Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michel Jansen (Total Produce) en Eric van Arendonk (Nature's Pride) over onzekerheid in de importmarkt:

"Het is heel moeilijk om beslissingen te nemen over handel die over drie, vier weken binnen zal gaan komen"

Tholen - Ook in de importhandel is de impact van het Coronavirus groot. "Alle werknemers die thuis kunnen werken, doen dat bij ons. Met uitzondering van de kwaliteitsafdeling is dat bij ons voor vrijwel iedereen mogelijk", vertelt Michel Jansen van Total Produce Rotterdam. "Het minste wat je kunt doen, is de ontwikkelingen op de voet volgen en de gezondheid van de mensen voorop stellen."


Michel Jansen

"Een groot deel van onze afzet wordt geëxporteerd binnen Europa. Je ziet daarin dat de retail bijna als enige afzetkanaal overblijft. Veel open markten worden gesloten en de groothandelsklanten met afzet richting bars en restaurants zullen het ook erg moeilijk hebben. Ik hoop dat ze in staat zijn om deze periode te overbruggen", zegt Michel.

"Maar ook aan de importzijde zijn er grote zorgen, juist ook voor de leveranciers op grote afstand. Het is heel moeilijk om beslissingen te nemen over handel die over drie, vier weken binnen zal gaan komen. Dat zien we nu onder meer in de voorbereiding op het Zuid-Afrikaanse citrusseizoen. De onzekerheid viert hoogtij", vertelt Michel.

"Momenteel zijn wij geen grote speler in citrus, op enkele specifieke variëteiten na. Wel zien we dat de vraag naar citrus goed blijft doorlopen. Verder hoor ik dat de vraag naar houdbare groenten en fruit, zoals aardappelen, uien, kool en appelen erg goed is. De consument heeft nu extra oog voor houdbaarheid en gezondheid."

Hij leeft mee met de supermarktorganisaties in deze bijzondere tijden. "Men heeft het drukker dan met Kerst, maar die feestdagen worden wekenlang voorbereid. Dit vergt echter improvisatie op korte termijn. Ik denk dan ook dat deze organisaties onder grote druk staan. De supermarktmedewerkers kunnen niet thuis blijven en lopen daarmee een groter risico op besmetting. Het is heel lastig om in te schatten hoe dit verder gaat lopen."

"Het bevoorraden van de winkels levert vooralsnog geen problemen op. Weliswaar worden overal grenzen gesloten, maar het transport van voedingsmiddelen geniet de hoogste prioriteit. Dat blijkt uit de uitzonderingspositie binnen de cruciale beroepsgroepen voor de mensen die in de voedselketen werken. Er wordt alles aan gedaan om de bevoorrading te garanderen. Gezien de hoge prioriteit voor de voedselvoorziening, ga ik ervan uit dat onze producten de weg naar de consumenten blijven vinden", besluit Michel.

Eric van Arendonk, Nature's Pride
"We zien dat alle schakels in de keten geraakt worden. Voor leveranciers en klanten is veel onzeker. Nature’s Pride heeft een team geformeerd wat de ontwikkelingen nauwgezet volgt en deze direct vertaald naar de organisatie. De gezondheid van de collega’s en het goed blijven bedienen van onze klanten en leveranciers staan daarbij voorop. Zo hebben we alle bezoeken van en naar Nature’s Pride verplaatst na 6 april", vertelt Eric van Arendonk van Nature's Pride. 

"De stafafdelingen zoals HR, Finance en Marketing werken sinds maandag vanuit huis. De ruimte die hierdoor is ontstaan wordt gebruikt door verkoop en inkoop zodat ze ten alle tijden links en rechts van hun bureau een leeg bureau hebben. Maar ook in- en verkoop werken waar mogelijk vanuit huis. Iedereen houdt minimaal 1,5 meter afstand van elkaar ook in de packafdeling en kantine. Fysiek contact met onze klanten en leveranciers is even niet mogelijk. We blijven met hun in verbinding door middel van mail, telefoon en andere communicatiemiddelen. Elkaar goed op de hoogte houden van de situatie is daarbij essentieel", benadrukt Eric.

"De maatregelen zijn snel geïmplementeerd waardoor de processen vlot konden doorlopen. Het is mooi om te zien hoe de moderne communicatiemiddelen ons helpen om met elkaar, zowel intern als met klanten en leveranciers in contact te blijven", zegt Eric. "Met name voor groothandel en foodservice zijn de gevolgen groot. Verkoop van een aantal producten stagneert. Samen met onze klanten en leveranciers maken we er het beste van en zoeken naar creatieve oplossingen. We zetten alles op alles om de onze klanten te blijven beleveren en onze telers optimaal te bedienen."

Voor meer informatie:
Michel Jansen
Total Produce B.V.
Port City I
Waalhaven Zuidzijde 21
3089 JH Rotterdam
mjansen@totalproduce.nl 
www.totalproduce.nl

Eric van Arendonk
Nature's Pride
Honderdland 611
2676LV Maasdijk
Eric.vanArendonk@naturespride.nl
www.naturespride.eu