Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Special Fruit viert jubileumjaar in 2020

In 2020 blaast Special Fruit 30 kaarsjes uit. Tijdens deze drie decennia groeide Special Fruit uit tot één van de grootste spelers in de markt van bessen, exoten en speciale groenten. "Nu dertig jaar later en vele producten verder, staat Special Fruit er steviger dan ooit. Het bedrijf is dan ook steeds verder blijven bouwen op de lessen die we al snel geleerd hadden", vertelt Koen Maes van Special Fruit.

  • Constant trends volgen
  • Luisteren naar zowel klant als leverancier
  • Alle kansen benutten die zich voordoen, ook al zijn ze moeilijk  


Directiecomité: Paul Aerts, Patrick Maes, Tom van Herwaarden, Ben Maes

"Momenteel hebben we 180 medewerkers, een stevige productfolio, een omzet van 158 miljoen en klanten in meer dan 20 landen. We mogen ons met enige trots bessenexpert én flexibele serviceverlener noemen. Redenen genoeg dus om ons 30-jarig jubileum te vieren gedurende het hele jaar 2020", aldus Koen. "Hierbij betrekken we al onze supporters: van klant tot personeelslid of leverancier. Zo organiseren we een tombola onder ons personeel waarbij enkele trips naar onze Spaanse hub te winnen valt, klantenevents, telersdagen en we sluiten het jaar af met een mooi slotevent in een mooie accommodatie. Dus al heel wat om naar uit te kijken."

"Zo’n dertig jaar geleden begon het écht te borrelen bij onze oprichter François Maes. Na enkele jaren een kruidenierszaak geleid te hebben, de lokale verkoop van verschillende bessen en exoten en twee opgerichte bedrijven zag Special Fruit het licht", vervolgt Maes. 

Jaarrond zachtfruit zoeken over de hele wereld, zo is het in 1976 eigenlijk allemaal begonnen. In die tijd waren enkel aardbeien min of meer bekend. Frambozen, bramen, blauwe bessen of groene asperges waren eerder high-end producten, voornamelijk gebruikt in de horeca. François Maes wist ook toen waar de opportuniteiten lagen en stond open om risico’s te nemen en deze producten exclusief in Europa te verdelen.

Hiervoor werd Special Fruit opgericht. Dit bedrijf ontstond uit de firma’s Mago en Special Fruit Trading en was er voornamelijk op gericht om verder te kijken dan de dichtstbijzijnde grenzen. Met een nieuwe, duidelijke structuur begon Francois Maes 30 jaar geleden samen met zijn broer Patrick Maes en compagnon Giovanelli aan het Special Fruit verhaal waarvan ze nooit verwacht hadden dat het zou uitgroeien tot één van de grootste Europese spelers op de markt.

Volgens de oprichter komt dit grotendeels door dat Special Fruit er steeds was op het juiste moment met het juiste product. “Van kiwano’s tot blauwe bessen, ze kwamen telkens op het juiste moment. Wat voor anderen onverkoopbaar leek, dat maakten wij tot een succes. Door deze successen steeds in exclusiviteit aan te bieden, werd Special Fruit een grote, betrouwbare partner voor vele verschillende wholesalers en retailers in de Europese markt”, aldus Francois Maes.

Hieronder 30 jaar lang Special Fruit in enkele grote stappen terug:

1990 – 1994 Al in 1976 startte oprichter François Maes met de import van aardbeien in California met het bedrijf Mago Fruit. De handel is een schot in de roos en zijn broer Patrick Maes versterkt het team in 1989. Samen richtten ze Special Fruit Trading op. Een jaar later smelten Mago Fruit en Special Fruit Trading samen tot het kersverse Special Fruit.

1995 – 1999 Omwille van het succes, het groeiend aantal werknemers en de exportdiensten die verder toenemen, zien ze zich genoodzaakt te verhuizen naar een groter pand. Het bedrijf vindt dit in de Transportzone van Meer.

2000 - 2004 Blijvende groei van het bedrijf. De oudste zoon van François, Ben Maes, begint onderaan de ladder mee te werken in het bedrijf. Zijn kennis van de Spaanse taal helpt hem bij het ontdekken van de Spaanse markt. Ook broer Tom vervoegt het bedrijf en start als backoffice sales.

2005 - 2009 In tussentijd wordt Special Fruit Spain opgericht om van daaruit de Mediterrane export, de administratie, kwaliteit en logistiek te coördineren.

2010 - 2014 Dankzij de introductie van rijpcellen gaan mango’s en avocado’s eetrijp de deur uit. Het succes ervan leidt mede tot de bouw van een nieuw kantoor en magazijn – goed voor 13.500 m². Dat wordt plechtig geopend met een groot feest ter gelegenheid van de 20ste verjaardag.

2015 - 2019 Delsol Fresh Peru wordt partner, opstart van pakstation Berry packing Services, een joint venture met blauwebessentelers. De jongste zoon van Francois, Koen, start op de business development & marketingafdeling van Special Fruit. Met de oprichting van SF Producciones wordt er meer geïnvesteerd in eigen teelt en variëteiten, zoals het exclusieve frambozenras Kwanza en Calinda aardbeien in Portugal, Spanje en Marokko.

2020 Tweede generatie aandeelhouders komt aan het roer. Zij zetten verder mee het (duurzaamheids)beleid uit. Over duurzaamheid gesproken, in 2019 behaalde Special Fruit de Lean & Green ster, de zoveelste erkenning op het vlak van duurzaamheid. Berry Packing Services verhuisde naar een state-of-the art magazijn waardoor het zich nu tot één van de grootste en meest moderne bessenpakstations kan rekenen van de Benelux. Ook in Spanje worden de activiteiten uitgebreid met de opening van een verpakkingsstation.

"Vandaag en in de toekomst willen we het warme familiebedrijf blijven waar collega’s familiaal met elkaar omgaan, met de verdeling van producten geteeld door families en geconsumeerd door families. Nieuwe ontwikkelingen, het inspelen op nieuwe variëteiten van zaadje tot consumptie, pijnpunten van onze klanten wegnemen, het aanbieden van eetrijpe producten en een ketenaanpak om de kwaliteit voor de consument te verbeteren, zal verder onze focus vormen", besluit Koen. 

Voor meer informatie:
Koen Maes
Special Fruit
Europastraat 36
2321 Meer - Belgium
+32 3 3170660
Koen.maes@specialfruit.be  
www.specialfruit.be   

Publicatiedatum: