Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
SCP Group neemt Real-winkels van Metro over

Lidl en Kaufland in actie tegen plastic

Japanse online joint venture van Walmart laat sterke groei zien
Walmart heeft zich in Japan opgewerkt tot de derde grootste online supermarkt. Walmart is ongeveer 20 jaar geleden de Japanse markt opgegaan onder het merk Seiyu, maar had vooralsnog weinig winst kunnen genereren. Een klein jaar geleden begon de Amerikaanse retailer een joint venture met het Japanse e-commerce-bedrijf Rakuten. In de periode van oktober tot december in 2019 is 30% meer omzet verkregen in vergelijking met een jaar geleden, toen Seiyu nog alleen te werk ging. Volgens Tamae Takeda, de CEO van Rakuten Seiyu NetSuper, presteert de joint venture nog beter sinds het begin van het nieuwe jaar. Volgens de CEO zorgt het coronavirus er mogelijk voor dat meer mensen kiezen voor online retail. "Mensen willen liever niet naar buiten", aldus Takeda.
Bron: reuters.com 

Finland: Kesko mag groothandelaar niet overnemen
De Finse mededingingsautoriteit heeft de beoogde overname van de groothandelaar Heinon Tukku door Kesko tegengehouden. In mei 2019 kondigde Kesko de plannen voor overname van het groothandelsbedrijf aan, dat onder andere in handen is van het familiebedrijf Tukkuheino Oy. De directeur van Kesko's supermarktafdeling, Ari Akseli, gaf in een verklaring aan dat er gehoopt werd op een andere uitkomst. "We zullen nu het besluit van de toezichthouder nader bekijken en vervolgens besluiten of we dit proces voort willen zetten", aldus Akseli. Volgens de directeur is het besluit van de mededingingsautoriteit nog niet juridisch hardgemaakt. 
Bron: esmmagazine.com

Zuid-Korea: Coupang bouwt zijn grootste dc tot nu toe
De grootste online retailer van Zuid-Korea, Coupang, is van plan om een geavanceerd logistiek centrum op te zetten in Daegu. Het distributiecentrum wordt opgezet aan de hand van een investering van KRW320mld (€245,8mln). in de noorden van de provincie Gyeongsang. De faciliteit wordt de grootste van Coupang tot nu toe, met een oppervlak van ongeveer 330.000 vierkante meter. Het dc al in 2021 in bedrijf gaan. De voornaamste functie van het centrum is ter ondersteuning van het logistieke netwerk voor de thuisbezorgdienst Rocket Delivery van Coupang.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Rusland: Yandex introduceert snelle thuisbezorging
De Russische tech-gigant Yandex gaat de concurrentie met Russische supermarktketens aan door middel van een supersnelle thuisbezorgdienst. De bezorgdienst van Yandex zorgt ervoor dat boodschappen binnen 15 minuten aan huis worden afgeleverd. Yandex, dat een reputatie heeft als meest waardevolle techbedrijf van Europa, verwacht dat de nieuwe thuisbezorgdienst voor een revolutie binnen de supermarktsector zal zorgen. Tot nu toe is de bezorgdienst alleen beschikbaar in Moskou, waar Yandex een netwerk heeft van kleine distributiecentra. De logistieke centra hebben ieder een oppervlak van ongeveer 150 vierkante meter, wat overeenkomst met een kleine buurtwinkel. Elk centrum levert bestellingen binnen een straal van ongeveer 1,6km. De extreem snelle vorm van thuisbezorging die zo mogelijk wordt gemaakt geeft Yandex onderscheidend vermogen tegenover concurrenten als Perekrestok en Utkonos. Deze Russische retailers kunnen ook online bestellingen verwerken, maar leveren de boodschappen later op de dag of pas op de volgende dag.
Bron: intellinews.com 

Tesco meest duurzame retailer van Maleisië
Tesco Stores (M) Sdn Bhd, de Maleisische tak van de Britse retailgroep, blijkt uit onderzoek van WWF-Malaysia de meest duurzame retailer van het land te zijn. Het is voor het eerst dat een index is gepubliceerd, waarin bedrijven in Maleisië worden gerangschikt op duurzaamheid. De Sustainable Retailers Scorecard is ontwikkeld om de bedrijfsvoering van de grootste retailers van Maleisië op duurzaamheid te toetsen. De retailers moesten een vragenlijst invullen en ondergingen verschillende interviews waarin zaken als milieubeleid, duurzame verpakkingen, afvalbeheer en groene initiatieven werden beoordeeld.
Bron: freemalaysiatoday.com 

Luxemburg: SCP Group neemt Real-winkels van Metro over
Het Luxemburgse investeringsbedrijf SCP Group heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van alle Real-hypermarkten van de Duitse groothandelaar Metro. Onder de overeenkomst vallen 276 Real-winkels, de online marktplaats Real.de, 80 stukken vastgoed en alle bedrijven die onder Real vallen. De SCP Group werkt samen met x+bricks Group om het vastgoedportfolio te evalueren. Volgens Metro wordt samen gezocht naar werkbare concepten voor de toekomst van de Real-winkels, zodra de overname eenmaal is afgerond.
Bron: esmmagazine.com 

Carrefour onder vuur van Keniaanse toezichthouder
De mededingingsautoriteit van Kenia heeft Carrefour een boete gegeven wegens oneerlijke behandeling van zijn leveranciers. Ook moet de Keniaanse tak van het bedrijf binnen 60 dagen zijn overeenkomsten met leveranciers herzien. Verder moet Carrefour, dat via de franchisenemer Majid Al Futtaim in Kenia actief is, zes producten uit zijn leveringsovereenkomsten verwijderen. Deze zes artikelen zorgen ervoor dat Keniaanse Carrefour-vestigingen extreem lage prijzen kunnen hanteren.
Bron: theeastafrican.co.ke 

Lidl verhoogt minimumloon voor werknemers in Roemenië
De Roemeense tak van Lidl gaat het maandelijkse bruto minimum loon van zijn werknemers verhogen. Per 1 maart wordt het minimum maandloon verhoogd van RON3.500 (€730) naar meer dan RON4.000 (€840). Op netto basis is dat ongeveer RON2.500 (€520). Daarmee hanteert Lidl het hoogste minimumloon van de Roemeense retailsector. Het minimumloon is met inbegrip van salaris, maaltijdbonnen, jaarlijkse Paas- en kerstbonussen en andere eenmalige bonussen. Kaufland, dat net als Lidl onder de paraplu van de Schwarz-groep valt, heeft ook hogere minimumlonen in Roemenië aangekondigd. Het bruto minimumloon wordt verhoogd naar RON3.650 (€760). Binnen heel Roemenië stond het gemiddelde bruto minimum maandloon per januari 2020 op RON2.230 (€464,79) en netto op RON1.346 (€280,54).
Bron: romania-insider.com 

Finse retailers introduceren kluisjes met koelsysteem
De Finse pakketbezorger Smartmile, het bedrijf Konecranes Agilon en de retailer K Group hebben nieuwe machines geïntroduceerd, waarmee geautomatiseerde kluisjes worden gecombineerd met een koelsysteem. De kluisjes zijn beschikbaar bij twee locaties in Finland, namelijk bij de K-Supermarket Pajala in Järvenpää en bij de K-Supermarket Hämeenkylä in Vantaa. Klanten kunnen boodschappen bestellen via de app van K Group en deze vervolgens in een kluisje laten plaatsen door het winkelpersoneel. De klant kan vervolgens naar eigen inzicht bij het kluisje langsgaan om de bestelde boodschappen op te halen. De geautomatiseerde kluisjes zijn buiten de supermarkt opgesteld, zodat de klant niet afhankelijk is van de openingstijden van de supermarkt. Naast de bestelde boodschappen kunnen ook andere pakketten op deze manier worden opgehaald. 
Bron: postandparcel.info 

Duitsland: Lidl en Kaufland in actie tegen plastic
Lidl en Kaufland hebben zich toegelegd op het verminderen van de consumptie van wegwerpplastic. Met 2025 moeten een aantal doelstellingen met betrekking tot plasticverbruik binnen de eigen bedrijfsvoering worden behaald. Een onderdeel van de plannen van Lidl en Kaufland is om de consument zich beter bewust te maken over duurzaamheid en verantwoordelijkheid. Ook willen de retailers met leveranciers samen werken om plastic verpakking te verminderen. Lidl en Kaufland zijn een campagne begonnen, die benadrukt in hoeverre het beleid met betrekking tot plastic zijn vruchten al heeft afgeworpen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Opmars voor Canadese thuisbezorging ondanks hoge prijzen
Canadese consumenten zijn positief over thuisbezorging. In 2019 hebben Canadese huishoudens voor bijna CA$1,5mld (€1,05mld) aan maaltijden besteld via apps als Uber Eats en Skip the Dishes, aldus informatie van Restaurants Canada. Het marktsegment voor maaltijdpakketten, met spelers als Hello Fresh en Chefs Plate, is qua omzet in vijf jaar tijd verdrievoudigd. In 2020 zal de omzet van deze categorie waarschijnlijk boven de $400mln (€279,6mln) uitkomen, zo meldt NPD Canada. Hoewel online retail van voedingsmiddelen zodoende een opmars laat zien, geeft onderzoek van Angus Reid/Dalhousie University aan dat er nog wel bepaalde uitdagingen in deze sector zijn. Het onderzoek gaat uit van een enquête onder 1.550 Canadese consumenten. Bijna twee derde van deze consumenten gaf aan dat ze van mening zijn dat de prijzen voor online thuisbezorging te hoog zijn. Ook was volgens 45% van de ondervraagde consumenten de temperatuur van de levensmiddelen bij aflevering een probleem. 32% is van mening dat er teveel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: Giant en UFCW komen tot voorlopige CAO
Giant Food heeft een voorlopige overeenkomst getekend met de vakbonden UFCW Locals 400 en 27. "Door met de vakbonden samen te werken hebben we de salariëring en andere voordelen voor onze werknemers verbeterd. Dit geldt met name voor de zorgverzekeringen en de pensioenen", aldus een verklaring van Giant Food. "Tegelijkertijd hebben we de levensvatbaarheid van onze onderneming zeker gesteld en daarmee ook de werkgelegenheid voor onze 16.500 werknemers. Verdere details zullen in de komende weken bekend worden gemaakt."  Het bedrijf geeft verder aan dat erkenning wil geven aan zijn medewerkers, die volgens de supermarktketen tijdens het overleg blijk hebben gegeven van hun toewijding aan de winkels en klanten van Giant Goods. "We waarderen hun toewijding en inspanningen en we zijn van mening dat de nieuwe overeenkomst onze werknemers voor hun inzet beloont. Tegelijkertijd neemt de overeenkomst de huidige economische omstandigheden van het bedrijf in acht, als ook de situatie omtrent onze concurrentie. Giant Food kan met trots zeggen dat in de afgelopen 20 jaar met succes is onderhandeld over meer dan 30 collectieve arbeidsovereenkomsten met de UFCW."
Bron: prnewswire.com 

VS: 15e kwartaal op rij met omzetgroei voor SpartanNash
SpartanNash kreeg in het vierde kwartaal een meevaller dankzij de overname van Martin's Super Markets in het afgelopen jaar. Hierdoor werd het vierde kwartaal het vijftiende kwartaal op rij waarin sprake was van omzetgroei. In de periode tot 28 december steeg de netto omzet van SpartanNash met 5,3%, jaar op jaar van $1,9mld tot $2mld (van €1,76mld tot €1,85mld). De vergelijkende winkelomzet nam met 0,5% toe. Het is voor het tweede kwartaal op rij dat de vergelijkende winkelomzet groter was geworden. De bruto winst van het vierde kwartaal vormde 14,4% van de netto omzet en kwam daarmee neer op $286,7mln (€265,7mln). In dezelfde periode van vorig jaar was de bruto winst 12,9% van de netto omzet en stond deze op $245,4mln (€227,4mln). De groei in bruto winst en de verbetering in de netto omzet was direct te herleiden tot de overname van Martin's.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Instacart introduceert online kanaal Shop Talk
Het online supermarktplatform Instacart heeft de introductie aangekondigd van Shop Talk, een nieuw social media-kanaal voor consumenten. Shop Talk moet een soort online gemeenschap worden, die klanten met Instacart verbindt. Shop Talk biedt ruimte voor open discussies en leermomenten. Klanten kunnen via het kanaal alles bespreken dat met Instacart te maken heeft, of dit nu advies voor nieuwe gebruikers, het delen van ervaringen of vragen omtrent unieke situaties betreft. De gebruikers van het online platform kunnen directe feedback geven over de Shopper App in de rubriek Shopper Ideas. De ideeën die hier worden geplaatst en die vervolgens genoeg steun van andere gebruikers krijgen, worden per kwartaal direct aan het team van Instacart gepresenteerd. Vervolgens worden deze nieuwe ideeën mogelijk in de Shopper-app verwerkt.
Bron: prnewswire.com 

VS: Blue Apron overweegt zich over te laten nemen
Het maaltijdkitbedrijf Blue Apron heeft al langere tijd te maken met uitdagingen. De beursgang van Blue Apron maakte niet veel indruk en het bedrijf heeft te maken met ontslagrondes en rechtszaken die door werknemers worden aangespannen. Om alsnog voor meer waarde voor de aandeelhouders te zorgen overweegt Blue Apron nu om zich te laten overnemen. Ook worden de mogelijkheden verkend van een fusie, het verkrijgen van meer financiering en de verkoop van bepaalde vaste activa.
Bron: techcrunch.com 

Publicatiedatum: