Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour introduceert online marktplaats in Frankrijk

Duitsland: METRO AG voltooit verkoop van Real
METRO AG heeft de verkoop van zijn hypermarktketen Real aan de SCP Group voltooid. Door de desinvestering is METRO een stap dichter bij het doel van het bedrijf om  volledig gefocust te zijn op groothandel. De overname van Real is goedgekeurd door de Duitse mededingingsautoriteit. METRO krijgt door de verkoop een netto cash inflow van € 300 mld. Samen met de netto cash inflow van meer dan € 1,5 mld door de verkoop van het meerderheidsbelang in METRO China heeft METRO voor € 1,9 mld aan eenmalig extra inkomen gegenereerd. Het extra inkomen versterkt de balans van METRO en geeft meer mogelijkheden voor het uitkeren van dividend en investeringen in de toekomst.
Bron: marketscreener.com 

Delhaize opent grote vestiging in Luxemburg
De Belgische supermarktketen Delhaize heeft zijn grootste vestiging tot nu toe geopend in Schmiede in het groothertogdom Luxemburg. De locatie heeft een oppervlak van 3.450 vierkante meter. De winkel volgt een geheel nieuw concept, waarbij verschillende routes door de supermarkt aanwezig zijn. Normaal loopt de route van een Delhaize-vestiging standaard langs de AGF-afdeling. Bij de nieuwe locatie kan er echter voor worden gekozen om een stuk van de route af te snijden en direct naar de kant-en-klaarmaaltijden te gaan. Onder deze categorie vallen onder andere vers gesneden fruit, verse fruitsap, salades en soepen.
Bron: retaildetail.eu 

Thailand: CPF introduceert nieuw supermarktmodel
Charoen Pokphand Foods (CPF) breidt uit met een nieuw supermarktconcept. Het nieuwe format CP Fresh komt in de vorm van een winkel met een oppervlak van 500 vierkante meter. Daarmee zijn de nieuwe winkels vijf keer zo groot in vergelijking met het originele format van CP Fresh Mart. Verder hebben de nieuwe winkels een breder assortiment, dat bestaat uit verse groente en fruit, diepgevroren producten en kant-en-klaarmaaltijden. Verder krijgen de nieuwe winkels zitruimtes voor klanten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Sainsbury’s krijgt hogere kwartaalomzet
Sainsbury’s zal naar verwachting een hogere omzet melden over de afgelopen drie maanden. Het afgelopen kwartaal is de eerste periode met Simon Roberts als CEO. Roberts nam aan het begin van juni de functie over van Mike Coupe. Analisten verwachten dat de keten onder leiding van Roberts in eerste instantie een sterke omzetgroei zal zien in verband met de ontwikkelingen rondom de coronacrisis.
Bron: retailgazette.co.uk 

Carrefour introduceert online marktplaats in Frankrijk
Carrefour heeft in de Franse thuismarkt een nieuwe online marktplaats geïntroduceerd. Op het platform zullen met het einde van dit jaar tot 100.000 producten van meer dan 100 verschillende retailers te vinden zijn. De producten zijn een aanvulling op het dagelijkse assortiment van Carrefour zelf. Het platform voor externe retailers is ontwikkeld in samenwerking met Mirakl, dat gespecialiseerd is in dit soort online marktplaatsen. Aan het begin van juni opende Carrefour de marktplaats op de eigen Franse site, Carrefour.fr.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: Tesco trekt klanten van Aldi aan
Naar eigen zeggen ziet Tesco voor het eerst sinds meer dan tien jaar consumenten overstappen van Aldi naar Tesco. Door zowel een prijsmatchprogramma als de veranderingen in consumentengedrag door COVID-19 trekt Tesco meer klanten van Aldi aan. Consumenten die de "Aldi Price Match"-campagne van Tesco voor ogen kregen, waren voor 6% meer geneigd naar Tesco te gaan. Ook kreeg Tesco een hogere beoordeling, met een NPS-score die 10 punten hoger lag. Volgens Tesco doen 4,5% minder mensen boodschappen bij beide ketens als gevolg van de campagne. De campagne wordt uitgebreid naar bijna 500 Tesco-locaties. Verder zouden nu volgens Tesco 1,3% minder consumenten de andere grote Britse ketens bezoeken.
Bron: marketingweek.com 

SPAR breidt online uit in Sri Lanka
SPAR is in Sri Lanka van plan om zijn online segment qua assortiment verder uit te breiden. Tijdens de lockdownperiode had SPAR in Sri Lanka een beperkt online aanbod van 100 producten, terwijl de fysieke winkels noodgedwongen waren gesloten. De winkels zijn inmiddels weer in bedrijf en klanten in Sri Lanka hebben zodoende weer toegang tot het gehele SPAR-assortiment. Nu echter zoveel consumenten hun toevlucht namen tot online kanalen, heeft SPAR in Sri Lanka besloten het online assortiment alsnog te verbeteren.
Bron: spar-international.com 

VK: 242 nieuwe winkels sluiten zich aan bij Nisa
Nisa heeft in de periode van vijf maanden tot mei het aantal aangesloten retailers toe zien nemen met 242 nieuwe winkels. De toename van het aantal leden volgt na een sterk jaar. In mei 2018 werd Nisa overgenomen door de Co-op Group. Nisa zag hierdoor het budget voor de werving van nieuwe leden toenemen met £ 2,4 mln (€ 2,6 mln). Onder de 242 nieuwe leden bevinden zich 37 locaties die verbonden zijn aan de Ascona Group, dat is gespecialiseerd in winkels bij pompstations.
Bron: retailgazette.co.uk 

Chinese retailsector herstelt zich
Volgens informatie van het Chinese nationaal bureau voor de statistieken is de totale omzet van de Chinese retailsector in mei afgenomen met jaar op jaar 2,8%. In april kwam de afname nog neer op 7,5%. De vertraagde afname impliceert dat de consumptie in China zich geleidelijk weer aan het herstellen is. Kateryna Edelshtein, onderdirecteur van Nielsen China: "Hoewel we in de gehele retailsector de omzet nog zagen afnemen, waren er enkele sectoren die eindelijk weer tot groei zijn gekomen en zich nu stabiliseren. De FMCG-sector had in april een positieve groei van 8%, wat voornamelijk kwam door de opkomst van online retail."
Bron: chinadaily.com.cn 

VS: Ingles Markets geeft werknemers extra bonus
Ingles Markets gaat aan het einde van juli in totaal voor $ 5 mln (€ 4,4 mln) aan bonussen verstrekken aan zijn werknemers. Voltijds medewerkers van de in Noord-Californië gevestigde supermarktketen krijgen een bonus van $ 300 (€ 266), terwijl deeltijds medewerkers een bonus krijgen van $ 150 (€ 132,93). De bonussen worden uitgekeerd aan medewerkers in zowel winkels als distributiecentra van Ingles Markets, mits deze voor 24 april in dienst waren. Het is de tweede keer dat Ingles Market sinds het begin van de coronacrisis een bonus uitkeert. In april werden actieve medewerkers al eens op dezelfde manier beloond voor hun inspanningen. Ook werden in april de arbeidsvoorwaarden voor zorgverzekering verbeterd en werd het beleid met betrekking tot betaald ziekteverlof herzien.
Bron: grocerydive.com 

VS: Meijer opent twee supercenters in noordoosten van Ohio
Meijer heeft twee nieuwe supercenters aangekondigd in Brimfield en Lorain in het noordoosten van Ohio. Beide locaties zullen op 9 juli in bedrijf gaan. De locaties hebben een oppervlak van bijna 14.400 vierkante meter met daarop een versafdeling, eigen bakkerij, een tuincentrum, een apotheek en afdelingen voor elektronica, speelgoed en huishoudelijke apparaten. Beide winkels volgen de vereisten van de lokale overheid voor sociale afstand. Zo hebben de kassa's schermen van plexiglas en zijn op de vloeren van de winkels stickers aangebracht die de norm voor sociale afstand aangeven. Winkelmedewerkers worden dagelijks gecontroleerd op hun gezondheid. Zowel personeel als bezoekers worden door Meijer aangespoord om maskers te dragen.
Bron: cleveland19.com 

VS: Cardenas Markets breidt uit rond L.A.
Cardenas Markets LLC gaat per 1 juli zijn eerste vestiging openen in de omgeving van Los Angeles. Cardenas heeft een aanbod van authentieke producten gericht op de latino-gemeenschap. De locatie in Whittier in het district van Los Angeles was voorheen een vestiging van Stater Bros. Het interieur van de locatie is volledig gerenoveerd naar het nieuwe format van Cardenas.
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon neemt startup voor zelfrijdende auto's over
Amazon gaat de startup Zoox overnemen. Zoox is in 2014 opgericht als bedrijf dat is gespecialiseerd in technologie voor autonome bestuurssystemen, zoals zelfrijdende auto's. Sinds de oprichting heeft Zoox voor bijna $ 1 mld (€ 890 mln) aan financiering verkregen. Na de overname zal Zoox als zelfstandig afdeling verder werken. De huidige CEO Aicha Evans zal in dezelfde functie actief blijven, net als CTO en mede-oprichter Jesse Levinson. Ook zal de missie van het bedrijf, namelijk om een volledige oplossing te ontwikkelen voor zelfrijdende taxi's, onveranderd worden voortgezet. Volgens de Financial Times had de overname een waarde van $ 1,2 mld (€ 1,06 mld).
Bron: techcrunch.com 

Publicatiedatum: