Leen Guffens, VLAM

“Door de coronacrisis zien steeds meer mensen de waarde van groenten en fruit”

Tholen – Bijna niemand had verwacht dat de coronacrisis de wereld zo op zijn kop zou zetten. Ook bij VLAM hoopten ze dat de situatie snel weer zou normaliseren. “Maar dat viel flink tegen”, vertelt Leen Guffens, directeur promotie van VLAM. “Tijdens het begin van de lockdown bleek dat beurzen een groot vraagteken zouden zijn, maar ook handelsmissies die we hadden gepland, werden geschrapt of uitgesteld. Niemand wist hoelang de situatie ging duren, waardoor we op zoek zijn gegaan naar alternatieve manieren om het Belgisch product op de kaart te zetten in het buitenland. Kijk, de export loopt wel door dankzij de inspanningen van onze bedrijven, maar voor de prospectie is dat minder vanzelfsprekend. Daarom zetten we meer in op het digitaal sterker aanwezig zijn, door de website aan te vullen met extra content en video’s. Tevens gaan we dit najaar onze internationale contacten verrassen met geschenken, waaronder productpakketten. Op deze manier proberen we onze contacten warm te houden.”


Leen Guffens

“Alles wat we doen in het buitenland, doen we in samenwerking met de exportbedrijven. Wij organiseren het, maar de exportbedrijven benaderen potentiële klanten. Daarom vinden we het belangrijk om samen met onze exportbedrijven aanwezig te zijn op beurzen. Voor de AGF-sector is de Fruit Attraction de eerstvolgende grote beurs op de agenda. Als de mogelijkheid er is, zullen we zeker aanwezig zijn. Om de relatie met een partij warm te houden, is er communicatie nodig, zeker als dit gaat om contacten met partijen in verre bestemmingen”, aldus Leen. “Om de export te ondersteunen lanceren we, dankzij steun van minister Crevits, ook een incubator. Deze geeft bedrijven dankzij een financiële duw de mogelijkheid om projecten te realiseren die de export op gang moeten helpen. De bedoeling is om innovatie aan te zwengelen en de sector te stimuleren. Deze incubator geeft vertrouwen aan bedrijven die vooruit willen.”

Asperges in de kijker
Door de crisis moest VLAM ook de dagelijkse bedrijfsvoering onder handen nemen. “Van de één op andere dag moest er thuisgewerkt worden en organiseerden we vergaderingen en opleidingen online. Eén van de belangrijkste zaken was het tegen het licht houden van de campagnes die gepland stonden. We hebben een aantal campagnes ingetrokken en aangepast omdat deze niet coronaproof waren, waardoor ze op dat moment niet in de tijdsgeest pasten. De andere campagnes hebben we aangepast met de #LekkerInUwKot, die verwijst naar de bekende uitspraak van Minister van Volksgezondheid, Maggie De Block: “Blijf in uw kot”. We hebben in de afgelopen maanden heel erg ingezet voor de lokale producent, maar ook voor enkele specifieke producten die het moeilijk hadden, zoals asperges. Samen met bv. Jeroen Meus hebben we asperges in de kijker gezet, omdat de aspergemarkt door de sluiting van de horeca was ingestort.”

Flandria
“Naast het bijsturen van lopende campagnes, hebben we onze communicatie ook versterkt. Samen met LAVA hebben we op TV en online een spotje gelanceerd om Flandria-groenten in de kijker te zetten. Met deze campagne behaalden we enkele mooie resultaten. De intentie van mensen om lokale producten te komen is gegroeid en we hopen dat ook na de crisis deze trend zich voort zal zetten. De piek zal straks wat afvlakken, maar er is bewustwording gecreëerd en dit is een mooie sprong vooruit. We hebben in het verleden nog nooit meegemaakt dat mensen zo bezig zijn geweest met voeding. Ik denk dat een deel van de mensen zich bewust is geworden van de waarde van groenten, fruit en andere voeding en dat we ze met onze campagnes een duwtje in de juiste richting hebben gegeven”, vervolgt Guffens. “Ook ons overkoepelende kookplatform lekkervanbijons.be kon profiteren van het moment. Iedereen zat immers thuis en moest dagelijks een maaltijd op tafel toveren. We zorgden voor relevante content en extra communicatie over Lekker van bij ons, wat resulteerde in een verdubbeling van onze bezoekcijfers ten opzichte van vorig jaar.” En ook de kleintjes heeft VLAM niet vergeten. Met de laagdrempelige campagne: ‘Wat komt er op je bord’ wil de organisatie ook de kinderen leren waar hun eten vandaan komt.

Korteketenproject
Eén van de projecten die enorm goed is aangeslagen is het korteketenproject rond hoeveverkoop. “Hoeveverkoop is ‘lekker van bij ons’ in het kwadraat. Voor veel mensen was hoeveverkoop een soort veilige haven, omdat sommige mensen niet naar de supermarkt durfden. We zijn zeer tevreden met de resultaten van dit project en verwachten dat ook na de crisis deze verkoop populair zal blijven”, zegt Leen.

Om de aardappeltelers een hart onder de riem te steken heeft VLAM een samenwerking met Too Good To Go en de buurtsupers: ‘SOS Patat’. “We hebben stickers gemaakt voor de diepvriesrayon om de consument tijdens het winkelen te informeren over lokale aardappelproducten. Deze campagne is een mooi voorbeeld van samen sterk, schouders eronder en heel snel schakelen. Zelfs in een hele korte tijd hebben we er samen voor gezorgd dat er een mooi initiatief van de grond is gekomen.”

“Tijdens de crisis is het mediaverbruik van de Belgen enorm gegroeid. Ook onze websites en social media-kanalen zijn erg goed bezocht. De crisis heeft veel negatieve gevolgen gehad, maar we hebben ook een heleboel dingen kunnen leren. Door het thuis werken zijn we een stuk efficiënter gaan werken en steeds meer mensen beseffen de waarde van voedsel. Als VLAM blijven we ons inzetten voor deze zaken en willen we het Belgisch product, zowel op de binnen- als buitenlandse markt in de kijker blijven zetten”, besluit Leen.

Voor meer informatie:
Leen Guffens
VLAM
Koning Albert II-laan 35 bus 50
B-1030 Brussel
+ 32(0) 2 552 80 75
leen.guffens@vlam.be   
www.vlam.be  

 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven