Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Loek Smets, P. Smets & Zn.

"We zijn erg goed in het stoïcijns bevaren van onze eigen koers"

Tholen - Al ruim 90 jaar is P. Smets & Zn uit Geleen actief als AGF-grossier in het Limburgse. "We gaan richting Koninklijk", lacht Loek Smets, die met zijn broer Richard de directie voert. Op de vraag hoe de groothandel het al zo lang volhoudt, antwoordt hij: "Met een goede kwaliteit, een goede prijs en een topservice. Je moet het allemaal niet te ingewikkeld maken."


Loek Smets voor het nieuwe pand

Nieuwbouw
Het levert bij het familiebedrijf - vader Pierre (75) is nog dagelijks betrokken bij de inkoop - in elk geval succes op. Twee jaar terug werd aanvullend een nieuwe locatie voor kantoor, koelopslag en fustruimte (6.000 m2) betrokken tegenover het oude pand, dat nog altijd als crossdocklocatie dient. "We stonden voor de keuze om nog twintig jaar hetzelfde te blijven doen of het in één keer goed aan te pakken."

Met de coronacrisis kwam de extra ruimte als geroepen. "Onze omzet heeft in totaliteit flink geplust. Onze afzet gaat voor 65% naar winkels, 20% richting markten en 15% naar horeca. De horeca en haar leveranciers en de markten vielen flink terug, maar de verkoop naar de winkels ging maal twee. Dat hamstergedrag was een bijzonder fenomeen. Alsof mensen opeens twee keer per dag bloemkool gingen eten", vertelt Loek. "Inmiddels krabbelt de horeca wel op, al is men nog voorzichtig. Met de markten wil het nog niet zo vlotten."

Interne lockdown
Het bedrijf besloot al direct tijdens de eerste coronamaatregelen medio maart om de loods volledig af te sluiten voor klanten. Deze 'interne lockdown' duurde zo'n zes weken. "Ieder bedrijf moet dat voor zichzelf weten, maar het heeft mij wel verbaasd dat niet meer bedrijven dit deden. Ik vind dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen ook richting ons personeel om een veilige werkomgeving te creëren. Dan weegt een mogelijk omzetverlies niet op tegen je maatschappelijke verplichting om je klanten en personeel te beschermen."


Het oude pand

Klanten konden die weken alleen per mail, telefoon of webshop bestellen en op de gewenste afhaaltijd hun handel ophalen. Niet iedere klant kon de beslissingen waarderen. "Een paar klanten zijn afgehaakt, maar die zijn ook weer teruggekomen", vertelt Loek. Of hij het met een tweede golf weer zou doen? "Dat denk ik wel, we weten nu ook hoe we het aan moeten pakken, al is het heel bewerkelijk. Maar je wilt Corona toch niet in huis halen?"

Totaalpakket
De klanten van Smets bevinden zich zo ongeveer in een straal van 150 kilometer rond Geleen, dus in Nederland, Duitsland en België. "Dat we als AGF-groothandel zo afgezonderd zitten heeft voor- en nadelen. In Venlo komen de mensen naar je toe, wij moeten zelf naar de klanten. Maar klanten die naar ons toekomen, willen ook wel met een totaalpakket bediend worden. Wij hebben geen klanten die alleen voor een palletje sinaasappelen naar ons toekomen. We bieden dan ook werkelijk alles aan op AGF-gebied en kunnen iedereen ontzorgen van een Turkse winkel tot een marktkraam en horecazaak."

Met name in het Waalse gedeelte, net over de grens van België komen er de laatste tijd veel klanten bij. "Die winkels zijn het vaak niet gewend om dagelijks hun handel bij de deur afgeleverd te krijgen. In België zijn er niet veel handelsbedrijven die dat doen en degenen die dat wel doen, zijn loeiduur. Klanten die voor ons kiezen willen ontzorgd worden. Wij zetten desgewenst vijf dagen per week de handel op een andere plaats af. Die dienstverlening mag betaald worden en daar willen mensen ook voor betalen. Nadeel van onze geografische locatie is dat collega's met ervaring in de AGF-handel niet voor het oprapen liggen. Zo zoeken we al een tijd naar een Franstalige verkoper."

Klok als basis voor de inkoop
De inkoop wordt hoofdzakelijk gedaan door de Smetsen zelf. De klokverkoop vormt daarbij een belangrijke basis. Hiervoor staan in het nieuwe pand een paar computers naast elkaar opgesteld. Vader Pierre doet 's morgens de veilinginkoop bij The Greenery en ZON, terwijl Loek en collega Jurgen de veiling bij BelOrta en Hoogstraten volgen en Richard de inkoop onderweg door het land verzorgt. "Er wordt in de sector veel gesproken over directe samenwerking met lokale telers. Maar vaak kunnen die niet voorzien in de volumes die wij nodig hebben. Voor ons werkt dit dus ideaal", constateert Loek. Aanvullend wordt bijgekocht bij collega-groothandelaren en broer Peter van Smets Food Trading verzorgt de inkoop van het totale importpakket.

Al met al blijkt wel dat de grossier in Geleen niet de waan van de dag volgt. "We zijn er goed in om heel stoïcijns onze eigen koers te varen, dat is wel een constante factor door de jaren heen", lacht Loek. "Maar dat gaat al jaren goed, waarom zouden we ons concept dan veranderen? We hoeven niet zo nodig snel te groeien, agressieve acquisitie laten we graag aan anderen over. We zijn ook niet zo van de marketing. Bijna alle nieuwe klanten komen hier door mond-tot-mondreclame. Dan doen we blijkbaar toch iets goed!"


Shredder in eigen huisstijl

Voor meer informatie:
Loek Smets
P. Smets & Zn
Hofdwarsweg 11
6161 DE Geleen
046 47 42 381
Loek@psmets.nl 
www.psmets.nl