Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

2020 kan de boeken in als een bijzonder aspergeseizoen

Tholen - Op het moment dat het asperge seizoen los barstte, leek corona roet in het asperge-eten te gooien. Niets werd minder waar. Op een creatieve manier werd gezocht naar een oplossing om het aspergeseizoen succesvol door te kunnen laten gaan.

Met de sluiting van de horeca ontstond er een grote onzekerheid bij veel aspergekwekers. Gaat het aspergeseizoen nog door? En wat moeten de kwekers doen met hun producten? Om die vragen te beantwoorden, werd er een hoop vergaderd en gebrainstormd bij de kwekers en bij veredelingsbedrijf Limgroup waar ze met een nieuwe creatieve oplossing kwamen.

Een nieuw platform
Limgroup bedacht binnen een week een oplossing om de markt van de asperges vlot te kunnen trekken. Het bedrijf stampte een platform uit de grond waarop telers hun producten kunnen aanbieden. De site: www.aspergetijd.eu werd geboren.

Het was een van de eerste wapenfeiten van Vincent. Vincent Deenen startte 1 februari als nieuwe directeur van Limgroup. Vincent viel met zijn neus in de boter en kreeg meteen een paar moeilijke keuzes voor zijn kiezen. “Corona was nog niet in het land maar we hebben al heel snel een corona protocol uit de grond gestampt..” Dat dat niet zo’n gek idee was, bleek al snel en daarmee was het bedrijf al in een vroeg stadium klaar gestoomd voor de onzekere periode die er aan kwam.

Vincent Deenen van Limgroup legt uit: “We besloten het platform project met een budget van nul euro in de lucht te krijgen. Binnen een paar uur hebben we een paar bedrijven opgebeld om te vragen of zij hieraan mee willen doen. Allemaal waren ze super enthousiast en samen met hen zijn we aan de slag gegaan. Hiermee ontstond een samenwerking met een brede basis aan expertise.”

Zo was daar een groot ticketbureau, een website bouwer, een sociaal media expertise bureau en een communicatie bureau die hun medewerking verleenden. Dit alles zorgde ervoor dat het platform snel van start kon gaan. In een mum van tijd boden de eerste telers hun producten aan en werden de asperges voor meer dan 10 euro per kilo verkocht. “Rondom Pasen piekte de handel zelfs zo goed dat de asperges tot zelfs 18 euro per kilo werden verkocht”, vertelt Vincent Deenen.

Van horeca naar huis
Limgroup zag er dat er een verplaatsing ontstond bij de consument. Door de quarantaine kreeg de consument meer tijd om thuis door te brengen. Deze tijd werd veel besteed aan uitgebreid en luxe koken. “Mensen hebben behoefte aan gezelligheid en dat werd nu thuis opgezocht. De huisverkoop, bijvoorbeeld boerderijwinkels, hebben enorm goede zaken gedaan” , zegt John Schoeber van Limgroup.

Onverwachte wending
De hoge marktwaarde van asperges bleef niet lang onopgemerkt. Op het platform werden sommige telers gelijk leeg gekocht door handelaren. Vincent Deenen: “Verschillende aspergetelers belden ons op om te vragen of ze van het platform afgehaald konden worden. Ze waren compleet uitverkocht.” De goede marktontwikkelingen maakten de noodzaak voor het platform uiteindelijk minder urgent als initieel gedacht. Dat maakte het initiatief niet minder mooi. “Limgroup heeft ondersteuning gegeven aan de asperge markt en samen met andere partners initiatieven ontplooit die zonder de coronacrisis nooit tot stand waren gekomen. Als zodanig ligt er een goede basis voor de komende jaren”, aldus Deenen.

De sociale kant van het bedrijf
In tijden van corona werd er ook een andere kant van het bedrijf uitgelicht. Limgroup zette zich onder meer in voor de voedselbank en het hospice in de omgeving van Horst. Ook schoten ze de overheid te hulp: “Als bedrijf hebben we gelijk onze labfaciliteiten aan het RIVM aangeboden. Aan het begin van de coronaperiode was het de vraag of er genoeg capaciteit bleek te zijn om te testen. We wilden daarin graag hulp bieden.” Het lab van Limgroup werd uiteindelijk niet gebruikt, het bleek te klein. Maar het gebaar dat hiermee werd afgegeven, creëerde een nieuwe dynamiek in de organisatie. “En dat is nog maar het begin van nieuwe ontwikkelingen bij Limgroup”, aldus Deenen.

Voor meer informatie:
Limgroup B.V. 
John Schoeber
jschoeber@limgroup.eu
Tel +31 (0)6 23 23 64 74

Vincent Deenen
vdeenen@limgroup.eu

Veld Oostenrijk 13
5961 NV Horst
tel +31 77 397 99 00
www.limgroup.eu