Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coop op volle kracht tijdens corona-uitbraak

Italië: Coop op volle kracht tijdens corona-uitbraak
De Italiaanse supermarktketen heeft aangegeven dat het bedrijf op volle kracht werkt om de supermarkten in Lombardije te bevoorraden. Lombardije vormt het epicentrum van de corona-uitbraak in Italië. In een verklaring maakt Coop duidelijk dat wordt gekeken naar wat nu de meest gevraagde producten bij de eigen supermarkten zijn. Op dit moment zijn dat desinfecterende middelen en lang houdbare levensmiddelen zoals pasta. Veel winkels in Lombardije raakten na de corona-uitbraak snel door deze producten heen. In het afgelopen weekend was de omzet bij Coop-winkels in Milaan en Lombardije met meer dan 50% gestegen ten opzichte van een normaal weekend. Consumenten slaan boodschappen in wegens de kans op het tijdelijk sluiten van winkels, zoals in de Chinese provincie Wuhan is gebeurd.
Bron: esmmagazine.com 

Japanse supermarktomzet zwakker door nieuwe BTW
De Japanse supermarktomzet is in januari voor de vierde maand op rij afgenomen. De omzet van de Japanse sector staat onder druk, sinds vorig jaar een hogere BTW werd ingevoerd. Ook was de afgelopen winter warmer dan normaal, waardoor sneller groente kon worden geteeld. Dit heeft geleid tot een groter aanbod aan AGF en daarmee ook tot lagere prijzen. De vergelijkende winkelomzet van januari nam jaar op jaar met 2,0% af, aldus een Japanse brancheorganisatie voor winkelketens. Op dit moment zijn er in Japan 55 retailers actief met in totaal 10.543 supermarkten. De totale omzet kwam neer op 1,0bln yen (€8,4mld).
Bron: mainichi.jp 

Britse online thuisbezorging nog steeds in opkomst
De Britse sector voor e-commerce maakt nog steeds een opmars. In 2019 steeg de jaaromzet van deze sector jaar op jaar met 11%. Door deze groei is ook het segment voor online thuisbezorging sterk in opkomst. Om een beter beeld te krijgen van de thuisbezorgsector heeft het Britse logistieke bedrijf Parcelhub interviews gehouden met honderd middelgrote B2B- en B2C-retailers. De enquête had als doel om te zien hoe retailers reageren op de vraag vanuit de klant naar flexibele bezorgopties. Uit het resultaat komt naar voren dat zes op de tien retailers mogelijkheden bieden voor het leveren van een bestelling op de dag nadat deze is geplaatst. Twee derde van de ondervraagde retailers leveren binnen 48 uur. De helft van de ondervraagde bedrijven geven de mogelijkheid om een bestelling op een veilige plek te stallen, waar deze kan worden afgehaald. 31% biedt een Collect+-service aan, terwijl slechts een op de vier retailers bestellingen volgens met de klant afgesproken tijdsramen laat bezorgen.
Bron: ecommercenews.eu 

Tesco stelt deadline voor verkoop van Aziatische tak
De Britse retailer Tesco heeft een deadline gesteld voor partijen die interesse hebben in de overname van de Aziatische tak van de supermarktgroep. Voor vrijdag zes maart moeten de kandidaten zich officieel hebben aangemeld. De waarde van de Aziatische tak van Tesco wordt volgens anonieme bronnen geraamd op tot $9mld (€8,2mld). Twee van de kandidaten zijn in ieder geval de Charoen Pokphand (CP) Group, de Central Group en de TCC Group. Deze kandidaten zijn allen afkomstig uit Thailand. Tesco heeft in Thailand een netwerk van 2.000 supermarkten en buurtwinkels, waarmee Tesco in dit land een van de grootste retailers is. Ook heeft Tesco 74 winkels in Maleisië.
Bron: reuters.com 

Kaufland versnelt exit uit Australië
De Duitse supermarktgroep Kaufland gaat sneller werk maken van zijn geplande vertrek uit de Australische markt. Het bedrijf maakte een maand geleden bekend dat er wordt gedesinvesteerd in de Australische vastgoedportfolio. Kaufland heeft verspreid over Queensland, Zuid-Australië en Victoria negen panden in beheer, die op verschillende manieren worden benut. Wegens de complexe verschillen tussen deze locaties is het lastig om een eenduidige raming te geven van de waarde van de portfolio. Volgens anonieme bronnen kan Kaufland door de verkoop van zijn vastgoed mogelijk een bedrag ontvangen van tot AU$250mln (€148,2mln). De verkoop van de portfolio wordt verzorgd door Colliers International.
Bron: commercialrealestate.com.au 

Frankrijk: Carrefour wil meer besparen op kosten
Het Franse Carrefour heeft zijn doelstelling met betrekking tot het besparen van bedrijfskosten omhoog bijgesteld. Vorig jaar wist het bedrijf zijn bedrijfskosten met €1mld te verminderen. Hierdoor kreeg Carrefour meer gelegenheid om te investeren in e-commerce en lagere prijzen in supermarkten. Over 2019 nam de winst toe met 7,4%. Dit resultaat kwam tot stand door de sterke prestaties in de Braziliaanse markt, naast dankzij de eerder genoemde kostenbesparingen. Volgens CEO Alexandre Bompard is het plan voor 2022 dat er sterke resultaten worden verkregen en dat een traject voor meer winstgroei wordt ingezet.
Bron: reuters.com 

VS: Walmart begint bezorgdienst voor andere partijen
Walmart is begonnen met een bezorgdienst, die andere partijen mogelijkheden biedt voor online thuisbezorging. De nieuwe dienstverlening heet Walmart Fulfillment Services en verzorgt bewaring, orderpicking, verpakking en bezorging binnen twee dagen. Later wordt de bezorgdienst uitgebreid met de mogelijkheid voor thuisbezorging binnen een dag. De bezorgdienst is ontwikkeld aan de hand van de reacties van kleinere bedrijven bij een distributiecentrum van Walmart in Kentucky. Bedrijven die van Walmart Fulfillment Services gebruik willen maken hoeven geen maandelijks abonnement te betalen. Walmart is van plan om het nieuwe programma ook in te zetten bij andere distributiecentra in de VS.
Bron: supplychaindive.com 

VS: Target verhoogt lonen maar ook werkdruk
Werknemers van Target melden dat het bedrijf het aantal ingeroosterde uren per medewerker grondig heeft verminderd. Tegelijkertijd wordt de werkdruk fors verhoogd. Target heeft eerder in het kader van een plan voor modernisering en meer efficiëntie de minimumlonen verhoogd.  De vakbond Target Workers Unite publiceerde onlangs de resultaten van een enquête onder meer dan 500 Target-werknemers. De ondervraagde werknemers zijn verspreid over de gehele VS en vertegenwoordigen op deze manier 382 verschillende winkels in 44 Amerikaanse staten. Slechts 12,7% van de werknemers gaf aan dat ze kunnen leven van het loon dat Target nu uitkeert. 56% van de werknemers gaf aan niet genoeg geld te hebben voor eten, terwijl 12,8% aangaf dakloos te zijn.
Bron: theguardian.com 

Amazon breidt uit naar Chicago
Amazon is van plan om een nieuwe supermarkt te openen in Naperville, een westelijke voorstad van Chicago. Eerder opende de e-commerce-gigant zijn eerste supermarkt in Seattle. Volgens de Chicago Tribune plant Amazon de supermarkt in Naperville op een locatie die eerder werd gebruikt door de lokale keten Dominick's. Amazon heeft bij het stadsbestuur een vergunning aangevraagd om alcoholische dranken in het assortiment op te nemen. Een officiële datum waarop de supermarkt wordt geopend is vooralsnog niet bekend. Ook is niet bekend onder welk merk de supermarkt in bedrijf zal gaan. Zodoende is niet duidelijk of de winkel in Naperville onder het merk Amazon Go Grocery te werk zal gaan of dat een andere naam wordt gebruikt.
Bron: progressivegrocer.com 

Walmart neemt micro-dc in bedrijf
Walmart heeft in Salem New Hampshire zijn eerste micro-distributiecentrum in bedrijf laten gaan. Het logistieke centrum beslaat een oppervlak van 20.000 vierkante meter en staat bij een grote Walmart-vestiging. In medio 2019 begon het bedrijf met het testen van de technologie die bij het centrum wordt gebruikt. Deze technologie is gebaseerd op de toepassing van robots, die worden geleverd door het bedrijf Alphabot. De robots stellen automatisch bestellingen van consumenten samen door de juiste diepgevroren en andere producten te kiezen. Deze worden vervolgens bij een centraal punt binnen de faciliteit gebracht, waar werknemers de bestelling controleren en deze vervolgens naar een afhaalpunt of het adres van de klant brengen. Voor de Amerikaanse e-commerce-sector is snelheid een steeds belangrijkere factor geworden. Dit is de reden waarom Walmart in de technologie van Alphabot en Alert Innovation heeft geïnvesteerd. Ook de grootste concurrent van Walmart, Amazon, investeert in het versnellen van de eigen capaciteiten op het gebied van thuisbezorging.
Bron: ascentialedge.com 

VS: 7-Eleven breidt Evolution Store-concept uit
7-Eleven gaat in de VS zijn Evolution Store-format verder uitbreiden. In maart van vorig jaar werd de eerste Evolution Store geopend in Dallas. De nieuwe winkels onder dit format staan in Washington, D.C. en San Diego. Het concept van Evolution Store draait om een soort proefterrein voor nieuwe winkelformats. Klanten kunnen hier kennis maken met nieuwe innovaties van 7-Eleven. De nieuwe winkels krijgen bijvoorbeeld een restaurant van de keten Laredo Taco Company restaurant. "Het doel van 7-Eleven is om klanten het gemak te geven dat ze willen, waar en wanneer dan ook", aldus directeur Joe DePinto. "Onze Evolution Stores maken innovatie mogelijk dankzij nieuwe platforms voor levensmiddelen en nieuwe digitale ontwikkelingen."
Bron: prnewswire.com 

VS: Walmart werkt aan antwoord tegen Amazon Prime
Walmart werkt aan een eigen versie van Amazon Prime onder de naam Walmart+. Mogelijk wordt het lidmaatschapsprogramma volgende maand al publiekelijk getest. Walmart+ zal naar verwachting een doorstart zijn van de huidige bezorgservice Delivery Unlimited. Met Delivery Unlimited kunnen klanten voor een abonnement van $98 (€58,07) per jaar onbeperkt boodschappen aan huis laten bezorgen. Het thuisbezorgprogramma is toegankelijk bij meer dan 1.600 Walmart-locaties. Mogelijk wordt Walmart+ uitgebreid met een mogelijkheid voor klanten om door middel van tekstberichten bestellingen te plaatsen. Volgens anonieme bronnen is nog niet zeker wat voor bedrag word gehanteerd voor het abonnement. Daarom wordt Walmart+ mogelijk getest onder verschillende prijzen.
Bron: vox.com 

Publicatiedatum: