Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Leveranciers willen data-samenwerking met retailers tegen Amazon

Duitsland: reorganisatie Metro kost tot €80mln
Metro verwacht dat de reorganisatie van de centrale bedrijfsvoering tot een kostenpost van tot €80mln in het fiscaal jaar 2019/2020 zal leiden. De retailgroep gaf in september al aan dat er wordt gezocht naar maatregelen voor meer efficiëntie. Op dit moment moeten de details van het plan voor reorganisatie nog worden besproken met vertegenwoordigers van de werknemers en het management. De kosten van de reorganisatie zullen op de lange termijn zich uitbetalen in jaarlijkse besparingen van in de tientallen miljoenen. Een deel van deze besparingen zullen zich al in het huidige fiscale jaar voordoen.
Bron: https://www.esmmagazine.com/

Leveranciers willen data-samenwerking met retailers tegen Amazon
Leveranciers van verpakte consumentengoederen (CPG) willen voorkomen dat de supermarktsector de zoveelste online markt wordt, die door een enkele partij wordt gedomineerd. De leveranciers hebben verschillende plannen van aanpak hiervoor, maar gaan vaak uit van het zelfde idee: het overtuigen van de retailer om omzetdata te delen. Amazon heeft nu nog geen dominante rol in de supermarktsector, zoals de gigant dat wel heeft in andere sectoren. Amazon is echter bezig om zich in rap tempo te ontwikkelen tot een verkooppunt van het soort producten dat door consumenten voorheen gehaald werd in supermarkten. De online supermarktomzet van Amazon steeg in 2018 jaar op jaar met 40%. Deze groei is slecht nieuws voor zowel leveranciers als supermarkten, die moeite hebben om mee te komen met de lage winstmarges in de online sector. Zelfs de grootste fysieke retailer ter wereld, Walmart, verwacht dit jaar met zijn online segment een verlies te draaien van meer dan $1mld (€900mln).
Bron: www.digiday.com 

Lidl biedt snelle thuisbezorging aan in Barcelona en Valencia
Lidl-klanten in Barcelona en Valencia kunnen nu online bestellingen plaatsen, die binnen het uur aan huis worden geleverd. De discountketen breidt hiervoor zijn samenwerking met Lola Market uit naar de twee Spaanse steden. Lola Market is een online retailplatform voor levensmiddelen. Werknemers van Lola Market gaan naar Lidl-vestigingen om daar de bestelling van de klant samen te stellen. Klanten krijgen via de site of een app toegang tot het platform, waar ze het eigen leveradres in kunnen vullen en aan kunnen geven wanneer en vanuit welke vestiging de bestelling moet worden geleverd.
Bron: www.internetretailing.net

Japanse retailers maken zich klaar voor Black Friday
Japanse retailers bereiden zich voor op de zogeheten Black Friday. De kortingsacties tijdens dit evenement kunnen mogelijk tot meer consumentenuitgaven leiden, waarmee kan worden gecompenseerd voor de verhoging van de BTW van vorige maand. Dit jaar zal ook Amazon Japan zich tijdens Black Friday profileren. Amazon speelt al langer een grote rol tijdens Black Friday in andere delen van de wereld. Amazon wil het evenement in Japan gebruiken om tot meer marktpenetratie in het land te komen. De e-commerce-gigant heeft vorig jaar zijn online omzet in de Japanse markt met 16% weten te vergroten tot 16 biljoen yen (€133,3mld). Dit is echter nog maar een fractie van de totale retailmarkt in Japan, die vorig jaar een omzet genereerde van 145 biljoen yen (€1,2bln). Aeon is een van de grootste retailers van Japan en tevens de eerste keten die zich drie jaar geleden aan het Black Friday-concept waagde. Aeon Retail gaat dit jaar het aantal producten waarvoor 50% korting wordt aangeboden met de helft vergroten. Vorig jaar was Aeon in staat om de omzet in de Black Friday-periode met jaar op jaar 15% toe te laten nemen.
Bron: www.asia.nikkei.com

VS: Walmart wil robots in winkels, Target niet
Walmart maakt in zijn winkels gebruik van de Auto-S, een robot die de schappen binnen de winkel scant, zich door gangpaden beweegt en aangeeft bij welke schappen de producten op zijn. Het gebruik van robottechnologie bij Walmart staat in schril contrast met de aanpak van Target. Waar Walmart robots gebruikt om de productiviteit van de werknemers te verbeteren en de bedrijfskosten te verlagen, heeft Target qua automatisering zich meer gefocust op zelfscankassa's en automatische geldtellers. Target-directeur Brian Cornell heeft daarnaast aangegeven dat zijn bedrijf niet van plan is om van robots in winkels gebruik te gaan maken. Het verschil in aanpak in automatisering zal in de toekomst enorme invloed hebben op de grote werklegers van beide bedrijven en zal een indicatie geven van hoe automatisering in de retailsector plaats zal vinden.
Bron: www.Q13fox.com

VS: Pensa Systems investeert $10mln in winkeldrones
De in Austin, Texas gevestigde startup Pensa Systems is van plan om $10mln (€9,0mln) te investeren in drone-technologie voor retailers. Volgens Pensa-oprichter Richard Schwartz kost het bijhouden van een winkelinventaris veel tijd. Ook heeft dit werk een groot foutenmarge, gezien werknemers naar schatting regelmatig een op de tien artikelen verkeerd in de schappen plaatsen. Drones zijn een oplossing om de inventaris beter te controleren. Eerder werd al financiering verkregen, waarmee het totale werkkapitaal van Pensa met de extra investering nu op $17,2mln (€15,5mln) staat. Volgens retail-veteraan Saud McCann gaat de combinatie van AI en visuele technologie een enorme impact hebben op de manier waarop retailbedrijven te werk gaan.
Bron: www.venturebeat.com  

VS: Kohl's en Home Depot hebben lage winstverwachting
De Amerikaanse retailers Kohl’s Corp en Home Depot Inc hebben onlangs zwakke resultaten en een lage jaarlijkse winstverwachting gepubliceerd. De matige resultaten zaaien twijfel over de koopkracht van de Amerikaanse consument in de aanloop naar de feestdagen. Een aantal grote ketens hebben een aantal vroege promotiecampagnes ingezet met betrekking tot Thanksgiving en het kerstseizoen. Het kerstseizoen is dit jaar 6 dagen korter dan vorig jaar. De vroege inzet van deze campagnes is een reactie op de zorgen voor felle concurrentie en de invloed van online retailers. Ook heeft de handelsoorlog tussen de VS en China de kosten voor bepaalde importproducten verhoogd, waardoor importeurs onder druk staan om hun prijzen laag te houden. Al met al heeft dit invloed op de winstmarges van retailers.
Bron: www.reuters.com

Walmart-CEO: ‘We kunnen elk moment verdwijnen’
Volgens Walmart-CEO Doug McMillon blijft Walmart zich voortdurend ontwikkelen om te voorkomen dat het bedrijf net als een groot aantal andere retailers verdwijnt. "Walmart is niet arrogant", aldus de directeur tijdens de Evolve Summit van CNBC in Los Angeles. "We kunnen elk moment verdwijnen. Ik denk dat de meeste van ons zich op elke dag op deze manier opstellen. Als je niet bereid bent om te falen — en in sommige dingen falen ook wij nu eenmaal — ben je gedoemd om te verdwijnen." Volgens McMillon kan alles bij Walmart veranderen. "Retailers komen en gaan. Het is heel simpel, als je niet aan de behoeftes van de consument kunt voldoen is het afgelopen. Er is vandaag de dag niet echt meer sprake van loyaliteit vanuit de klant."
Bron: www.cnbc.com 

VS: Kroger introduceert kassen in winkels
Kroger gaat kleine kassen in winkels installeren, waarmee door middel van teelt op water verse kruiden worden geproduceerd. De kassen zijn ontwikkeld door het bedrijf Infarm, dat ook verantwoordelijk gaat zijn voor het onderhoud. De eerste kassen worden geïntroduceerd bij twee Kroger-locaties in Bellevue en Kirkland in Washington. Daarnaast zijn er plannen met kassen voor nog eens 13 locaties, die met maart 2020 in bedrijf moeten zijn. De kruiden die op deze manier worden geteeld zijn onder andere peterselie en koriander. Volgens Kroger leidt de samenwerking met Infarm tot een verlaging van logistieke kosten, zo vers mogelijke producten en meer duurzaamheid.
Bron: www.grocerydive.com 

Publicatiedatum: