Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CBS: omzet speciaalzaken in eerste kwartaal 2,6% hoger

De omzet van de detailhandel was in het eerste kwartaal van 2020 4 procent hoger dan een jaar eerder. De eerste coronamaatregelen zorgden aan het eind van het eerste kwartaal (in maart) voor grote omzetschommelingen in diverse detailhandelsbranches. In de foodsector werd in het eerste kwartaal 6,4 procent meer omgezet, in de non-foodsector 0,6 procent minder. Het ondernemersvertrouwen in de detailhandel zakte begin april naar het laagste punt sinds de start van de meting, in het vierde kwartaal van 2008. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers van de detailhandel.

Groentenzaken
In de foodsector was de omzet in het eerste kwartaal van 2020 6,4 procent hoger, de grootste stijging sinds het tweede kwartaal van 2008. Deze fors hogere omzet kwam vooral tot stand door sterke maartverkopen van supermarkten. Mede als gevolg van hamstergedrag van consumenten was de supermarktomzet in maart 13,1 procent hoger dan een jaar eerder, in het eerste kwartaal was de omzet 6,9 procent hoger. De omzet van speciaalzaken zoals slagerijen, groentenzaken, kaaswinkels en slijterijen was in het eerste kwartaal 2,6 procent hoger. In maart zetten de speciaalzaken 4,9 procent meer om.

Internetverkopen toegenomen
De internetomzet van de detailhandel was in het eerste kwartaal 19,1 procent hoger. Dat is de hoogste groei sinds het eerste kwartaal van 2018 (21,1 procent). Bij de internetomzet kan onderscheid worden gemaakt tussen pure internetverkopers en de multichannelers. Voor deze laatste bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de verkoop in fysieke winkels. De internetomzet van de multichannelers was in het eerste kwartaal 20,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 18 procent hoger.

Ondernemersvertrouwen detailhandel niet eerder zo laag
Het vertrouwen van detailhandelaren bereikte aan het begin van het tweede kwartaal van 2020 met –12,8 het laagste punt sinds de start van de meting, in het vierde kwartaal van 2008. Tijdens de financieel-economische crisis werd in het vierde kwartaal van 2009 het vorige dieptepunt bereikt (–9,1).

Bron: CBS

Publicatiedatum: