Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italië: Carrefour introduceert bio afdeling

Zweden: 7,9% meer omzet voor ICA 
De Zweedse supermarktgroep ICA had in mei een toename in omzet van 7,9%. De like-for-like-omzet steeg met 7,7%. De meeste omzetgroei was te zien bij de keten Maxi ICA Stormarknad. De keten ICA Supermarket had een omzettoename van 3,3% en van 4,6% op like-for-like basis. De buurtwinkelketen ICA Nära had een groei in omzet van 7,9% en op 8,1% qua like-for-like-omzet.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Morrisons blijft telers langer direct uitbetalen
De Britse supermarktgroep Morrisons is van plan om het versnelde betaalbeleid voor kleinere leveranciers met drie maanden te verlengen. Door telers direct uit te betalen, wordt de cashflow van deze kleine ondernemers versterkt. Hierdoor wordt de lokale teeltsector tijdens de huidige coronacrisis beter ondersteund. De vierde grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk begon in maart met het directe betaalbeleid. Aanvankelijk zou dit beleid tot mei worden gehanteerd.
Bron: uk.reuters.com        

Frankrijk: Carrefour wil CO2-uitstoot met 30% verminderen
Carrefour heeft beloofd de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie van het assortiment van de keten te verminderen. Ten opzichte van 2019 moet met 2030 de CO2-uitstoot met 30% omlaag zijn gebracht. Carrefour wil dit streven behalen op basis van drie verschillende factoren, namelijk leveranciers, consumenten en logistiek. De retailgroep wil consumenten en leveranciers aanmoedigen om zich te focussen op lokale, duurzame producten die minder gebruik maken van verpakkingsmateriaal. Ook wil Carrefour meer plantaardige levensmiddelen in het assortiment opnemen.
Bron: esmmagazine.com 

JD.com wil tweede beursgang in Hong Kong
JD.com, de tweede grootste online retailer van China, bereidt zich voor op een tweede beursgang in Hong Kong. Het bedrijf volgt daarmee in het spoor van NetEase, dat onlangs voor US$ 2,7 mld (€ 2,38 mld) aan aandelen op de beurs van Hong Kong plaatste. Beide bedrijven staan ook vermeld op Wall Street, maar zoeken wegens de toegenomen spanning tussen de VS en China naar een basis dichter bij de thuismarkt. Volgens Bloomberg is het mogelijk dat JD.com zeer binnenkort voor minstens US$ 2 mld (€ 1,8 mld) aan aandelen plaatst.
Bron: straitstimes.com 

Rusland: Sberbank in overleg voor aandeel in Ozon
Sberbank is in overleg om een aandeel te nemen in de online retailer Ozon, aldus verschillende anonieme bronnen. Sberbank, de grootste bank van Rusland, is van plan om zijn banden te verbreken met Yandex. De investering in Ozon is onderdeel van een plan van Sberbank-directeur German Gref om een groot tech-platform op te richten voor financiële en andere dienstverleningen. Sberbank trekt zich terug uit twee online joint ventures met Yandex. Beide partijen zijn het al langere tijd niet eens over de juiste strategie. In plaats daarvan wil Sberbank met het medische bedrijf Sistema en het investeringsbedrijf Baring Vostok als aandeelhouders in Ozon samenwerken.
Bron: reuters.com 

Russische keten VkusVill opent eerste winkel in Amsterdam
VkusVill heeft in Amsterdam zijn eerste vestiging buiten de Russische thuismarkt geopend. De winkel in Amsterdam heeft een assortiment van 150 lokale producten, waaronder groente en fruit. oprichter Andreï Krivenko geeft aan dat voor Amsterdam als eerste buitenlandse locatie werd gekozen, omdat dit de eerste locatie was waar hij een team kon vinden dat aansloot bij de visie en missie van VkusVill. De winkel in Amsterdam wordt beschouwd als een proefballon, om te zien of  het succes van VkusVill ook in West-Europa kan worden herhaald. In de thuismarkt is VkusVill erin geslaagd om tien jaar tijd uit te groeien tot een netwerk van 1.200 winkels.
Bron: retaildetail.eu 

VK: Lidl wil bijna 90 winkels openen in Yorkshire
De Duitse discountketen Lidl is van plan om tot 89 nieuwe winkels te openen in de omgeving van Yorkshire. Lidl wil het winkelnetwerk in het Verenigd Koninkrijk in omvang verdubbelen en zoekt daarom naar mogelijkheden voor samenwerking met Britse vastgoedbedrijven.
Bron: examinerlive.co.uk

Italië: Carrefour introduceert biologische afdeling
Carrefour Italia heeft bij zijn hypermarkt in Carugate bij Milaan een speciale afdeling voor bio-producten geïntroduceerd. De biologische afdeling is onderdeel van een pilotproject, dat bij succes ook bij andere winkels mogelijk zal worden opgezet. De "bio-hoek" heeft een oppervlak van 115 vierkante meter en heeft een assortiment van meer dan 1.500 biologische producten. Deze producten betreffen zowel versproducten als levensmiddelen in conserven.
Bron: esmmagazine.com 

VS: Kroger en Ocado bouwen meer logistieke centra
Kroger gaat door middel van het partnerschap met Ocado Solutions drie nieuwe distributiecentra voor online retail bouwen. De drie nieuwe logistieke centra komen te staan in de Great Lakes-, Pacific Northwest- en West-regio's. Twee van deze nieuwe faciliteiten zullen op een kleinere schaal werken dan normaal. De nieuwe centra maken optimaal gebruik van de flexibiliteit van het model van Ocado, zodat Kroger in elke omliggende markt de juiste capaciteiten voor e-commerce krijgt.
Bron: igd.com 

VS: Costco heeft groei in maandomzet van 7,5%
Wholesaler Costco had in mei een toename in netto omzet van jaar op jaar 7,5%. De omzet stond daarmee over de periode van vier weken tot 31 mei op US$ 12,55 mld (€ 11,11 mld). In diezelfde periode steeg de vergelijkende winkelomzet met 5,4%. Markten buiten de VS en Canada hadden een aandeel in de totale omzetgroei van 12%. Binnen de VS nam de vergelijkende winkelomzet toe met 5,5%. In Canada nam deze omzet af met 0,9%. In mei steeg het online segment van Costco qua vergelijkende winkelomzet met 106,2%.
Bron: esmmagazine.com

Publicatiedatum: