Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikanen kopen in 1 week van crisis $ 205 mln extra aan AGF

Tijdens de afgelopen weken zijn er in de VS minder dagelijkse boodschappen gedaan, terwijl de gemiddelde omvang ervan toeneemt. Ondertussen blijft de populariteit van online boodschappen doen toenemen. Al deze ontwikkelingen hebben een grote invloed op de verkoop van versproducten. 210 Analytics, IRI en PMA werkten samen om het effect voor producten in dollars en volume te doorgronden tijdens de pandemie.

  • AGF-producten +17,2% ten opzichte van de vergelijkbare week in 2019.
  • Diepgevroren +43,1%
  • Conserven +32,9%.

Bron: IRI, Total US, MULO, % groei vs. jaar geleden week eindigend op 26 april 2020.

Versproducten
Vergeleken met dezelfde week in 2019 hebben versproducten in de week van 3 mei een extra omzet van 205 miljoen dollar gegenereerd. De groeipercentages waren in lijn met de niveaus die eind maart en begin april werden waargenomen. Verse groenten, met +24,0%, bleven het beter doen dan vers fruit en hebben gedurende zeven van de laatste acht weken een stijging met dubbele cijfers laten zien.



Jonna Parker, Team Lead, Fresh for IRI: "Supermarkten hebben de afgelopen weken hun aandeel in dollars sterk verhoogd, bijvoorbeeld van 60,2% in de week van 8 maart naar 64,2% in de week van 12 april. Ook de e-commerce van de supermarkten sprong na een paar jaar van stagnatie jaren omhoog in de groeicurve. In zekere zin is het nu 2025." Uit de IRI-gegevens blijkt dat verse voedingsmiddelen sinds de week van 8 maart een groei van de wekelijkse uitgaven met dubbele en driedubbele cijfers hebben doorgemaakt ten opzichte van het jaar daarvoor. Sinds de week van 15 maart is de groei van de AGF-e-commerce ten opzichte van vorig jaar gestegen tot niet minder dan +68% en bereikte een piek van +105%.

Vers ten opzichte van diepgevroren en conserven
Procentueel gezien zal de winst in versproducten waarschijnlijk lager zijn dan diepgevroren en conserven vanwege het aandeel ervan in de totale productie. De aandelen in de eerste week van mei in verse, diepgevroren en geconserveerde producten waren onveranderd ten opzichte van de voorgaande week. Het grootste deel van de omzet, 79%, wordt gegenereerd door verse producten, maar zowel de geconserveerde als de diepgevroren producten bleven hoog ten opzichte van 2019.



Volume versus dollar
Het volume/dollar verschil is in de week van 3 mei toegenomen tot 3,7 procentpunten, een stijging van 2,7 punten. Dit is echter veel minder dan in de week die eindigde op 22 april, toen het volume/dollar verschil 8,9 procentpunten bedroeg.



Zowel de groenten- als de fruitsector zag in de week van 3 mei een volumetrisch verschil tussen de dollar en de vergelijkbare week in 2019.



De top drie van de groei in termen van absolute dollarwinsten in dezelfde week in 2019 waren bessen (+30 miljoen dollar, ruim +27,5 mln euro), aardappelen (+23 miljoen dollar, ruim +21,2 mln euro) en sla, +18 miljoen dollar (ruim +16,5 mln euro). Op categorieniveau bleven er echter grote verschillen bestaan tussen de dollar en het volume, gedreven door deflatiedruk. Binnen de top 10 van groeiproducten in absolute dollars blijven aanzienlijke volume/dollarverschillen bestaan voor producten als paprika's, uien en meloenen.

"In de fruitsector zagen we deze week een significant verschil in dollargroei versus volumegroei voor producten als ananas (30 procentpunten verschil), avocado's (18 punten) en meloenen (11 punten)," zei Watson. "Over het algemeen worden deze verschillen gedreven door de deflatiedruk op de prijs per volume. Als we denken aan de start van het watermeloenseizoen, is het geweldig om de sterke vraag te zien, bijna 22% hoger dan vorig jaar, maar de prijs per volume is bijna 10% lager dan vorig jaar en heeft invloed op de winstcijfers van de dollar."

Bij de groenten hadden de uien een sterke stijging van 28,9% in dollars, maar de volumeverkoop steeg met 40,6%, waarbij de retailprijs per volume met meer dan 8% daalde. Andere producten met een grote kloof tussen de dollar en het volume waren selderij (30 procentpunten), paprika's (18 punten) en spruiten (15 punten). Aan de andere kant was er ook sprake van enige opwaartse druk voor andere producten, met name aardappelen, met een nog steeds sterke dollarverkoop van +47,1% en een volumestijging van 34,1%. De gemiddelde betaalde prijs (in dollars gedeeld door het volume) voor aardappelen lag 9,7% hoger dan in dezelfde week van vorig jaar.

Vers fruit
De top 10 van de dollarverkopen is in de week van 5 mei met twee cijfers gestegen ten opzichte van de vergelijkbare week in 2019.



Verse groenten
Alle top 10 groenteartikelen in termen van dollarverkoop hebben in de week die eindigde op 3 mei dubbele cijfers gekregen, met stijgingen variƫrend van +12,0% voor sla tot +47,1% voor aardappelen.

Sla was de beste verkoopcategorie, maar aardappelen leverden de grootste bijdrage aan de absolute dollargroei in de groentensector, met een omzetstijging van 23 miljoen dollar (ruim 21,2 mln euro) ten opzichte van de vergelijkbare week in 2019.



Vers ten opzichte van diepgevroren en conservengroenten en -fruit
De consumenten bleven in de week van 6 mei hun groenten- en fruitdollars op drie manieren verdelen. Naast de sterke prestaties van verse groenten, hadden diepgevroren en geconserveerde groenten ook een sterke groei in de eerste week van mei. Dit was de derde week waarin de verkoop van diepgevroren fruit de winst in diepgevroren groenten sinds de week van 15 maart overtrof.

Voor meer informatie:
Anne-Marie Roerink
210 Analytics
+1 210 651 2719
aroerink@210analytics.com
www.210analytics.com

Publicatiedatum: