Kaufland verhoogt minimumloon met 10%

Roemenië: Kaufland verhoogt minimumloon met 10%
Kaufland, het grootste retailnetwerk van Roemenië en tevens een van de grootste werkgevers van het land, gaat het minimum bruto inkomen van zijn werknemers met 10,6% verhogen tot RON3.650 (€765) per maand. De loonsverhoging gaat vanaf maart van dit jaar in. Kaufland-medewerkers krijgen hierdoor een minimum netto inkomen van minstens RON2.135 (€447). Het minimum bruto inkomen in Roemenië is op dit moment RON2.230 (€467) per maand, terwijl het netto maandinkomen neerkomt op RON1.346 (€282). Kaufland heeft verder aangegeven dat het minimum inkomen afhankelijk zal zijn van de sociale en economische omstandigheden per regio. Dit betekent dat werknemers in regio's met hogere gemiddelde lonen en minder werkloosheid waarschijnlijk een hoger minimum inkomen zullen krijgen dan werknemers in armere gebieden.
Bron: romania-insider.com 

Wit-Rusland: Eurotorg heeft minder LFL-omzet in vierde kwartaal
Eurotorg, de grootste retailer van Wit-Rusland, zag in het vierde kwartaal zijn like-for-like-omzet met 2,9% teruglopen. In dezelfde periode zette het bedrijf een reorganisatieproces in om de bedrijfsvoering te optimaliseren. Er kon voor de afgenomen vergelijkende winkelomzet worden gecompenseerd door middel van een toename in winkelverkeer bij oudere winkels. De totale netto retailomzet steeg in dezelfde periode met 5,1% tot BYN 1,13mld (€480mln).
Bron: esmmagazine.com 

Australië: Big W-winkels in Fairfield, Chullora en Auburn gesloten
De eerste drie Big W-vestigingen die zouden worden gesloten hebben op 31 januari hun laatste dag in bedrijf beleefd. De winkels bevonden zich in Fairfield, Chullora en Auburn in het westen van Sydney. Big W gaf eerder al aan dat in de komende drie jaar tijd 30 slecht presterende filialen en twee distributiecentra zouden worden gesloten. In de afgelopen weken hielden de drie winkels een grote uitverkoop om zoveel mogelijk inventaris kwijt te raken.
Bron: 7news.com.au 

VK: Abel & Cole bezorgen boodschappen in duurzame verpakking
Abel & Cole, een Britse thuisbezorgdienst die is gespecialiseerd in biologische producten, heeft onder de naam Club Zero een nieuwe service geïntroduceerd. De nieuwe service is naar eigen zeggen de eerste in zijn soort in het Verenigd Koninkrijk. Het unieke kenmerk van Club Zero is dat er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van herbruikbare, duurzame verpakkingen. De bezorgdienst is gebaseerd op een lidmaatschap, waarbij de verpakkingen van bezorgde producten aan het bedrijf kunnen worden teruggegeven. Volgens Abel & Cole bevindt het nieuwe concept zich nog in een beginstadium. "We hebben de stap gewaagd en geïnvesteerd in dit nieuwe idee. Onze reis is zodoende pas net begonnen, aan de hand van een klein bedrag voor een abonnement", aldus de uitleg van het bedrijf.
Bron: ecommercenews.eu 

Zuid-Afrika: Massmart lanceert nieuwe strategie
Het Zuid-Afrikaanse retailbedrijf Massmart heeft zijn resultaten over 2019 bekend gemaakt. In de periode van 52 weken tot 29 december steeg de totale omzet met 3,0% en de vergelijkende winkelomzet met 1,5%. Verder werd door de dochteronderneming van Walmart een nieuwe strategie ingezet onder de naam The Road to Recovery. De totale omzet kwam neer op ZAR93,7mld (€5,7mld). De omzet bij vestigingen in Zuid-Afrika steeg met 2,7% en met 1,3% op vergelijkende winkelbasis. De omzet bij vestigingen buiten Zuid-Afrika steeg met 5,5% onder een constante wisselkoers. De vergelijkende winkelomzet bij deze vestigingen nam toe met 2,1%.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Frankrijk: Les Mousquetaires heeft jaaromzet van €45,3mld
Les Mousquetaires heeft over 2019 een jaaromzet behaald van €45,3mld, met inbegrip van de omzet van benzine. Met inbegrip van benzine steeg de omzet jaar op jaar met 2,1%. Met uitsluiting van de omzet van benzine steeg de jaaromzet met 2,2% tot €41,2mld. De afdeling AgroMousquetaires genereerde een omzet van €4,1mld. Bij Franse vestigingen van Intermarché nam de omzet met uitsluiting van benzine toe met 1,9%, tot €23,5mld. In De Franse thuismarkt werden in totaal 13 winkels aan het netwerk toegevoegd, waaronder twee hypermarkten die van Casino werden overgenomen. Ook werden nieuwe winkelformats geïntroduceerd, waarbij met name de categorie voor food-to-go een belangrijke rol speelde. Daarnaast vestigen de nieuwe formats meer aandacht op versproducten en huismerken. Intermarché zag zijn omzet toenemen met 0,4%, wat een positief resultaat is ten opzichte van de gemiddelde afname in omzet van 1,2% voor de gehele Franse sector. Winkels onder het Express-merk hadden een toename in omzet van 11,46% en van 3,83% op like-for-like basis. Bij hypermarkten namen de totale omzet en vergelijkende winkelomzet toe met respectievelijk 5,9% en 1%. Ten slotte gaf Les Mousquetaires aan dat de renovaties van de winkels van de Netto-keten goed aansloegen bij het publiek.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Ierse retailomzet steeg in december met 3,2%
De totale waarde van de omzet van de Ierse retailsector steeg in december 2019 met 3,2%. Dit blijkt uit gegevens van Retail Ireland, een brancheorganisatie die de Ierse sector vertegenwoordigt. Het volume van de omzet steeg in deze maand jaar op jaar met 5,4%. Op maandbasis steeg de omzet met 2,7%. "Retailers hadden over het algemeen een positieve kerstperiode, met aanhoudende groei bij de belangrijkste categorieën", aldus Arnold Dillon van Retail Ireland. "Het volume van de omzet steeg significant sneller dan de waarde van hiervan. Dat betekent dat consumenten gemiddeld meer waar voor hun geld krijgen".
Bron: esmmagazine.com 

Pakistan: thuisbezorg-app Qeemat Punjab van start
Het Pakistaanse bedrijf Punjab Information Technology Board (PITB) heeft de app Qeemat Punjab ontwikkeld. Aanvankelijk was d app bedoeld om prijzen te vergelijken en klachten te registreren. De app is nu echter uitgebreid met mogelijkheden voor thuisbezorging. De thuisbezorgdienst heeft op dit moment een bereik over vier Pakistaanse steden, namelijk Lahore, Rawalpindi, Islamabad en Multan. In totaal zijn 46 verschillende producten via de app beschikbaar, waaronder groente en fruit.
Bron: urdupoint.com 

VS: Nieuwe retailtechnologie op 2020Vision-beurs
Verschillende techbedrijven hebben tijdens de 2020 Vision-beurs van de National Retail Federation in New York demonstraties gegeven van hoe nieuwe technologie retailers kan helpen om klanten naar fysieke winkels te trekken. Een aantal bedrijven demonstreerden systemen op basis van kunstmatige intelligentie, waarmee op voorhand kan worden aangegeven wanneer bepaalde producten in schappen moeten worden aangevuld. Ook werden robots gedemonstreerd, die voorwerpen binnen winkels kunnen verplaatsen. De ondernemingen die tijdens de beurs de meeste indruk op retailers maakten waren bedrijven die met hun technologie lieten zien hoe de winkelervaring kon worden verbeterd. De Franse retailgroep Carrefour is nu bijvoorbeeld bezig met een digitale reorganisatie, waarbij zowel nieuwe backend-systemen als technologie gericht op de klant bij fysieke winkels wordt geïmplementeerd. Het bedrijf heeft een eigen testwinkel op het Franse hoofdkantoor, waar nu wordt geëxperimenteerd met betaalmethodes op basis van gezichtsherkenning. Carrefour zoekt nu actief naar nieuwe partners om zijn digitale hervormingen kracht bij te zetten.
Bron: connectedremag.com 

VS: Amazon, Walmart breiden SNAP-programma uit
Amazon en Walmart werken samen met het Amerikaanse Ministerie van Landbouw door voedselbonnen van consumenten onder het Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP) te accepteren. De samenwerking werd eerder in een pilotfase ingezet, die nu wordt uitgebreid naar een nieuwe regio. Via het programma kunnen minder welvarende consumenten de voedselbonnen gebruiken om online boodschappen te bekostigen. Amazon accepteert nu Snap-betalingen in de omgeving van Seattle en heeft plannen voor uitbreiding naar de rest van Washington. Walmart accepteert in heel Washington al betalingen via SNAP voor online bestellingen.
Bron: chainstoreage.com 

VS: felle concurrentiestrijd tussen Walmart, Kroger en Amazon
In de VS is steeds meer sprake van een supermarktoorlog, zo blijkt uit een rapport van UBS. Prijzen bij supermarkten komen steeds meer onder druk te staan door de opkomst van discountketens als Aldi en Lidl, die steeds meer vestigingen openen. Ook maken lokale ketens als Wegmans en Publix een opmars, waarbij deze ketens meer en meer marktaandeel in handen krijgen. UBS verwacht verder dat de komst van Amazon een verstorend effect zal hebben op de Amerikaanse sector. Amazon is van plan om verder uit te breiden met zijn kassavrije winkelformat Amazon Go. Ook gaat de e-commerce-speler binnenkort zijn eerste conventionele supermarkt openen. "We verwachten dat de supermarktsector een aantal grote uitdagingen te wachten staat in 2020", aldus de analisten van UBS.
Bron: businessinsider.com 

Amazons volgende stappen in de supermarktsector
Amazons volgende stappen binnen de supermarktsector zullen voornamelijk worden gebaseerd op data-analyse en kennis over de consument. Het bedrijf wordt daarmee een geduchte concurrent voor veel fysieke supermarktketens. Dat is de prognose van het in Illinois gevestigde marktonderzoeksbureau Brick Meets Click. Tot nu toe heeft Amazon zichzelf een sterke basis in de sector gegeven, hoewel vooralsnog slechts een fractie aan marktaandeel is verkregen. Volgens Brick Meets Click heeft Amazon zichzelf als doel gesteld om voor met name het hogere marktsegment in de VS de meest voor de hand liggende supermarktketen te worden.
Bron: supermarketnews.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven