Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ocado stopt tijdelijk met online supermarkt

VK: Morrisons noemt coronavirus ongekende uitdaging
De Britse supermarktgroep Morrisons heeft aangegeven zijn verantwoordelijkheid te nemen met betrekking tot het leveren van voedsel aan het Verenigd Koninkrijk. Wel zegt de keten dat het coronavirus een ongekende uitdaging vormt en met veel onzekerheden komt. Morrisons is de vierde grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk. In de afgelopen twee weken is er veel sprake geweest van klanten die grote volumes aan producten hebben ingeslagen. Dit heeft bij Morrisons geleid tot een toename in like-for-like omzet van 5%, gedurende de periode van de eerste zes weken van het fiscaal jaar 2020-2021.
Bron: reuters.com 

Poolse retailer doneert PLN4,5mln voor bestrijding coronavirus
De Poolse retailer Żabka heeft PLN4,5 mln (€1,01mln) gedoneerd aan het Poolse ministerie van gezondheid. De donatie is bedoeld om de COVID-19-epidemie tegen te gaan. Volgens Żabka is de veiligheid en gezondheid van Poolse inwoners een prioriteit. Het bedrijf is van mening dat er collectief tegen de uitbraak van het coronavirus moet worden opgetreden. "We hebben waardering voor de betrokkenheid van professionals in de gezondheidszorg, in de overheid en de afdelingen die ze leiden", aldus Żabka Polska-directeur Tomasz Suchański. "Om die reden besloten we als bedrijf om de instanties die een strategische rol spelen bij het bestrijden van deze problemen financieel te ondersteunen."
Bron: esmmagazine.com 

Politieke partijen roepen op tot winkeluren voor ouderen
De politieke partijen D66 en 50PLUS hebben bij supermarktketens een oproep gedaan om speciale winkeltijden in te stellen voor ouderen en andere meer kwetsbare consumenten. "Op deze manier kunnen ze rustig hun boodschappen doen", aldus 50PLUS-fractievoorzitter Henk Krol. Ook krijgen op deze manier deze consumenten de gelegenheid om boodschappen te halen als de schappen nog relatief vol zijn. De Belgische supermarktketen Delhaize heeft in de eigen thuismarkt al een soortgelijk initiatief ingezet. Gepensioneerden kunnen tussen 8 uur en 9 uur 's ochtends boodschappen doen. Ook wordt het aantal consumenten beperkt, dat op een bepaald tijdstip in de winkel aanwezig mag zijn. Het Britse Iceland doet iets soortgelijks en ook in Australië zijn speciale maatregelen voor oudere consumenten ingezet. Tot nu toe zijn er nog geen supermarkten in Nederland die vergelijkbare initiatieven hebben opgesteld.
Bron: dutchnews.nl 

Amazon verdubbelt omzet in Australië
De Australische tak van Amazon had over 2019 een omzet van AU$562mln (€302,7mln). Ten opzichte van 2018 is dat een toename van 92,4%. Het bedrijf heeft in Australië echter vooralsnog geen winst kunnen genereren. Amazon kwam in december 2017 op de Australische markt. De enorme groei van 2019 borduurt voort op de omzet van AU$292mln (€157,3mln). Een van de belangrijkste redenen voor de groei in omzet is het succes van Amazon Prime, dat met lidmaatschappen werkt. De omzet van Amazon Prime-abonnementen steeg van AU$4,3mln in 2018 tot AU$35,4mln in 2019 (van €2,3mln tot €19,1mln). De omzet van zogeheten andere gerelateerde partijen steeg van AU$89mln tot AU$247mln (van €47,9mln tot €133,0mln). In 2018 werd een verlies gegenereerd van AU$5,3mln (€2,9mln). Hoewel de winst vooralsnog uitblijft, wist Amazon het verlies in 2019 wel te beperken tot AU$4,7mln (€2,5mln).
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Ocado stopt tijdelijk met online supermarkt
De online thuisbezorgdienst Ocado is tijdelijk gestopt met zijn bedrijfsvoering. De reden om met thuisbezorging te stoppen is omdat het bedrijf de toegenomen vraag niet aankan. Ocado-klanten die momenteel nog bestellingen uit hebben staan, zullen deze nog steeds ontvangen. Britse supermarkten hebben strenge beperkingen opgelegd op het aantal producten dat consumenten mogen kopen. Op deze manier proberen de ketens hamstergedrag tegen te gaan. Zo mogen klanten bij Tesco, Sainsbury's en Asda niet meer dan drie stuks per product meenemen. Daarnaast gaat Sainsbury's bij online bestellingen een prioriteit geven aan ouderen en andere kwetsbare mensen in de samenleving. Ocado gaf aan dat het bedrijf te maken had met een naar eigen zeggen ontzagwekkende hoeveelheid webverkeer. De vraag was groter dan de capaciteit van de online supermarkt. Door deze tak van het bedrijf tijdelijk te sluiten krijgt Ocado de gelegenheid om essentiële onderdelen te voltooien, waarmee de distributie van bestellingen vanuit het bedrijf zo toegankelijk en eerlijk mogelijk kan verlopen.
Bron: bbc.com 

Britse supermarkten roepen op tot soepelere regels voor concurrentie en werknemers
Volgens het Britse nieuwsblad The Telegraph hebben supermarkten bij de Britse overheid een oproep gedaan om de wetgeving op concurrentie te versoepelen, zodat concurrerende supermarkten op wisselende dagen open zijn. Ook willen de supermarkten dat verschillende bedrijven hun medewerkers bij elkaar kunnen laten werken. Volgens de supermarkten is deze versoepeling van de wetgeving nodig, zodat door samenwerking de algehele leveringsketen kan worden gegarandeerd. Onder de supermarkten die dit beroep op de overheid hebben gedaan, bevinden zich ook de vier grootste supermarktketens van het land. Als verschillende ketens elkaar in openingstijden afwisselen, kunnen de winkels op de gesloten dagen makkelijker hun inventaris grondig aanvullen. Het delen van werklegers helpt om plotselinge winkelsluitingen te voorkomen, mocht het gebeuren dat grote aantallen werknemers uitvallen door ziekte of plaatsing in quarantaine.
Bron: fpcfreshtalkdaily.co.uk 

Couche-Tard heeft nog steeds interesse in Caltex Australia
De Canadese buurtwinkelketen Alimentation Couche-Tard heeft ondanks de huidige onrust op de wereldmarkt nog steeds interesse in de overname van de pompstationketen Caltex Australia Ltd. Volgens CEO Brian Hannasch is Couche-Tard op dit moment verwikkeld in een grondig onderzoek voor de overname. In medio februari verhoogde Couche-Tard zijn bod op Caltex Australia tot AU$8,8mld (€4,7mld), waarna de aandelen van Caltex met 40% daalden. Ook de Britse buurtwinkelketen EG Group is geïnteresseerd in Caltex Australia. EG Group heeft een concurrerend bod geplaatst van AU$3,9mld (€2,1mld), in combinatie met aandelen in een bedrijf dat wordt afgesplitst op basis van de vaste activa voor oliedistributie en raffinaderijen.
Bron: reuters.com 

Canada: overheid van Prince Edward Island in gesprek met Sobeys over coronavirus
Dennis King, de premier van de Canadese provincie Prince Edward Island is met betrekking tot het coronavirus in gesprek gegaan met Sobeys-onderdirecteur Vivek Sood. Premier King wil op deze manier meer inzicht krijgen over de gevolgen van COVID-19 op de leveringsketen binnen de supermarktsector. Zowel King als Sood erkennen dat de toegang tot levensmiddelen en medicijnen van cruciaal belang zijn voor Canadese inwoners. Sood lichtte King in over de sterk toegenomen vraag naar dagelijkse producten. Volgens Sood is het van groot belang dat de grenzen zowel nationaal als op provinciaal niveau open blijven, zodat de leveringsketen zo goed mogelijk kan blijven functioneren.
Bron: theguardian.pe.ca 

VS: recordaantal downloads van apps door coronavirus
Het aantal dagelijkse downloads van de boodschappen-apps Instacart, Walmart Grocery en Shipt is in vergelijking met vorige maand gestegen met respectievelijk 218%, 160% en 124%. Dit blijkt uit onderzoek van Apptopia. De meest downloads van alle apps vonden op zondag 15 maart plaats. Op die dag werd de app van Target met 98% vaker gedownload dan op een gemiddelde dag in februari. Hoewel het aantal downloads van supermarkt-apps zo snel toeneemt, neemt het aantal downloads van apps voor thuisbezorging tijdens de huidige COVID-19-crisis juist af. Het gemiddelde aantal keren dat apps als DoorDash, Uber Eats, Grubhub en Postmates werden gedownload stond op 15 februari op ongeveer 240.000. Op zondag 15 maart was dit slechts 190.000.
Bron: retaildive.com 

VS: iFresh investeert in Chinees medisch bedrijf
De Amerikaans-Aziatische supermarktketen heeft een overeenkomst getekend voor de overname van een aandeel 70% in Xiamen DL Medical Technology Co. Ltd. Dit Chinese bedrijf is gespecialiseerd in de technologie, fabricage en distributie van medische gezichtsmaskers. De voorwaarden voor de overeenkomst houden in dat iFresh $600.000 (€549.000) aan Xiamen DL zal overdragen. Ook zullen 900.000 algemene aandelen voor Xiamen DL worden uitgevaardigd.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: