Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rassen specifiek voor Wegmans veredeld

Zweden: Axfood ziet sterke groei in vierde kwartaal
Axfood zag in het vierde kwartaal van het fiscaal jaar 2019 zijn omzet toenemen met 5,4% tot SEK13,0mld (€1,24mld). Bij alle ketens onder de paraplu van de retailgroep werden goede resultaten geboekt. De mate van groei was groter dan bij de totale Zweedse supermarktsector, dat in diezelfde periode een omzetgroei had van 3,7%. Daarmee heeft Axfood ook meer marktaandeel behaald. Per keten zijn de resultaten als volgt: Willys had een omzetgroei van 6,5% tot SEK7,5mld (€714,5mln) en een toename in vergelijkende winkelomzet van 5,1%. Bij Hemköp steeg de omzet met 5,7% tot SEK3,7mld (€352,5mln) waarbij de vergelijkende winkelomzet met 2,5% toenam. Axfood Snabbgross had dankzij een toename van 6,2% een omzet van SEK845mln (€80,5mln). De vergelijkende winkelomzet steeg bij deze keten met 6,2%. De keten Dagab had een toename in totale omzet van 5,3% tot SEK11,7mld (€1,11mld).
Bron: retailanalysis.igd.com 

Britse retailomzet steeg in januari met 0,4%
De omzet van de Britse retailsector is in januari jaar op jaar met 0,4% gestegen. Dit blijkt uit de laatste statistieken van de BRC–KPMG Retail Sales Monitor. De groei komt overeen met het gemiddelde van de afgelopen drie maanden van 0,4% en is meer dan het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden (0,2%). Volgens de directeur van het British Retail Consortium, Helen Dickinson OBE is in januari de omzetgroei weer teruggekeerd. "De politieke onzekerheden van de laatste tijd en de afgelopen tien sobere jaren hebben echter geleid tot een wat zuiniger consumentengedrag", aldus Dickinson. In het afgelopen kwartaal steeg nam de omzet van levensmiddelen op like-for-like basis af met 0,1%, terwijl de totale omzet van deze categorie met 0,6%% steeg.
Bron: esmmagazine.com 

Zuid-Korea: GS25 werkt samen met thuisbezorger Coupang Eats
De Zuid-Koreaanse buurtwinkelketen GS25 is een samenwerkingsverband aangegaan met de thuisbezorgdienst Coupang Eats van het e-commercebedrijf Coupang Inc. Inwoners in Seoul kunnen online uit 200 producten kiezen, die vervolgens door Coupang Eats vanuit een van zeven GS25-vestigingen aan huis worden geleverd. Er zijn plannen om deze samenwerking uit te breiden over de rest van Zuid-Korea. Eerder in april 2019 begon GS25 een soortgelijk samenwerkingsverband met een ander thuisbezorgbedrijf, Yogiyo. Het pilotproject met Yogiyo liep bij 10 vestigingen. Een van de bevindingen van dit project was dat de service met name erg populair is tijdens etenstijd. Op maandbasis werden gemiddeld zo'n 3.000 bestellingen geplaatst. Volgens een woordvoerder van GS25 wordt bij de geplande uitbreiding mogelijk ook gebruik gemaakt van andere bezorgplatforms en partnerschappen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Duitsland: Metro sluit overeenkomst voor overdracht Real-keten
De Duitse groothandelaar Metro AG heeft een overeenkomst bereikt met een aantal vastgoedinvesteerders voor de overname van de keten Real. Het consortium dat de hypermarktketen in handen krijgt bestaat onder andere uit X+Bricks en de SCP Group. De overeenkomst heeft onder andere als voorwaarde dat Metro zich volledig uit de keten terug trekt. De waarde van Real is vastgesteld op ongeveer €1mld. De gesprekken met het consortium begonnen in december. Aan het eind van de vorige maand beweerden anonieme bronnen dat Metro de verwachtingen voor een snelle overeenkomst nog wilde temperen.
Bron: reuters.com 

Jonge Britten kiezen voor food-to-go
Nieuw onderzoek van Shoppercentric wijst uit dat vier op de vijf Britse consumenten in de afgelopen maand wel eens een maaltijd heeft gegeten, die niet thuis was bereid. Deze trend heeft een duidelijke invloed op de Britse supermarktsector. Een op de tien consumenten denken dat de maandelijkse uitgaves aan boodschappen af zijn genomen, omdat er vaker wordt gekozen voor food-to-go producten. De uitslagen van het onderzoek van Shoppercentric worden gepubliceerd in de vijftigste editie van de Shopper Stock Take Report. Met name jongvolwassenen geven meer uit aan food-to-go. Deze bevolkingsgroep is bovendien vaker voor food-to-go producten gaan kiezen in vergelijking met twee jaar geleden.
Bron: retailtimes.co.uk 

Picnic komt op 1 mln bezorgingen in Amersfoort
Picnic heeft in Amersfoort zijn miljoenste bestelling aan huis bezorgd. Naar eigen zeggen hebben de klanten van Picnic in totaal voor meer dan 500.000 uren aan winkelbezoek bespaard. Daarnaast heeft het gebruik van de kenmerkende elektrische bestelwagens van Picnic ertoe geleid dat er voor meer dan 150.000 kg aan CO2 minder werd uitgestoten. De miljoenste bestelling werd persoonlijk bezorgd door de regiochef van Picnic in Amersfoort, Jeroen Boumeester.
Bron: siliconcanals.com 

Dunnes voor achttiende maand op rij grootste van Ierland
Dunnes Stores is voor de achttiende maand op rij de grootste supermarktketen van Ierland. Dit blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbureau Kantar over de periode van 12 weken tot 26 januari 2020. De omzet van Dunnes was in deze periode gestegen met 3,3%. De retailer heeft nu een marktaandeel in Ierland van 23,1%. De toename in marktaandeel was in januari echter trager dan in voorgaande maanden. Lagere prijzen en een kleinere gemiddelde winkelwageninhoud hebben de groei van Dunnes lichtelijk tegengehouden.
Bron: checkout.ie 

VS: Zelfrijdende bestelwagen mag de weg op
De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft bekend gemaakt dat het bedrijf Nuro tijdelijk wordt uitgezonderd van bepaalde regelgeving omtrent zelfrijdende wagens. Nuro is gespecialiseerd in de ontwikkeling van zelfrijdende bestelwagens. De uitzondering is van toepassing op Nuro's R2, een zelfsturende bestelwagen met een trage snelheid en zonder enige CO2-uitstoot. R2 is ontwikkeld om zelfstandig consumentenproducten zoals boodschappen, pakketjes of bestellingen bij restaurants aan huis te leveren. Nuro is het eerste bedrijf dat op deze manier door de NHTSA wordt uitgezonderd van de officiële regelgeving. Volgens Dave Ferguson, de medeoprichter van Nuro, zal R2 in de komende weken op de openbare wegen van Houston worden getest. De uitzondering geldt voor twee jaar. In deze periode is Nuro van plan om in totaal zo'n 5.000 R2's in te zetten.
Bron: supplychaindive.com 

VS: api(+) levert duurzame lichtsystemen voor supermarkten
Een groot deel van het energieverbruik van de gemiddelde supermarkt komt op rekening van de belichting. Zuinigere en meer efficiënte lichtsystemen geven dan ook veel voordelen voor retailers en leveranciers, die van duurzaamheid een speerpunt binnen de eigen bedrijfsvoering willen maken. Het geld dat door middel van duurzame lichtsystemen kan worden bespaard, is bovendien direct terug te zien in de resultatenrekening van de retailer. “We begonnen met LED-verlichting te werken met Walmart op een moment dat deze technologie eigenlijk nog niet echt klaar was voor algemeen gebruik", aldus Thomas Henken van het in Tampa Florida gevestigde bedrijf api(+). "We verbeteren continu de efficiëntie van het energieverbruik van onze lichtinstallaties. Binnen deze sector zijn inmiddels producten ontwikkeld die niet alleen meer efficiënt maar ook meer kosteneffectief zijn. De populariteit van deze systemen heeft voor meer concurrentie binnen de lichtsector gezorgd."
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Stop & Shop begint met herbruikbare tassen in New York
Stop & Shop begint deze maand in New York met het aanbieden van herbruikbare boodschappentassen. De nieuwe tassen zijn een reactie op het aankomende verbod vanuit de staat op plastic wegwerptassen. Vanaf 1 maart moeten deze tassen geleidelijk aan uit de bedrijfsvoering van New Yorkse retailers en supermarkten worden verwijderd. Per 22 februari is bij Stop & Shop-winkels informatie beschikbaar over het nieuwe verbod. Naast dat de herbruikbare tassen gratis beschikbaar zijn, worden consumenten ook aangemoedigd om oude plastic tassen in te leveren voor recycling.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Wegmans krijgt speciaal veredeld AGF
Wegmans is gaan samenwerken met de veredelaar Row 7. Row 7 wordt geleid door de bekende chefkok Dan Barber. Volgens de site van het bedrijf wordt er gewerkt aan speciale AGF-rassen voor Wegmans, die meer nadruk moeten leggen op smaak en voedingswaardes. De nieuwe rassen zullen gecertificeerd biologisch zijn en vrij zijn van GGO's. De eerste oogst met de nieuwe AGF vindt dit jaar plaats, waarna de opbrengst zijn weg zal vinden naar alle 101 Wegmans filialen. Een van de eerste rassen die op deze manier is ontwikkeld betreft een speciaal bietenras. Vervolgens word geëxperimenteerd met eigen pompoenen. Volgens Dan Barber lag de keuze voor samenwerking met Wegmans voor de hand. De keten heeft een sterke reputatie onder zijn klanten dankzij het versaanbod. 
Bron: grocerydive.com 

VS: H-E-B beloont elke medewerker met $100
H-E-B medewerkers laten via social media massaal hun dankbetuigingen zien voor de $100 (€91,63) die het bedrijf aan al zijn personeelsleden als cadeau heeft gegeven. De bedragen werden uitgereikt om te vieren dat H-E-B onlangs in een enquête naar voren kwam als de beste supermarktketen van de VS. Samen met het geldbedrag kreeg elke werknemer een briefje waarin voor de inspanningen werd bedankt.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: