Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Auchan Retail werkt mee aan het Europese Plastic Pact

Aldi wil landelijk dc opzetten in VK
Aldi wil een nieuw distributiecentrum opbouwen in de buurt van Coalville in het Engelse graafschap Leicestershire, dat vervolgens het gehele netwerk in het Verenigd Koninkrijk moet ondersteunen. Met het nieuwe logistieke centrum worden 750 banen gecreëerd. De plannen van Aldi behelzen een faciliteit van 120.000 vierkante meter, die naast ruimte voor bewaring ook kantoorruimtes bevat. De locatie bevindt zich op enkele kilometers van de M1-snelweg. Aan de hand van drie ploegendiensten moet het distributiecentrum 24 uur per dag, 365 dagen per jaar in bedrijf blijven.
Bron: leicestermercury.co.uk 

Frankrijk: Auchan Retail werkt mee aan het Europese Plastic Pact
Auchan Retail heeft zich aangesloten bij het Europese Plastic Pact. Dit is een initiatief dat is opgesteld door een netwerk aan ondernemingen, overheidsinstanties en non-profit-organisaties binnen Europa, met als doel vervuiling door plastic tegen te gaan. Auchans deelname onderstreept de mate waarin de retailgroep plastic vervuiling op internationaal niveau aan wil pakken. Het Europese Plastic Pact werd aanvankelijk opgezet vanuit Nederland, Frankrijk en Denemarken. Het pact werd onder andere ondertekend door twee van de drie Belgische regio's en een groot aantal bedrijven, zoals het Duitse chemiebedrijf Henbkel en de Finse olieraffinaderij Neste. Auchan heeft als onderdeel voor zijn ondernemingsplan voor 2022 zichzelf al een aantal doelen gesteld om plastic uit de bedrijfsvoering te verwijderen. Deze doelstellingen beslaan alles van de eigen catering tot de AGF-afdelingen en gelden voor elke markt waar Auchan aanwezig is.
Bron: esmmagazine.com 

Spanje: DIA heeft 9,3% afname in netto omzet
DIA had over heel 2019 een afname in netto omzet van jaar op jaar 9,3%, tot €6,87mld. De afname in vergelijkende winkelomzet kwam neer op 7,6%. Dit kwam door een afname van 7,0% met betrekking tot de gemiddelde winkelwageninhoud. Ook daalde het winkelverkeer met 0,7%. De aangepaste bruto winst (met uitsluiting van eenmalige resultaten) stond op €34,1mln. In dezelfde periode van vorig jaar was dit nog €376mln.
Bron: diacorporate.com 

Australië: Coles en Woolworths hebben vertraging in thuisbezorging door coronavirus
Online klanten van de Australische supermarktketens Coles en Woolworths worden verteld dat ze mogelijk tot wel een week moeten wachten tot ze hun bestellingen krijgen geleverd. Wegens de zorgen om het coronavirus slaan consumenten massaal producten in en komen supermarkten met lege schappen te staan. Andere klanten die vervolgens deze lege schappen tegenkomen, kiezen in reactie hierop ervoor om hun gewenste boodschappen online te bestellen. Grote supermarktketens als Coles en Woolworths hebben nu moeite om aan deze forse stijging in het aantal online bestellingen tegemoet te komen.
Bron: news.com.au 

Dunnes Stores blijft marktleider in Ierland
Dunnes Stores heeft wederom zijn positie als marktleider binnen de Ierse supermarktsector behouden. Het familiebedrijf zag in de periode van 12 weken tot 23 februari zijn omzet toenemen met 3,5%, aldus statistieken van het marktonderzoeksbureau Kantar. Daarmee kwam het marktaandeel van Dunnes Stores op 23,5%. De grootste concurrent van Dunnes, Tesco, had een toename in omzet van 0,7% en een marktaandeel van 21,5%. Daarop volgt SuperValu van de Musgrave Group met een omzettoename van 1,9% en een marktaandeel van 21,4%. Volgens Kantar wist Dunnes zijn omzet voor versproducten met 3% te verbeteren. Ook steeg de omzet van brood met 12%. De categorieën van Tesco waar meer omzet werd verkregen, waren gesneden AGF (+19%) en kant-en-klaarmaaltijden (+3%).
Bron: esmmagazine.com 

Britse retailers krijgen latere levertijden wegens coronavirus
De Britse overheid heeft de beperkingen voor levertijden bij winkels versoepeld. Omdat veel Britse consumenten massaal producten inslaan wegens de zorgen voor het coronavirus, moeten retailers meer ruimte krijgen om dagelijkse producten door leveranciers bij winkels te laten bezorgen. De milieuafdeling Defra heeft aangegeven samen te gaan werken met lokale bestuursinstanties om zo leveranciers vaker bij supermarkten te laten leveren. Volgens milieu-secretaris George Eustice is een van de mogelijkheden nachtelijke leveringen, zodat producten vanuit distributiecentra sneller hun weg naar de schappen van supermarkten vinden. Het nachtelijk leveren van producten wordt nu nog door de overheid beperkt om overlast voor omwonenden tegen te gaan.
Bron: bbc.com 

Amazon stelt kassavrij systeem beschikbaar voor andere retailers
Amazon geeft andere retailers de mogelijkheid om de zelf ontwikkelde kassavrije technologie in de eigen winkels te implementeren. Amazon heeft speciaal hiervoor een website opgezet, waarop de Just Walk Out-technologie wordt aangeboden. Just Walk Out is een combinatie van computervisie, sensoren en machinaal leren, die ook wordt gebruikt bij de winkels onder het Amazon Go-format. Hierdoor kunnen klanten simpelweg een winkel binnen lopen, hun boodschappen uitkiezen en zonder handmatig te betalen de winkel weer verlaten. "Onze technologie is breed inzetbaar. Het is met name geschikt voor locaties waar veel vraag is, lange kassarijen ontstaan of consumenten weinig tijd hebben", aldus een verklaring van Amazon. "De mogelijkheid om snel de winkel te betreden, te pakken wat nodig is en vervolgens net zo snel de winkel te verlaten is voor veel consumenten erg aantrekkelijk".
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Weis Markets meldt jaar- en kwartaalresultaten
Weis Markets, Inc. had in de periode van 52 weken tot 28 december 2019 een omzet van meer dan $3,5mld (€3,1mld). Jaar op jaar is dat een toename van 1,0%. De vergelijkende winkelomzet nam toe met 1,5%. Het bedrijfsinkomen steeg jaar op jaar met 2,4%, oftewel $2,0mln (€1,8mln), tot $84,6mln (€74,3mln). De netto winst van 2019 steeg met 8,4%, van $62,7mln (€55,1mln) in 2018 tot $68,0mln (€59,7mln). De winst per aandeel nam met $0,20 (€0,18) toe tot $2,53 (€2,22).
Bron: prnewswire.com 

VS: Hy-Vee verzorgt weer thuisbezorging vanuit eigen winkels
Hy-Vee gaat per 23 maart stoppen met het verwerken van online bestellingen via zijn vier Aisles Online-distributiecentra. Het sluiten van de distributiecentra voor online retail werd eerder al gemeld door lokale nieuwsbronnen. In plaats van met de logistieke centra van Aisles Online, gaat Hy-Vee online bestellingen bezorgen vanuit de eigen supermarkten. Aanvankelijk hanteerde Hy-Vee deze thuisbezorgstrategie al eerder, totdat in 2015 het Aisles Online-programma werd ingezet. Zodoende zijn bij Hy-Vee-vestigingen al de middelen aanwezig om op deze manier thuisbezorging mogelijk te maken. Volgens een woordvoerder van Hy-Vee willen consumenten een volledig assortiment aan producten, mogelijkheden voor het zelf afhalen van bestellingen op locatie en medewerkers die zich specifiek op het samenstellen van bestellingen richten. Dit zijn drie vormen van dienstverlening die bij de logistieke centra van Aisles Online niet mogelijk waren, aldus de woordvoerder.
Bron: grocerydive.com 

VS: Albertsons breid huismerken en online retail uit
Albertsons, de tweede grootste supermarktgroep van de VS, heeft plannen opgesteld voor significante groei van het bedrijf. Deze plannen komen neer op het verbeteren van de bedrijfsvoering in winkels, het uitbreiden van het huismerkassortiment en het verbeteren van de technologische infrastructuur. Dit blijkt uit de prospectus die door Albertsons met het oog op een nieuwe beursgang is gepubliceerd. Naar eigen zeggen heeft Albertsons zich grondig voorbereid op deze plannen voor verbetering. De vergelijkende winkelomzet is al acht maanden op rij gestegen. In het derde kwartaal van 2019 nam de vergelijkende winkelomzet toe met 2,7%, waar dit in dezelfde periode van het jaar ervoor nog 1,9% was. Over het fiscaal jaar 2018 behaalde Albertsons een winst van $16,9mld (€14,8mld), op een omzet van $60,5mld (€53,1mld). Ook wist de onderneming de schulden van uitstaande leningen te verminderen.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: