Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Co-op introduceert veganistisch merk "GRO"

Central Retail Corp plant grootste beursgang van Thailand
De grootste retailgroep van Thailand, Central Retail Corporation, is van plan om door middel van een beursgang een kapitaalinjectie te verkrijgen van 81,1mld baht (€2,4mld). Dit zou de grootste beursgang van Thailand ooit betekenen. Central Retail, dat onderdeel is van van de Central Group van de miljardairsfamilie Chirativat, heeft de prijs per aandeel geplaatst op tussen de 40 en 48 baht (tussen de €1,19 en €1,43). In totaal wordt voor 22,1% van het totale bedrijf in aandelen aangeboden, wat neerkomt op ongeveer 1,69mld aandelen. Investeerders kunnen zich vanaf 6 februari voor de aandelen in schrijven.
Bron: reuters.com 

Aldi opent zes nieuwe winkels in Schotland
Aldi heeft plannen voor het komende jaar aangekondigd, waarmee zes nieuwe vestigingen in Schotland worden geopend. Twee filialen komen in Glasgow te staan, terwijl de rest wordt geopend in Edinburgh, Livingston, Haddington en Stewarton. Van deze steden is Stewarton de enige die voorheen nog geen vestiging van Aldi had staan. Ook zal naar verwachting met het einde van april het nieuwe logistieke centrum in Bathgate volledig in bedrijf gaan. Deze faciliteit heeft mogelijkheden voor koelbewaring en is opgezet aan de hand van een investering van £25mln (€29,4mln). Door de nieuwe winkels worden volgens Aldi zo'n 200 banen gecreëerd. Het totaal aantal werknemers bij Aldi zal met het einde van 2020 naar verwachting toenemen tot 2.800.
Bron: bbc.com 

VK: Co-op introduceert veganistisch merk "GRO" 
Co-op heeft grote plannen voor uitbreiding onthuld. De retailgroep is van plan om zijn thuisbezorgdiensten over het gehele Verenigd Koninkrijk uit te breiden. Ook wil Co-op naar verluid een groot aantal nieuwe veganistische producten introduceren. In 2020 gaat Co-op vanuit 650 winkels thuisbezorging op de dag zelf verzorgen. Het nieuwe veganistische merk zal GRO heten. GRO wordt in januari in Co-op-vestigingen geïntroduceerd en zal bij 6.000 Co-op- en zelfstandige locaties beschikbaar zijn. Het nieuwe huismerk is een reactie op huidige trends omtrent vegetarische en veganistische alternatieven. Uit het onderzoeksrapport Ethical Consumerism van Co-op blijkt dat de markt voor deze producten voor het eerst een omzet heeft gegenereerd van meer dan £1mld (€1,17mld). De omzet is in 20 jaar tijd meer dan verdubbeld, ten opzichte van de omzet van £452mln (€531,1mln) die in 1999 met deze categorie werd gegenereerd. In slechts 12 maanden tijd is de omzet van vegetarische producten met meer dan 12% gestegen. In het geval van alternatieven voor zuivelproducten komt de toename in omzet neer op 14%.
Bron: co-operative.coop 

Australië: Italiaanse supermarktbaas denkt voorlopig niet aan pensioen
Toen Tony Bernardi in 1955 in Australië van de boot stapte, had de 17-jarige Italiaan niet meer in zijn broekzakken dan wat ponden en een aantal grote dromen. Vandaag de dag overziet de 81-jaar oude Bernardi een eigen supermarkt-imperium van zes winkels, met in totaal 500 werknemers. Voor Bernardi was zijn succes een berg die tientallen jaren lang beklommen moest worden. Hij opende zijn eerste supermarkt in 1969 in Forbes. Tony Bernardi heeft zijn werkweek verminderd van 80 uur naar 40 uur, maar is nog steeds dagelijks te zien bij het sorteren van AGF bij de ingang van zijn winkel in Forbes.
Bron: abc.net.au 

Duitsland: boodschappen zonder verpakking in zero-waste-winkel in Hamburg
Sinds 2016 is in Hamburg onder de naam Stückgut een winkel actief, die geheel vrij is van verpakkingsmiddelen. Levensmiddelen, schoonmaakproducten en producten voor hygiëne worden zonder enige plastic verpakking aangeboden. De winkel richt zich dan ook op consumenten die duurzaam en milieubewust boodschappen willen doen. De producten worden los, in automaten of in kleine containers aangeboden. Klanten kunnen eigen kleine containers meenemen, zoals glazen flessen of plastic bakjes. De containers worden eerst getarreerd, voordat ze worden gevuld met een product naar wens, zoals rijst of meel. Bij het afrekenen wordt vervolgens het gewicht van de container in mindering gebracht, zodat de klant uitsluitend voor het product betaalt.
Bron: hamburg-news.hamburg 

Thaise miljardairs in race om Tesco Asia
Twee Thaise miljardairs zijn naar verluid zich aan het voorbereiden om een bod te doen op de Aziatische afdeling van Tesco. Volgens anonieme bronnen zouden de Charoen Pokphand Group van zakentycoon Dhanin Chearavanont en de Central Group van de familie Chirathivat enkele van de mogelijke kandidaten voor overname zijn. Tesco maakte eerder in december 2018 bekend dat het zijn Aziatische tak aan het evalueren was. De Britse supermarktketen had naar verluid contact met partijen met interesse in Tesco Asia. Tesco heeft 74 winkels in Maleisië en ongeveer 2.000 filialen in Thailand onder het merk Tesco Lotus. De winkels hebben samen in het vorige fiscale jaar een winst gegenereerd van £286mln (€336,0mln).
Bron: insideretail.asia 

Israël: overheidsplan voor meer plastic verpakking faalt
Een plan van de Israëlische overheid om supermarkten te belonen voor het gebruik van meer plastic verpakking is gestrand. De beloning kwam in de vorm van een beurs, maar geen enkele Israëlische supermarktketen heeft een poging ondernomen om deze beurs daadwerkelijk aan te vragen. In augustus kondigde het Israëlische ministerie van landbouw en plattelandsontwikkeling aan dat supermarktketens een toelage konden krijgen van NIS 9,5mln (€2,45mln), als onderdeel van een pilotprogramma waarin supermarkten meer voorverpakte versproducten zouden afzetten. De meeste versproducten die in Israël worden geteeld, worden in bulk aangeboden. Consumenten kunnen hierdoor zelf bepalen hoeveel ze nodig hebben en zelf de gewenste hoeveelheid kiezen. Het ministerie legde de eigen plannen uit als een manier om voedselverspilling tegen te gaan, door deze in plastic te beschermen tegen beschadiging. De plastic verpakking had moeten worden gebruikt bij onder andere tomaten, komkommers, paprika, aubergines, courgettes, peren, bananen, appelen, nectarines, avocado's en mandarijnen.
Bron: calcalistech.com 

Nederland: Coop heeft omzetgroei van 19% in 2019
Coop had in 2019 een toename in jaaromzet van 19% tot €1,54mld. In het voorgaande jaar werd een omzet behaald van €1,26mld. Coop wist het netwerk uit te breiden met 24 nieuwe winkels, waarmee het totale aantal vestigingen aan het eind van 2019 op 314 stond. De omzet van consumenten steeg jaar op jaar met 11% tot €147mln. De groei bij Coop is drie keer zo snel in vergelijking met de rest van de Nederlandse supermarktsector. Volgens Nielsen heeft de groei van de Nederlandse supermarktsector op dit moment een tempo van 4%.
Bron: esmmagazine.com 

VS: Lidl wordt flexibeler met uitbreidingsplannen
De Amerikaanse tak van Lidl is meer flexibel geworden met betrekking tot de plannen voor uitbreiding. Toen Lidl in 2017 voor het eerst de Amerikaanse markt op kwam, was het bedrijf vooral gericht op het kopen van vastgoed en het van de grond af opbouwen van vrijstaande winkels. Sindsdien is de aanpak voor uitbreiding meer verschoven naar een strategie, waarbij winkelpanden worden geleased en oudere winkels worden overgenomen en vervolgens worden gerenoveerd. Ook is het beoogde aantal aan originele, nieuwe winkels verkleind. "Vaak kan een renovatie sneller worden uitgevoerd, dan de aanbouw van een geheel nieuwe winkel", meldt Bob Gorland van het marktonderzoeksbureau Metthew P. Casey & Associates. "Op deze manier heeft de keten niet te maken met problemen zoals het verkrijgen van vergunningen of het opzetten van een nieuwe en toegankelijke infrastructuur."
Bron: specialtyfood.com 

Canada: Loblaw introduceert No Name op TikTok
Loblaw is zijn reclamecampagne No Name gaan combineren met het relatief nieuwe online video-platform TikTok. TikTok is een nieuw vorm van sociale media, die met name bij de jongste generatie erg populair is. Tijdens de feestdagen heeft Loblaw de TikTok-account @no.namebrands opgezet. Dankzij de humoristische vorm van marketing van de No Name-campagne, past deze uitstekend bij TikTok. TikTok-video's duren ongeveer 15 secondes lang en laten vaak dans en/of lip synching zien.
Bron: canadiangrocer.com 

Amazon brak records tijdens feestseizoen
Amazon heeft bekend gemaakt dat er tijdens het afgelopen feestseizoen een record werd gebroken qua omzet. Klanten kochten wereldwijd miljarden producten bij de ecommerce-gigant. Ook hebben in het afgelopen seizoen meer klanten dan in het vorig jaar een proefabonnement op Prime genomen. Meer dan vijf miljoen klanten begonnen in een week tijd met een proefabonnement of direct met een betaalabonnement. Jaar op jaar is het aantal producten dat via Prime Free One-Day en Prime Free Same-Day Delivery werd geleverd bijna verviervoudigd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Green Aisle Grocery sluit winkels
Green Aisle Grocery, een kleine winkelketen in het zuiden van Philadelphia, sluit per januari 31 zijn filialen. De zelfstandige supermarktketen ging aan het einde van 2009 van start en breidde in medio 2014 uit naar een tweede vestiging. Volgens de keten is het niet mogelijk om nog te concurreren met grotere ketens, die hun speciaal aanbod hebben verbeterd. De winkels van Green Aisle Grocey zijn in handen van de broers Adam en Andrew Erace. "Toen we begonnen was agave-nectar nog een specialiteitsingrediënt en was er bij Walmart nog geen sprake van rundvlees van met gras gevoederde runderen. Het feit dat dit soort levensmiddelen nu steeds beter beschikbaar worden is op zich een zeer goede ontwikkeling. Wij mogen graag denken dat we hierin een kleine rol hebben gespeeld. Het zorgt er echter ook voor dat het steeds moeilijker wordt om onze kleine winkels levensvatbaar te houden. Dit is met name duidelijk te zien bij de locatie die we hebben tussen een Giant-vestiging en een dc van Amazon", aldus een verklaring van de broers.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: