Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roy Peters, Sous Fresh:

"Alternatieve afzet buiten foodservice heeft voor nu onze focus"

Tholen - Als leverancier van de Duitstalige foodservice viel de Corona-crisis het Venlose bedrijf Sous Fresh rauw op het dak. "Wij leveren weliswaar niet direct aan horeca, maar wel aan hun leveranciers. Veel van onze klanten focussen zich voor 100% op de horeca, variërend van bedrijfskantines, scholen, kinderdagverblijven tot sterrenrestaurants. Die omzet is in één keer volledig weggevallen", constateert commercieel directeur Roy Peters.


Roy Peters

"Voor onszelf scheelt het ook veel omzet, maar ik leef vooral mee met onze klanten en leveranciers, die volledig op de gastronomie zijn gericht. Heb je nu eigen productie of teelt van typische horecaproducten, dan zijn je zorgen nog groter. Cressen of specialties zoals marmande- en tijgertomaten kun je nu niet ineens bij de supermarkten kwijt. Wij compenseren het omzetverlies richting de foodservice deels bij onze groothandelsklanten. Vanouds zijn wij een totaalleverancier. Met name de groothandels, die de supermarkten bedienen, hebben nu veel werk. Zeker de afzet van de grotere stromen komkommers, paprika's en tomaten blijven doorlopen."

"Daarnaast blijven we hard op zoek naar alternatieve afzet. Bij de groothandels die de supermarkten bedienen, hebben we gelukkig meerwaarde dankzij ons brede assortiment, al blijft het onderaan de streep nog altijd erg lastig. Linksom of rechtsom doet deze crisis voor veel bedrijven in de sector pijn. Dat geldt voor ons, maar ook voor andere bedrijven in de sector. Ook hier op het handelsterrein zie ik veel vrachtwagens stilstaan. Wij zien zelf in het transport geen belemmeringen bij de grens. Waar je wel mee zit, is dat klanten niet meer aan de minimale volumes komen. Waar mogelijk probeer je natuurlijk je klanten en leveranciers te helpen, maar in deze tijd van kostenbesparing kun je niet voor een half palletje naar een klant gaan rijden."

"Normaliter moet het in de maanden april, mei en juni gebeuren in de horeca, maar daar gaat nu een grote streep doorheen. Daarom maak ik me zorgen over bedrijven die hier de totale afzet op richten. Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd en die krijgen nu met een enorme kostenpost te maken. Ik had me een mooiere lente voorgesteld, maar heb begrip voor deze maatregelen. Gezondheid gaat immers boven alles, al zetten de genomen maatregelen een hoge druk op de gezondheid van onze organisatie, klanten en leveranciers. We zullen gezamenlijk de boel draaiende moeten zien te houden. Wij doen dat onder meer door scherp op de kosten te letten, ons transport elders in te zetten en meer distributie-activiteiten voor derden te doen. Uiteindelijk kunnen we hier alleen samen doorheen komen,” besluit Roy.

Voor meer informatie:
Roy Peters
Sous Fresh
Venrayseweg 122a
5928 RH Venlo
Tel: 077 32 30 235
r.peters@sousfresh.com
www.sousfresh.com