmmagazine.com 

Rusland: Lenta opent winkels in Moskou en St. Petersburg
De Russische supermarktketen gaat twee nieuwe filialen openen in Moskou en Sint Petersburg. De assortimenten van de twee winkels bevatten respectievelijk 7.700 en 12.000 producten en zijn toegespitst op de lokale klantenbasis. Onder het aanbod bevinden zich zowel lokale producten als huismerken en nationale merken.
Bron: esmmagazine.com 

Maleisië: Elektronische betaalmiddelen voor Hero Market
Het financiële tech-bedrijf ManagePay Systems Bhd (MPay) maakt elektronische betaalmiddelen mogelijk voor de Maleisische supermarktketen Hero Market. De twee bedrijven hebben een overeenkomst gesloten, zodat Hero Market de betaaloplossingen van MPay in de eigen winkels toe mag passen. Hero Market heeft een netwerk van 28 supermarkten verspreid over drie Maleisische regio's. 
Bron: theedgemarkets.com 

India: Reliance Retail werkt met programma voor emancipatie
Reliance Retail heeft een overeenkomst met de Indiase overheid getekend voor deelname aan het YSR Cheyutha-programma. Dit programma streeft naar meer economische emancipatie voor vrouwen van verschillende Indiase minderheden. Reliance Retail gaat vrouwelijke ondernemers met eigen mini-buurtwinkels ondersteunen door middel van het JioMart Kirana-programma. Ook gaat het bedrijf meer samenwerken met vrouwelijke AGF-telers.
Bron: thehansindia.com 

Carrefour ontslaat 400 werknemers in Polen
De Poolse tak van Carrefour gaat ongeveer 400 werknemers ontslaan. De banen die komen te vervallen bevinden zich voornamelijk in het middenmanagement van de hypermarkten van Carrefour. Door de ontslagronde valt 3% van het werkleger van Carrefour in Polen weg. De ontslagen zijn onderdeel van een strategie onder de naam Carrefour 2022, waarmee het bedrijf zijn structuur en processen beter wil stroomlijnen. De reorganisatie heeft betrekking op zowel filialen als het hoofdkantoor.
Bron: polishnews.co.uk 

VS: Shipt introduceert bezorgdienst voor niet-leden
Shipt, een van de grootste thuisbezorgplatforms van de VS, komt met een nieuwe dienst waarmee ook consumenten zonder Shipt-lidmaatschap gebruik kunnen maken van het platform. Klanten kunnen tegoedbonnen kopen voor een, drie of vijf bestellingen via Shipt, die respectievelijk $ 10, $ 9 of $ 8 (€ 8,50, € 7,65 of € 6,80) per bestelling kosten. Het jaarlijks lidmaatschap bij Shipt kost $ 99 (€ 84,12), waarmee bestellingen van meer dan $ 35 (€ 29,74) zonder extra bezorgkosten aan huis kunnen worden geleverd.
Bron: prnewswire.com 

VS: DoorDash introduceert online besteldienst voor boodschappen
De Amerikaanse maaltijdbezorger DoorDash gaat zijn online diensten uitbreiden met het bezorgen van boodschappen. Het in San Francisco gevestigde bedrijf werkt hiervoor samen met supermarktketens verspreid over de gehele VS. De bezorgdienst is beschikbaar voor consumenten in de Bay Area, Los Angeles, Orange County, Sacramento, San Diego, Chicago, Cincinnati, Milwaukee, Detroit en Indianapolis. Supermarkten die met DoorDash samenwerken zijn onder andere Smart & Final, Meijer en Fresh Thyme. Op de korte termijn hoopt DoorDash vergelijkbare samenwerkingsverbanden op te zetten met ketens als Hy-Vee en Gristedes/D’Agostino. De bezorgdienst heeft zich als doel gesteld om meer dan 75 mln Amerikaanse consumenten via DoorDash toegang tot supermarkten te geven.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: