Oostenrijk blijft toonaangevend op het gebied van biologische teelt en consumptie. Het land heeft, op Liechtenstein na, het hoogste percentage tuinbouwgrond onder biologisch beheer in Europa. Mede dankzij de financiële overheidssteun is er een grote toename van het aantal bedrijven dat in de jaren negentig is overgestapt op biologische teelt. In 2019 waren er naar schatting 24.372 biologische tuinbouwbedrijven (22% van het totaal). Het biologische areaal wordt geschat op 665.805 ha. De totale biologische markt wordt geschat op 1,93 mld euro. De belangrijkste biologische verkooppunten zijn conventionele supermarktketens naast gespecialiseerde biologische winkels.
Biolabel
Alle grote supermarktketens hebben hun eigen biolabel. In 1994 is de retailgroep REWE Austria gestart met de biologische merknaam ‘ja! Natürlich’ in zijn supermarkten BILLA en Merkur. Verschillende supermarktketens hebben dit voorbeeld gevolgd. Spar, de op één na grootste retailer in Oostenrijk, lanceerde de merknaam ‘Natur*pur’ en de derde grote retailer in Oostenrijk, de discounter Hofer, introduceerde zijn biomerk ‘Zurück zum Ursprung’.
Biologische consumptie
Ongeveer 9% van alle verse levensmiddelen in de retail zijn biologisch. Sinds 2013 is de verkoop van biologische levensmiddelen met meer dan 50% gestegen. Dit komt overeen met een vijf keer hogere groei dan bij conventionele voedingsproducten. De consumptie van biologisch fruit is stijgende. De uitgaven per hoofd van de bevolking voor de verkoop van biologische producten in Oostenrijk behoren tot de hoogste ter wereld.
De Oostenrijkse biologische telers streven ernaar te voldoen aan de grote vraag van consumenten. Biologische levensmiddelen hebben zich ontwikkeld van een nichemarkt tot een belangrijk marktaandeel. Bijna alle Oostenrijkse huishoudens kopen ten minste af en toe biologische producten. De frequentie daarvan neemt nog steeds toe.
Bron: USDA Report