Lidl opent honderdste winkel in Bulgarije

Lidl opent honderdste winkel in Bulgarije
Lidl Bulgaria, dat onderdeel is van het Duitse Lidl Stiftung & Co, heeft op 12 januari een nieuwe vestiging geopend in de hoofdstad Sofia. De winkel is de honderdste locatie van Lidl in Bulgarije. De locatie heeft een oppervlak van 1.892 vierkante meter, waarvan 1.100 vierkante meter winkelruimte betreft. Met het openen van het filiaal zijn 20 nieuwe banen gecreëerd. In oktober 2019 werd begonnen met de bouw van de nieuwe winkel. De keten is verder in 2020 van plan om minstens nog eens vijf nieuwe vestigingen te openen. De meeste van deze nieuwe locaties bevinden zich in grotere steden aan de kust van de Zwarte Zee.
Bron: seenews.com 

China: City'super-eigenaar wil mogelijk aandeel verkopen
De Fenix Group, dat de eigenaar is van de in Hong Kong gevestigde supermarktketen City’super, onderzoekt de mogelijkheden om een meerderheidsbelang in de keten van de hand te doen. Volgens anonieme bronnen kan de Fenix Group voor dit aandeel zo'n $400mln (€360,7mln) vragen. Er wordt naar verluid nu met een financieel adviseur gewerkt om enige interesse in een mogelijke overname te peilen. De City Super Group is een supermarktketen voor het hogere marktsegment, die in 1996 werd opgericht. De keten heeft onder drie verschillende merken 21 vestigingen in Hong Kong, 7 locaties in Sjanghai en 7 winkels in Taiwan.
Bron: bloomberg.com 

Albert Heijn in problemen wegens Belgische kortingsactie
Een een-halen-twee-betalen-actie van Albert Heijn in België heeft tot complicaties geleid. Wegens deze kortingsactie is vanuit de Belgische federale overheidsdienst voor economie een onderzoek ingezet naar Albert Heijn. Producten met verlies op de markt zetten is in België officieel verboden. In de week van oud en nieuw heeft Albert Heijn een promotiecampagne ingezet, waarbij bij aanschaf van een bepaald product twee extra exemplaren werden meegegeven. De overheidsinstantie onderzoekt nu of deze kortingsactie heeft geleid tot de afzet van producten tegen prijzen die een verlies veroorzaken.
Bron: retaildetail.eu 

VK: positieve like-for-like-omzet voor Waitrose tijdens kerstdagen
Waitrose & Partners had in de periode van 7 weken tot 4 januari een omzet die jaar op jaar 1,3% afnam. De omzetafname kwam met name door een aantal winkelsluitingen. De like-for-like-omzet steeg in deze periode echter met 0,4%. Dit kwam met name dankzij online retail, dat de totale omzet van Waitrose met 16,7% heeft gestimuleerd. Het aantal online bestellingen steeg in de week voor kerst met 23,4%. Ook nam de omvang van de gemiddelde bestelling toe. De bruto omzet van de warenhuisafdeling van Waitrose & Partners daalde in de genoemde periode jaar op jaar met 2,3%. Ook nam de like-for-like-omzet van deze afdeling met 2,0% af. De zwakkere prestaties van de warenhuisafdeling leidde tot een afname in de totale omzet van 1,8%.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Aandeelhouders Thuisbezorgd.nl keuren Just Eat-overname goed
Volgens Thuisbezorgd.nl is de overname van de Britse concurrent Just Eat PLC voor £5,9mld (€7,0mld) door de aandeelhouders goedgekeurd. In de overname van Just Eat concurreerde Thuisbezorgd.nl met het bedrijf Prosus. Inmiddels is bekend dat Thuisbezorgd.nl daadwerkelijk Just Eat over zal nemen. Op 19 december had 46% van alle aandeelhouders al toegezegd met een overname in te stemmen.
Bron: reuters.com 

VK: Sterke kwartaalresultaten voor M&S Food 
In de 13 weken tot 28 december nam de totale groepsomzet van M&S af met 0,7%. Ondanks deze omzetafname presteerde de retailgroep uitstekend in deze periode. De like-for-like-omzet steeg met 0,2%. Ook presteerde het supermarktsegment van M&S met +1,5% beter dan de rest van de Britse retailsector. M&S Food had bovendien een stijging in like-for-like-omzet van 1,4%, terwijl de gemiddelde omzet van de rest van de Britse sector op like-for-like voorwaarden slechts met 0,2% toenam. De afdelingen voor kleding en huisraad daalden in met met 3,7%.  M&S heeft verder aangegeven dat ook tijdens de twee weken rond Kerstmis er sprake was van sterke prestaties bij het levensmiddelensegment. Consumenten reageerden goed op de lagere prijzen van Re-Marks-able campagne, wat leidde tot grotere volumes per aanschaf.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Walmart opende in 2019 134 winkels in Mexico
Walmart heeft vorig jaar zijn grootste uitbreiding in Mexico sinds 2013 gehad. De retailgigant opende 134 winkels in Mexico, dat buiten de VS als de grootste markt van Walmart geldt. De aanwezigheid van Walmart in Mexico werd hiermee met bijna 5% vergroot. Het bedrijf heeft nu een netwerk van 3.407 winkels in Mexico. Bijna alle nieuwe locaties vallen onder het format Bodega Aurrera, waaronder ook de kleinere versie van dit format Bodega Express. De winkels volgens het Bodega Express-concept zijn goedkoper en makkelijker op te zetten dan de grotere formats van Walmart.
Bron: reuters.com 

VS: Meijer opent winkel zonder wegwerpzakken
Meijer is van plan om in Royal Oak in Michigan een winkel volgens een kleiner format te openen. Wat de winkel uniek maakt, is dat op voorhand het aanbieden van plastic of papieren wegwerpzakken in de ban wordt gedaan. In plaats daarvan biedt de winkel vanaf de openingsdag twee duurzame alternatieven aan in de vorm van herbruikbare en volledig recyclebare plastic tassen. De tassen kunnen tot 125 keer worden gebruikt, voor ze zijn afgeschreven. Ook worden klanten aangemoedigd om eigen tassen mee te nemen. "Meijer is erop gericht om de impact op het milieu zo veel mogelijk te verkleinen. We zagen een mogelijkheid om dit streven kracht bij te zetten door vanaf de eerste dag geen traditionele wegwerpzakken aan te bieden", aldus winkelmanager Natalie Rubino. "We weten dat dit niet de standaard gang van zaken is, maar we geloven echt dat dit de juiste beslissing is voor zowel deze gemeenschap als voor onze klanten".
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Giant Food Stores investeert $114mln in Pennsylvania
Giant Food Stores is in de komende 18 maanden van plan om $114mln (€102,8mln) te investeren in activiteiten in de staat Pennsylvania. De kapitaalinjectie wordt gebruikt om een nieuw distributiecentrum, twee nieuwe vestigingen en 35 renovaties te ondersteunen. Volgens directeur Nicholas Bertram heeft de toegenomen groei van Giant Direct ruimte gegeven voor meer investeringsmogelijkheden, met name op het gebied van ecommerce. Ook is volgens Bertram met het concept Giant Heirloom Market een nieuwe doelgroep in Philadelphia aangeboord.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Costco Wholesale meldt resultaten van december
Costco Wholesale Corporation had in december een netto omzet behaald van $17,04mld (€15,4mld). De omzet nam daarmee in de periode van vijf weken tot 5 januari jaar op jaar met 10,5% toe, ten opzichte van de $15,42mld (€13,9mld) in dezelfde periode van vorig jaar. In de 18 weken voor 5 januari had Costco een netto omzet van $56,99mld (€51,4mld). Jaar op jaar is dat een toename van 7,5%, ten opzichte van de $52,99mld (€47,8mld) in dezelfde periode van vorig jaar.
Bron: globenewswire.com 

VS: Verzoek van The Fresh Market om geding te seponeren afgewezen
Een rechtbank in Delaware heeft het verzoek  van The Fresh Market afgewezen om een geding van aandeelhouders te seponeren. De rechter van de Delaware Chancery Court is van mening dat de klachten van de aandeelhouders over vermeend wanbeleid van directielid Scott Duggan gerechtvaardigd zijn. Scott Duggan zou nalatig zijn geweest bij het opstellen en indienen van een rapport voor de Amerikaanse Securities and Exchange Commission met betrekking tot de overdracht van The Fresh Market aan het investeringsbedrijf Apollo Global Management. Bij het indienen van dit rapport werd verzuimd te melden dat de voormalige CEO van The Fresh Market, Ray Berry, tegen de raad van bestuur had gelogen over dat er op voorhand een geheime overeenkomst met Apollo was gesloten. Berry zette vervolgens veel druk op de raad van bestuur om voor Apollo te kiezen, door onder andere te dreigen met de verkoop van zijn aandelen in The Fresh Market.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Lowes Foods gebruikt bij afhaaldiensten van FlyBuy
Lowes Foods werkt samen met het IT-bedrijf Radius Networks aan een nieuwe afhaaldienst op basis van FlyBuy-technologie. Radius Networks is gespecialiseerd in locatie-technologie. Het door dit bedrijf ontwikkelde FlyBuy-systeem maakt gebruik van technologie op basis van machinaal leren om nauwkeurig te berekenen hoe laat en waar een klant bij een winkellocatie aankomt. Hierdoor kan Lowes Foods zijn afhaaldienst Lowes Foods to Go efficiënter laten werken. Zo kunnen de wachttijden voor klanten worden verminderd en kunnen orderpickers efficiënter in winkels te werk gaan. De FlyBuy-technologie wordt bij alle Lowes locaties ingezet.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven