Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwitserland: Aldi opende 11 winkels in 2019

Indiase zakentycoon Mukesh Ambani gaat concurrentie met Amazon aan
Een conglomeraat onder leiding van de rijkste man van Azië, Mukesh Ambani, is begonnen met een initiatief dat de concurrentie met Amazon in India aan moet gaan. Mukesh Ambani's Reliance Industries heeft uitnodigingen verstuurd om mensen aan te sporen zich aan te sluiten bij de eigen thuisbezorgdienst. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van de eigen enorme klantenbasis op het gebied van mobiele telefonie. Mogelijk kan de nieuwe e-commerce onderneming een serieuze rivaal voor Amazon en andere grote Indiase spelers worden. Twee dochterondernemingen van het conglomeraat van Ambani, Reliance Retail en Reliance Jio, hebben samen de joint venture JioMart opgericht. JioMart zorgt voor gratis snelle thuisbezorging vanuit een assortiment van zo'n 50.000 producten. In tegenstelling tot de concurrentie verbindt JioMart klanten met lokale winkels via een app, in plaats van dat de producten zelf worden geproduceerd of geleverd.
Bron: bbc.com 

Zwitserland: Aldi opende 11 winkels in 2019
Aldi Suisse is in 2020 van plan om zijn netwerk verder uit te breiden. Er zijn nieuwe winkels gepland in steden als Luzern en Lausanne. Ook wil de Zwitserse tak van Aldi een locatie met twee verdiepingen openen in Neuchâtel. Het bedrijf heeft zichzelf als ambitieus doel gesteld om in tien jaar tijd tot een netwerk van 300 vestigingen te komen. In 2019 werden in totaal 11 winkels geopend. In maart werd ging in Lugano de 200ste winkel in bedrijf. De keten heeft zich met name gericht op stadscentra. In de binnensteden van Genève, Freiburg, St. Gallen en Zürich zijn Aldi-locaties opgezet.
Bron: esmmagazine.com 

Thailand verbiedt plastic zakken
Thailand is 2020 begonnen met een verbod op het gebruik van plastic tassen en zakken bij grote supermarktketens. De Thaise overheid wil dat dit verbod vanaf 2021 voor alle retailers geldt. 75 warenhuizen, buurtwinkels en andere ketens met meer dan 24.500 vestigingen verspreid over Thailand hebben ingestemd met het stoppen van de gratis verstrekking van plastic zakken. "Thailand stond op de zesde plaats van landen die het meeste afval in zee dumpen", aldus de minister van natuurlijke bronnen en milieu, Varawut Silpa-Archa. "Dankzij de medewerking van het Thaise volk zijn de in de afgelopen vijf maanden omlaag gegaan naar de tiende positie." Volgens het ministerie is het gebruik van plastic tassen met ongeveer 5.765 ton verminderd. Dit komt neer op ongeveer 2 miljard plastic zakken. Dit resultaat is bereikt dankzij een campagne om consumenten aan te moedigen plastic zakken tijdens het afrekenen bij winkels te weigeren.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Uber Eats zoekt eigen plek in Zuid-Afrika
Uber Eats probeert een eigen plek te veroveren binnen de markt van Zuid-Afrika. Uber speelt al een dominante rol in het land met betrekking tot de taxiservice waar het bedrijf bekend om staat. Het grote aantal chauffeurs wordt nu via Uber Eats ook aangewend om meer grip te krijgen binnen de thuisbezorgsector. De Zuid-Afrikaanse thuisbezorgsector had in 2019 een waarde van 10,49mld rand (€656mln). Volgens prognoses zal de sector met een gemiddelde groei van 14% per jaar in 2023 zijn uitgegroeid tot een waarde van 17,6mld rand (€1,1mld).
Bron: reuters.com 

Japan: 1,4% minder omzet door belastingverhoging
De Japanse supermarktsector had in november 1,4% minder omzet ten opzichte van vorig jaar. De omzet is daarmee voor de tweede maand op rij afgenomen. De directe reden hiervoor is de Btw-verhoging, die per 1 oktober van kracht is gegaan. De totale gecombineerde omzet van 10.538 supermarkten onder 55 verschillende bedrijven stond op 996,8mld yen (€8,2mld), zo blijkt uit informatie van een Japanse branchevereniging voor winkelketens. Ook speelde het warme weer de retailsector parten. Door de milde temperaturen tijdens de winter werd de aanschaf van winterkleding ontmoedigd. De belastingverhoging van 6% naar 8% geldt in principe niet voor de omzet van levensmiddelen. Desondanks nam de omzet van deze categorie af met 0,2%.
Bron: mainichi.jp 

VS: nieuwe graadmeters nodig wegens opkomst online retail
Nu online retail een steeds grotere rol binnen de gehele retailsector is gaan spelen, zijn veel Wall Street-analisten van mening dat traditionele graadmeters zoals winkelverkeer niet langer nog toereikend zijn om een beeld van een bedrijf te krijgen. Betere manieren om dit beeld alsnog te krijgen zijn onder andere het in kaart brengen van hoeveel consumenten zich abonneren op een online nieuwsbrief van een retailer voor kortingsacties, het bijhouden van wanneer een klant bij een winkel was en wat toen werd gekocht en het samenwerken met bedrijven voor data-analyse van bijv. websitebezoek. Ook kan meer relevante informatie worden verkregen door het aantal bezoekers bij winkels te tellen dat onder de demografische categorieën van de millennials en Gen Z valt.
Bron: reuters.com 

VS: Albertsons promoot huismerken via Pinterest
Albertsons maak gebruik van een nieuwe functie op het social media-platform Pinterest. Door middel van Pinterest Trends kan de retailgroep meer nadruk leggen op marketing voor het assortiment aan huismerkproducten. Pinterest Trends geeft een overzicht van de meest gebruikte zoektermen binnen de VS van de afgelopen twaalf maanden. Door te zien wanneer bepaalde zoektermen pieken vertonen, krijgt Albertsons een beter idee over wanneer en hoe de content voor bepaalde seizoensgebonden promotiecampagnes beter kan worden ingezet.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Verse AGF neemt hoofdrol in avondeten over
Vegetarische maaltijden nemen steeds meer in belang toe. Amerikanen proberen steeds beter te letten op wat ze eten. Maaltijden die gebaseerd zijn op groenten en fruit winnen hierdoor aan populariteit in de vorm van zowel makkelijke maaltijden als formele diners. Versafdelingen van supermarkten hebben door deze trend de gelegenheid om meer omzet te genereren. Volgens de New York Post beschouwt een derde van alle Amerikaanse consumenten zich als een zogeheten flexitariër, iemand die wisselt tussen een vegetarisch eetpatroon en een eetpatroon waar vlees nog wel in voor komt. 60% van de Amerikaanse consumenten waren tijdens de afgelopen feestdagen meer geneigd om minstens een hoofdschotel op basis van groente tijdens de feestdagen op tafel te zetten dan voorheen, zo blijkt uit onderzoek van het in Chicago gevestigde C+R Research.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: