Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

België: onderzoek naar betalingen met vingerscan bij Carrefour

België: onderzoek naar betalingen met vingerafdruk bij Carrefour
De Belgische commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, ook wel bekend als de privacy-commissie, gaat mogelijk onderzoek doen naar een nieuw betaalsysteem van Carrefour. Het betaalsysteem, dat Carrefour heeft ontwikkeld, laat de klant betalen met een simpele vingerafdruk. De supermarktketen is bezig met het opzetten van een pilotproject in Brussel, waarmee het nieuwe systeem wordt getest. Klanten kunnen dan voor hun boodschappen betalen, door bij kassa's hun vingerafdruk te laten scannen. Vervolgens wordt automatisch het geld van de bank overgeschreven. Een aantal weken geleden heeft een Belgisch overheidsorgaan voor databescherming, de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), informeel contact opgezocht met Carrefour. De aanleiding hiervoor was een eerder pilotprogramma, waarbij vingerafdruktechnologie werd gebruikt ter vervanging van klantenkaarten. "We hebben Carrefour een aantal vragen gesteld en kwamen er toen achter dat de testfase al had plaatsgevonden", aldus David Stevens van de GBA. "Naar bleek had Carrefour al vingerafdrukken verzameld. Nu we het nieuws vernomen hebben van het volgende experiment met betalingen door middel van vingerafdrukken, is het goed mogelijk dat we onze inspecteurs langs laten komen. Ik kan vooralsnog niet bevestigen dat dit gebeurt, maar er is gerede kans op".
Bron: brusselstimes.com 

Polen: Frisco.pl volledig in handen van Eurocash
Eurocash is volledig de eigenaar geworden van Frisco.pl. Het bedrijf heeft de overige 64% aan aandelen in handen gekregen. De online supermarkt begint dit jaar met een nieuwe CEO en een ambitieus plan voor uitbreiding. Jaar op jaar wil Frisco.pl zijn omzet toe laten nemen met 40%. Dankzij Eurocash als nieuwe eigenaar heeft de online retailer meer middelen tot zijn beschikking. Ook kan er gebruik worden gemaakt van de koopkracht van Eurocash. Verder zijn er mogelijkheden voor verdere samenwerking tussen Eurocash en Frisco.pl, zoals het uitbreiden van het assortiment op het gebied van welzijns- en schoonheidsproducten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Rusland: Magnit heeft toename in kerstomzet van 8,5%
De Russische supermarktketen Magnit had in de periode van 17 december tot 31 december een toename in omzet van jaar op jaar 8,5%. De like-for-like-omzet nam in dezelfde marginaal toe met slechts 0,6%. Het like-for-like winkelverkeer steeg met 2,4%. De gemiddelde transactie nam op like-for-like-basis met 1,6% af. Er werden gemiddeld minder producten per winkelmand afgezet in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De gemiddelde kassabon kwam neer op RUB 395 (€5,78). De meeste omzet werd verkregen door middel van mousserende rode wijnen en exotische fruitsoorten zoals avocado's, mango's en zachtfruit.
Bron: esmmagazine.com 

Tsjechische investeerder neemt groter belang in Casino
De Tsjechische zakenman Daniel Kretinsky en zijn junior partner Patrik Tkac hebben een groter aandeel genomen in Casino. Het aandeel is toegenomen van 4,63% naar 5,64%. Op dit moment is Casino-CEO en de grootste aandeelhouder van het bedrijf, Jean-Charles Naouri, op zoek naar manieren om de schulden van zowel Casino als het moederbedrijf Rallye het bedrijf te verlagen. Voor een deel probeert Naouri dit door middel van de verkoop van vaste activa. Casino heeft te maken met felle concurrentie in de thuismarkt van onder andere Amazon. Onlangs heeft Casino zijn winstverwachting naar beneden bij moeten stellen als gevolg van stakingen in de logistieke sector van Frankrijk.
Bron: reuters.com 

7-Eleven werkt samen met Pay2Home in Singapore
7-Eleven heeft in samenwerking met Pay2Home in Singapore een nieuw initiatief opgezet voor migrantenwerkers, die contant geld naar het eigen land will sturen. Klanten kunnen door middel van de Pay2Home-app een QR-code aanmaken, die gebruikt wordt om met een contante betaling bij een 7-Eleven-filiaal een financiële transactie naar het buitenland uit te voeren. Voor migrantenwerkers is dit een uitkomst, omdat ze niet altijd toegang hebben tot een bank en zo ook niet in lange rijen voor conventionele geldtransfers hoeven te staan. Pay2Home kan bij 400 7-Eleven-winkels verspreid over Singapore worden gebruikt.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Spanje: crimineel onderzoek naar voormalige Dia-CEO
Een Spaanse rechtbank is begonnen met een crimineel onderzoek naar mogelijke fraude bij Dia. Specifiek wordt gekeken naar de boekhouding in de periode van voordat de Russische magnaat Mikhail Fridman het bedrijf overnam. De magistraat Alejandro Abascal heeft aangegeven dat er wordt onderzocht of het management onder leiding van de voormalige CEO Ricardo Curras gesjoemeld heeft met informatie over de bruto winst in 2017. Op deze manier zou er het bedrijf onterecht het hebben doen lijken alsof de financiële doelstellingen van die periode zouden zijn behaald. Curras zou naar verluidt op deze manier hebben gefraudeerd om zijn jaarbonus te kunnen rechtvaardigen. De bruto winst van Dia zou met meer dan €51mln zijn overdreven. Abascal zal Curras samen met enkele andere voormalige directieleden en een externe controleur van het adviesbureau KPMG in de rechtbank oproepen. Curras weigerde enig commentaar op de situatie.
Bron: reuters.com 

Amazon introduceert videokanaal voor producten
Amazon heeft aan de eigen website een speciale pagina toegevoegd, waarop door middel van video's verschillende producten en merken worden geïntroduceerd. De producten kunnen direct worden besteld via de site. De pagina heeft Amazon Live. Er zijn nu al enkele tientallen video's van verschillende merken te vinden. In een balk onder het videoscherm bevinden zich links naar de producten die in de video te zien zijn. De meeste filmpjes hebben een lengte van minder dan vijf minuten.
Bron: retaildetail.eu 

Ierland: Musgrave tekent overeenkomst met The Happy Pear
De Ierse groothandelaar Musgrave heeft een overeenkomst voor exclusieve samenwerking ondertekend met het vegetarische merk The Happy Pear. "Onder de voorwaarden van deze overeenkomst heeft Musgrave de exclusieve rechten om in Ierland alle producten van The Happy Pear op de markt te plaatsen", aldus Musgrave. "Mensen worden zich steeds meer bewust van hun gezondheid. Als de marktleider binnen de Ierse retailsector hebben we een verantwoordelijkheid om een gezonde levensstijl te stimuleren", aldus Musgrave-CEO Noel Keeley. ""The Happy Pear past in die zin uitstekend bij Musgrave en zal ons aanbod aan vegetarische en veganistische producten versterken".
Bron: checkout.ie 

Thailand: Big C bevestigt interesse in Tesco 
Aswin Techajareonvikul, de topman van de Thaise supermarktketen Big C Supercenter, heeft bevestigd dat zijn bedrijf interesse heeft in de overname van de Aziatische activiteiten van Tesco. De CEO aan dat het bedrijfsmodel van Big C verschilt van het model van Tesco, als wordt gekeken naar assortiment en de locaties van vestigingen. "We werken in ongeveer 60 provincies, terwijl Tesco winkels heeft in regio's waar wij niet werkzaam zijn. Ik denk dat als we Tesco aan onze portfolio toe kunnen voegen, dit ons zal helpen om onze retailzaken verder uit te breiden." Wel geeft Techajareonvikul aan dat eerst goed gekeken moet worden naar de prijs van een overname, de juridische bijkomstigheden en de gevolgen voor de aandeelhouders.
Bron: bangkokpost.com 

China: Thuisbezorgplatform Ele.me komt met nieuw project
Het Chinese thuisbezorgplatform Ele.me heeft onder de naam Exianda een nieuw project opgezet, waarmee consumenten verse groente aan huis kunnen laten bezorgen. Ele.me werkt hiervoor samen met lokale groentewinkels. Naast dat Ele.me hiermee groente voor Chinese consumenten toegankelijker wil maken, kunnen hiermee ook de online activiteiten van fysieke winkels worden verbeterd. Volgens Ele.me-onderdirecteur Xiong Bin wordt er ook gewerkt aan een open digitaal platform voor supermarkten en retailketens. Het platform geeft retailklanten ondersteuning in de vorm van een digitale leveringsketen, als ook op het gebied van distributie, financiering en andere uitdagingen binnen retail. Ele.me werkt al nauw samen met de ketens Carrefour, RTMart, Bailian en Wumart. Volgens Xiong is de groei aan bestellingen van versproducten in kleinere steden nu groter dan die in grotere steden, wat de enorme mogelijkheden van dit marktsegment laat zien.
Bron: china.org.cn 

Spanje: Lidl introduceert huismerk voor food-to-go
Lidl heeft in Spanje onder de naam "Listo Para Comer" ("gereed voor consumptie") een nieuw huismerk voor food-to-go producten geïntroduceerd. De levensmiddelen onder Listo Para Comer zijn makkelijke, simpele en betaalbare oplossingen voor consumenten die onderweg zijn. Het huismerk omvat 14 producten, die in een speciale display te vinden zijn. Volgens PR-directeur Arantxa Conde worden alle producten vers bereid met lokaal verkregen ingrediënten. Het huismerk bevat zowel koude als warme producten. Onder de koude producten vallen onder andere salades en opwarmmaaltijden, terwijl de warme producten neerkomen op hamburgers of vegetarische wraps. De warme producten zijn bij een eigen schap bij de bakkerij van de Lidl-vestiging te vinden. Alle producten hebben een prijs van ergens tussen de €1,99 en €2,99. Het assortiment van Listo Para Comer wordt nu getest in vier winkels en zal in ieder geval bij elke nieuwe Lidl-vestiging te vinden zijn. Conde sluit verder niet uit dat ook een zitgedeelte aan Lidl-vestigingen wordt toegevoegd, waar een product van Listo Para Comer zou kunnen worden genuttigd. Een grote uitdaging voor dit idee is echter dat veel huidige winkels van Lidl geen ruimte voor een zitgedeelte hebben.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: 4,1% meer omzet tijdens kerstdagen, aldus NRF
Volgens de National Retail Federation (NRF) is de Amerikaanse retailomzet tijdens de kerstperiode jaar op jaar toegenomen met 4,1%. De totale retailomzet kwam daarmee neer op $730,2mld (€657,4mld). Bij deze omzet worden de resultaten van autodealers, tankstations en restaurants buiten beschouwing gelaten. De online omzet en andere vormen van omzet buiten fysieke winkels steeg met 14,6% tot $167,8mld (€151,1mld). Deze vormen van omzet zijn wel opgenomen in de totale omzet. In oktober stelde de NRF als prognose dat de omzet tijdens november en december zou stijgen met een percentage van tussen de 3,8% en 4,2%, oftewel tot een totaal van ergens tussen de $727,9mld en $730,7mld (tussen de €655,3mld en €657,8mld). Met betrekking tot online kanalen werd een omzettoename geraamd van tussen de 11% en 14%, waarmee de beoogde omzet neer zou komen op tussen de $162,6mld en $166,9mld (tussen de €146,4mld en €150,3mld). Het groeipercentage lag in 2019 bijna twee keer zo hoog dan de relatief zwakke groei van 2,1% tijdens de kerstperiode in 2018. In 2018 was er sprake van toegenomen rentes, een wispelturige aandelenmarkt en een overheid die genoodzaakt was tot een shutdown. Jaar op jaar was de omzet in december 2018 met 0,2% gedaald.
Bron: businesswire.com 

VS: Whole Foods vernieuwt vormgeving van 365-huismerk
Whole Foods Market gaat een nieuwe vormgeving en een nieuwe naam introduceren voor zijn huismerk 365. Volgens een analist van het marktonderzoeksbedrijf IGD is de nieuwe stijl van 365 bij een vestiging in New York City voor het eerst ingezet en wijst alles erop dat de vormgeving in meerdere winkels en met betrekking tot meerdere categorieën zal worden toegepast. Het merk van 365 is gemoderniseerd. In plaats van het meerkleurige label op de zwarte achtergrond wordt een meer in het oog springende vormgeving gebruikt. Ook wordt de slogan "Everyday Value" vervangen door simpelweg "Whole Foods Market." Whole Foods heeft verder geen commentaar op de bevindingen van IGD met betrekking tot het nieuwe merk gegeven.
Bron: grocerydive.com 

Amazon wil creditcard-informatie aan handafdruk koppelen
Amazon werkt aan technologie, waarmee klanten hun creditcardgegevens kunnen koppelen aan de eigen handafdruk. Hierdoor wordt het mogelijk om in winkels met een scan van de palm van de hand voor boodschappen te betalen. Volgens anonieme bronnen bevindt de ontwikkeling van het concept zich nog in een vroeg stadium. Naar verluid zou er samen worden gewerkt met Visa om de kassatechnologie te testen. Ook is er overlegd met andere creditcardmaatschappijen, zoals Mastercard, JPMorgan Chase, Wells Fargo en Synchrony Financial. Eerder heeft Amazon een patent aangevraagd voor een zogeheten contactloos biometrisch identificatiesysteem. Volgens de aanvraag maakt dit systeem gebruik van een handscanner, om zo een afbeelding van iemands handafdruk te verkrijgen.
Bron: cnbc.com 

VS: Kroger opent nieuw techlab
Kroger gaat een nieuw lab voor digitale innovatie oprichten, om zo meer concurrerend vermogen te verkrijgen. De Amerikaanse supermarktketen werkt hierbij samen met de Northern Kentucky University. Het techlab zal waarschijnlijk onderdeel worden van de faculteit voor informatica van de NKU. Eerder opende Kroger al een vergelijkbare faciliteit in samenwerking met de University of Cincinnati. Deze faciliteit kreeg een werkplek van 1.100 vierkante meter en een aantal moderne klaslokalen.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: