Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Waitrose begint nieuwe campagne wegens vertrek Ocado

Polen: Allegro een van grootste e-commerce-sites ter wereld
Allegro heeft een plek veroverd in de top tien van grootste e-commerce-sites ter wereld met betrekking tot maandelijkse bezoeken van gebruikers. De Poolse online retailer heeft gemiddeld bijna 194mln bezoekers per maand, wat iets minder is dan het aantal bezoekers bij Shopee en Tmall. E-commerce maakt in Polen op dit moment een opmars. De online retailsector ontwikkeld zich de laatste jaren in een rap tempo en heeft op dit moment een waarde van 50mld zloty (€11,75mld). Allegro heeft zich ontwikkeld als de grootste online retailer van het land.
Bron: ecommercenews.eu 

Letland: Maxima voert loonsverhoging in
Maxima Latvija gaat het salaris van zijn werknemers verhogen met gemiddeld 7%. Het bedrijf investeert dit jaar €5,6mln in het verbeteren van de salarispakketten. Volgens Maxima zal de loonsverhoging ertoe leiden dat het gemiddelde salaris van Maxima-werknemers sinds 2016 met 29% is gestegen. "Werknemers zijn de belangrijkste eigenschap van een bedrijf", aldus Maxima Latvija-voorzitter Andris Vilcmeiers. "Maxima Latvija heeft ongeveer 7.500 professionals in dienst. We hebben het verbeteren van hun welzijn en groei altijd als een van onze prioriteiten gehanteerd".
Bron: esmmagazine.com 

Japan: FamilyMart maakt resultaten van kortere openingstijden bekend
De Japanse buurtwinkelketen FamilyMart heeft de resultaten van een proefperiode met kortere openingstijden bekend gemaakt. Tijdens deze proefperiode daalde de bedrijfswinst met 59%. De testfase werd gehouden van oktober tot december bij ongeveer 600 filialen van de buurtwinkelketen. Hoewel FamilyMart normaal 24 uur per dag open is, werd nu gekeken naar het effect als de winkels in de nachtelijke uren zouden worden gesloten. De gemiddelde arbeidskosten daalden bij de betrokken vestigingen met 11%. De omzet daalde echter ook, met 6,7%. Een direct gevolg hiervan was de daling in winst. Bij 41% van de deelnemende winkels bleek juist sprake te zijn van meer winst. De keten heeft nu aangekondigd dat franchisenemers vanaf juni zelf kunnen bepalen in hoeverre ze de openingstijden gaan verkorten.
Bron: insideretail.asia 

VK: Waitrose begint nieuwe campagne wegens vertrek Ocado
Waitrose gaat in de komende maanden duizenden nieuwe en vernieuwde producten introduceren. De aanleiding voor de nieuwe campagne is omdat de overeenkomst met de online supermarkt Ocado met het einde van augustus afloopt. Ocado is van plan om daarna in zee te gaan met Marks & Spencer. Voor alle betrokken partijen kent deze overstap de nodige risico's. Zo loopt Ocado het risico om trouwe Waitrose-klanten te verliezen, terwijl Waitrose consumenten moet over zien te halen om gebruik te maken van de eigen website.
Bron: theguardian.com 

Vier Poolse supermarktketens gaan samenwerken
Polska Grupa Detalistów (PGD, oftewel Poolse Retailgroep) wordt de naam van een nieuw samenwerkingsverband tussen vier Poolse supermarktketens. Hoewel de PGD op dit moment niet in gesprek is met verdere partners, wordt wel aangegeven dat men open staat voor samenwerking met andere supermarkten met eigen distributiecentra. Veel Poolse leveranciers zijn positief over de nieuwe coöperatie, gezien de bereidheid waarmee de PGD hun producten in het assortiment op wil nemen.
Bron: agroberichtenbuitenland.nl 

Zweedse online supermarktsector groeit met 21,9%
De omzet van de Zweedse supermarktsector is in 2019 jaar op jaar toegenomen met 3,1%. De snelste groei was te zien in het segment voor e-commerce. Waar de omzet bij fysieke winkels met 2,8% steeg, was dit in het geval van online supermarkten met maar liefst 21,9%. Dit blijkt een index van de Zweedse federatie voor supermarkten. In december steeg de omzet van het online segment me 23,8%. In diezelfde maand had de offline supermarktsector een toename in omzet van 2,7%.
Bron: ecommercenews.eu 

VS: Ingles heeft iets meer omzet in eerste kwartaal
Ingles Markets Inc. had in zijn eerste kwartaal jaar op jaar een toename in omzet van 1,6% tot $1,08mld (€990mln). In de periode van drie maanden tot 28 december 2019 steeg de vergelijkende winkelomzet met uitsluiting van de omzet van autobrandstof met 2,4%. De netto winst kwam in deze periode neer op $17,7mln (€16,2mln). In dezelfde periode van het jaar ervoor was dit nog $22,2mln (€20,4mln). Volgens Ingles heeft deze afname in winst te maken met herfinancieringskosten in het eerste kwartaal. In de toekomst moet dit ertoe leiden dat er minder kosten hoeven te worden berekend met betrekking tot rente. Verder was volgens Ingles Markets de bruto winst voor autobrandstof ongewoon hoog in hetzelfde kwartaal van 2018, waarna deze in het afgelopen kwartaal in verhouding weer is teruggelopen.
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon boekt succes dankzij gratis bezorging
Amazon heeft miljarden dollars uitgegeven om zijn concurrentie voor te blijven op het gebied van thuisbezorging. De spil van de strategie van Amazon wordt gevormd door Amazon Prime. Deze thuisbezorgdienst werkt op basis van een abonnement dat $119 (€109,16) per jaar of $12,99 (€11,92) per maand kost. Door middel van Prime kunnen bestellingen met twee dagen en in veel gevallen zelfs met een dag gratis aan huis worden geleverd. Consumenten die van Amazon gebruik maken geven aan dat de snelle, gratis thuisbezorging een belangrijke reden is om voor Amazon te kiezen, zo blijkt uit een enquête van het bedrijf Convey, dat verantwoordelijk is voor een platform voor het management van de thuisbezorgervaring. Als Amazon wel bezorgkosten zou rekenen, zouden veel ondervraagde consumenten overwegen om ook elders te kijken voor online retail.
Bron: nasdaq.com 

Canada: Montreal verbiedt voor eind 2020 plastic tassen
Het stadsbestuur van Montreal gaat officieel een verbod op plastic tassen instellen, dat tegen het einde van 2020 in moet gaan. Volgens burgemeester Valerie Plante zijn de huidige maatregelen tegen plastic afval van wegwerptassen bij retailers tot nu toe niet effectief gebleken. “We moeten het plastic verbruik bij de bron verminderen en dat kan alleen door een verandering in gedrag", aldus Plante tijdens een raadsvergadering. Volgens de burgemeester is de tijd nu rijp voor een algeheel verbod, gezien grote supermarktketens als IGA nu al werken aan het geleidelijk aan stoppen met het verstrekken van plastic tassen.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: Natural Grocers meldt resultaten eerste kwartaal
Natural Grocers, een dochteronderneming van Vitamin Cottage, heeft zijn resultaten voor het eerste kwartaal van het fiscaal jaar 2020 bekend gemaakt. In de periode tot 31 december 2019 nam jaar op jaar de netto omzet toe met 3,8% tot $230,0mln (€211,0mln). De vergelijkende winkelomzet steeg met 1,9%. Het bedrijfsinkomen stond op $2,8mln (€2,57mln), terwijl het netto inkomen neerkwam op $1,9mln (€1,74mln). De EBITDA bedroeg $10,6mln (€9,7mln). Er werden in het eerste kwartaal twee nieuwe vestigingen geopend. Over de periode van 12 maanden tot 31 december 2019 is het winkelnetwerk gegroeid met 2,6%.
Bron: prnewswire.com 

VS: Save-A-Lot-winkels dicht in Florida
De discountketen Save-A-Lot heeft sinds december drie vestigingen in het noordoosten van Florida gesloten. Twee van de winkels bevonden zich in Jacksonville, terwijl de derde locatie te vinden was in Orange Park. Op 22 februari wordt een vierde filiaal gesloten, dat zich eveneens in Jacksonville bevindt. Save-A-Lot heeft nu nog minstens negen winkels in deze regio in bedrijf.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: supermarkten teleurgesteld in aanname PRO-wetsvoorstel
Zelfstandige supermarkten hebben aangegeven teleurgesteld te zijn over de aanname van de Protecting the Right to Organize (PRO) Act. Dit wetsvoorstel werd op 6 februari door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden aangenomen. "De zelfstandige supermarktketens van de VS werken elke dag keihard aan het stimuleren van de lokale economische groei. Binnen de eigen gemeenschappen worden bovendien door deze retailers banen gegenereerd", aldus Greg Ferrara, de directeur van de in Virginia gevestigde National Grocers Association (NGA), dat de zelfstandige supermarktsector vertegenwoordigt. "De PRO Act gaat regelrecht in tegen tientallen jaren aan Amerikaans beleid met betrekking tot werkgeving. Het wetsvoorstel is fors in het voordeel van grote vakbonden en in het nadeel van ondernemers”.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Earth Fare-medewerkers klagen werkgever aan
Twee medewerkers van Earth Fare hebben namens meer dan 3.000 collega's juridische stappen ondernomen tegen het sluiten van de keten. Volgens de twee medewerkers heeft Earth Fare zich niet gehouden aan de Worker Adjustment Retraining Notification Act, een wet die bedoeld is om werknemers te beschermen in het geval een grootschalige werkgever zijn bedrijf sluit.
Bron: abc11.com 

Publicatiedatum: