Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Klimaatneutraal AGF-label Be Climate officieel gelanceerd

Onlangs werd tijdens de vakbeurs Fruit Attraction in Madrid het 'Be Climate'-project officieel gelanceerd door Port International. In werkelijkheid is het echter zo dat Port al sinds 2017 een klimaatneutraal bedrijf is en haar klanten nu al voor het derde jaar klimaatneutrale producten aanbiedt. Met dit in gedachte en de doelstelling om echt iets te doen aan klimaatverandering werd het Be Climate-label na meer dan een jaar hard werken aan de markt gepresenteerd. 

Compleet met een nieuw logo om de aandacht van de consument te trekken, wil Be Climate de wereld laten weten hoeveel CO₂ er is geneutraliseerd wordt voordat consumenten het fruit kopen dat nu klimaatneutraal wordt aangeboden. Het assortiment bestaat uit aardbeien, bananen, clementines met blad, blauwe bessen en groene asperges.

Het merk Be Climate werd opgericht door Port International om een einde te maken aan de opwarming van de aarde en het klanten en consumenten mogelijk te maken om op een eenvoudige en begrijpelijke manier een bijdrage te leveren aan het beschermen van het klimaat. Tijdens een gesprek met Mike Port, directeur van Port International, deelde hij zijn overtuiging dat alleen praten over oplossingen om het klimaat te redden niet genoeg is. "Ondanks het feit dat het beschermen van het klimaat een veelbesproken onderwerp is dat steeds meer aandacht krijgt, evenals de noodzaak om de CO₂-emissies te reduceren, blijft de uitstoot groeien. Om deze uitstoot te verlagen en de duurzaamheidsdoelstellingen van de VN te kunnen behalen, is er dringend behoefte aan technologische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen vergen echter veel tijd. Om klimaatverandering meteen aan te pakken bieden certificatenhandel en het compenseren van de emissies echter grote mogelijkheden."

Om deze reden heeft Port de totale CO₂-uitstoot veroorzaakt door het vervoer van AGF van de landen van herkomst naar de verkooppunten berekend, inclusief de emissies veroorzaakt tijdens de teelt, het verpakken en de logistiek. Vervolgens heeft het bedrijf waar mogelijk de uitstoot gereduceerd en de onontkoombare CO₂-emissies gecompenseerd door het steunen van gecertificeerde koolstofcompensatie-projecten.

 

Mike Port benadrukt dat transparantie een cruciale rol speelt bij het berekenen en compenseren van emissies en te allen tijde voor alle klanten en consumenten inzichtelijk moeten zijn. Om dit te mogelijk te maken zijn alle verpakkingen van nu van een QR-code voorzien. Door deze code te scannen, wordt de consument naar een speciale productpagina geleid, waar hij of zij alle informatie met betrekking tot de CO₂-compensatie en de klimaatprojecten kan vinden. Port legt uit dat Be Climate momenteel twee projecten ondersteunt die gericht zijn op hulp aan mensen in landen waar klimaatverandering het meest voelbaar is. 

"Enerzijds steunen we een project voor schoon drinkwater in Cambodja. Met behulp van een gesubsidieerde keramisch filtersysteem hebben dankzij dit project nu zo'n 1,7 mln mensen toegang tot schoon drinkwater. Hierdoor is het vooraf koken van het water op houtvuur overbodig is geworden, waarmee een enorme uitstoot van CO₂ wordt voorkomen. Anderzijds steunen we een bosbeschermingsproject in de regio Madre de Dios in Peru. Dit project is gericht op herbebossing, duurzaam bosbeheer en het ontwikkelen van financiële stimuleringsmaatregelen om de bossen te beschermen. Zowel het drinkwater- als het bosbeschermingsproject zijn volgens de strengste standaarden gecertificeerd," aldus Port. 

Om de transparantie en geloofwaardigheid van het merk Be Climate te garanderen, werkt Port International samen met ClimatePartner, een internationale serviceprovider van klimaatevaluaties en -rapporten. "Dankzij ClimatePartner zijn we erin geslaagd om alle benodigde certificaten voor onze producten via de koolstofcompensatieprojecten in Peru en Cambodja te verkrijgen. Samen met onze klanten werken we verder aan het realiseren van onze doelstelling om een volledig klimaatneutraal groenten- en fruitportfolio aan te kunnen bieden. Daarnaast zullen we onze invloed aanwenden om een toeleveringsketen te ontwikkelen die van begin tot eind zo klimaatvriendelijk mogelijk zal zijn," zegt Port tot slot. 

 

Voor meer informatie:
Lena Serrano / Julia Röder
Port International GmbH
Tel: +4940-301000 556 / +4940-301000 517
E-mail: lena@port-international.com  / julia@port-international.com

Publicatiedatum: