Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Rewe mag Lekkerland overnemen

Israël: Yochananof maakt beursgang
De Israëlische supermarktketen Yochananof gaat bij de aandelenbeurs van Tel Aviv (Tel Aviv Stock Exchange, oftewel TASE) in de komende weken een beursgang maken. Yochananof wordt daarmee na Shufersal, Rami Levy Hashikma Marketing, Victory Supermarket Chain, Tiv Ta'am en Fresh Market de zesde supermarktketen die op de aandelenbeurs te vinden zal zijn. Yochananof wil in totaal NIS400mln (€101,9mln) verkrijgen, waarbij het bedrijf wordt gewaardeerd op rond de NIS1,9mld (€484,2mln). Of de markt deze waardering daadwerkelijk zal accepteren blijft echter nog de vraag. Yochananof heeft in verband met de beursgang een prospectus gepubliceerd, waarin wordt vermeld hoe het bedrijf dankzij uitbreidingen in de afgelopen jaren meer omzet wist te genereren. In de eerste helft van dit jaar steeg de omzet met 26% tot NIS1,4mld (€356,8mln). Over heel 2018 steeg de omzet dankzij het openen van nieuwe filialen met 41% tot NIS2,4mld (€611,6mln).
Bron: en.globes.co.il 

Portugal: Jerónimo Martins maakt 8% meer winst
De Portugese retailer Jerónimo Martins had in zijn derde kwartaal een toename in omzet van 9% en een stijging in netto winst van 8%. Het sterke resultaat kwam met name door de prestaties door de Poolse tak van het bedrijf. Ondanks dat door het koopzondagsverbod in Polen tien winkeldagen zijn verdwenen, wist de Poolse tak zich sterker te profileren. De totale netto winst van Jerónimo Martins stond op €121mln. De supermarktgroep is de grootste keten in Polen en de tweede grootste in Portugal. De vergelijkende winkelomzet bij de Poolse keten Biedronka steeg met 7,8%, wat voor een deel kwam door de stijgende inflatie van voedselprijzen. Deze inflatie nam in het afgelopen kwartaal toe tot 6,7%, ondanks de nieuwe wetgeving met betrekking tot de koopzondagen. Biedronka opende in de afgelopen periode 32 nieuwe winkels. De totale omzet van de keten steeg met 10,9%. De Portugese keten Pingo Doce had in de thuismarkt een toename in vergelijkende winkelomzet van 2,4%.
Source: reuters.com 

Filipijnen: MerryMart tekent eerste franchiseovereenkomst
MerryMart Grocery Centers, Inc. heeft zijn eerste franchiseovereenkomst getekend voor een MerryMart Store-vestiging. In april opende de retailgroep zijn eerste locatie. Via het moederbedrijf Injap Investments, Inc. en de formats MerryMart Grocery, MerryMart Market en MerryMart Store wil de MerryMart Group uitbreiden tot zo'n 1.200 vestigingen verspreid over de Filipijnen. "We willen graag voordeel halen uit de kennis van onze groep met betrekking tot franchising en met onze ervaring binnen de Filipijnse markt", aldus MerryMart-directeur Sia. "We denken dat deze stap ons een stevigere grip op deze sector zal geven."
Bron: bworldonline.com 

VK: Tesco introduceert pop-up restaurants
Tesco is van plan om in de aanloop naar de kerstdagen een aantal kleine tijdelijke restaurants te openen. De pop-up restaurants worden geopend onder het merk Finest en zullen vier tot zes weken voor kerst in bedrijf blijven. De restaurants zijn bedoeld om het Finest huismerk meer onder de aandacht te brengen. Naar verluid is Tesco op zoek naar een aantal locaties van ongeveer 140 vierkante meter steden als Londen, Birmingham en Manchester.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Oostenrijk: Rewe mag Lekkerland overnemen
De Duitse keten heeft toestemming gekregen voor de overname van Lekkerland. De Oostenrijkse mededingingsautoriteit is echter nog steeds bang dat Rewe teveel macht in handen krijgt in met name het buurtwinkelsegment, bij bijv. locaties van tankstations. De Duitse mededingingsautoriteit heeft nu echter toestemming voor overname verleend, die mogelijk nog voor het einde van dit jaar voltooid kan worden. Lekkerland beheert in Oostenrijk onder andere het huismerk Convivo.
Bron: retaildetail.eu 

Hongarije: SPAR breidt uit met met zelfscankassa's
SPAR introduceerde twee jaar geleden in een vestiging in Érd de eerste zelfscankassa's. De zelfscankassa's worden in verband met het succes van het concept voor het einde van dit jaar verder uitgebreid naar 92 SPAR-vestigingen verspreid over het land. De zelfscankassa's besparen tijd en worden hierdoor steeds populairder onder Hongaarse consumenten. In winkels waar de zelfscankassa's al langer worden gebruikt, is het kassasysteem verantwoordelijk voor 30% van alle transacties.
Bron: spar-international.com 

Spanje: huismerken populairder wegens economische tegenslag
Spaanse huismerken hebben aandeel in de totale Spaanse supermarktomzet van 39%. Daarmee is sprake van de grootste toename in marktaandeel sinds vier jaar. Het gemiddelde prijsverschil met bekende merkproducten zit rond de 30%. De reden voor de populariteit van de huismerken is aanwijzingen op een nieuwe economische recessie, waardoor veel huishoudens hun consumptiegedrag aan hebben moeten passen. Spaanse consumenten zoeken naar goedkopere producten, zodat beter gebruik kan worden gemaakt van het besteedbaar inkomen. Bij een eerdere economische recessie was een gelijksoortige trend te zien, die echter afnam toen bij economisch herstel men zich weer aan duurdere merkproducten ging wagen. De prijzen zijn echter in het algemeen weer gaan stijgen en verschillende economische indicatoren wijzen naar magere tijden, zodat goedkopere huismerkproducten weer aantrekkelijker worden. Volgens statistieken van Kantar hebben huismerkproducten in de eerste negen maanden van 2019 1,1 percentagepunt aan marktaandeel gewonnen. Het marktaandeel in omzet komt daarmee bijna op 39%. Een andere belangrijke reden voor het stijgende marktaandeel is omdat de meest dominante supermarktketen in Spanje, Mercadona, zich vooral profileert door middel van zijn huismerkproducten. Dit geldt ook voor Lidl en Aldi, die in Spanje een sterke opmars maken.
Bron: agroberichtenbuitenland.nl 

Japan: 2,8% meer supermarktomzet in september
De vergelijkende winkelomzet van de Japanse supermarktsector is in september jaar op jaar toegenomen met 2,8%. Het is voor het eerst sinds 6 maanden dat de omzet van Japanse supermarkten op deze manier toeneemt. De reden voor de toename is omdat veel consumenten nog snel boodschappen in wilden slaan, voordat in oktober een nieuwe verhoging van de BTW van kracht werd. In totaal genereerden 55 bedrijven met een gecombineerd totaal van 10.515 winkels een omzet van 1,02bln yen (€8,46mld). De verhoging in BTW heeft geen gevolgen voor de belastingheffing op de omzet van levensmiddelen. De categorie van levensmiddelen daalde qua omzet in september met 0,6%, wat mede kwam door de daling in prijzen bij leveranciers.
Bron: mainichi.jp 

Australië: persoonlijke gegevens gelekt door 7-Eleven-app
Een populaire app van 7-Eleven voor de aanschaf van benzine heeft te maken gehad met een datalek. Hierdoor konden klanten de namen, mobiele nummers, geboortedata en emailadressen van andere gebruikers inzien. De benzine-app is tot nu toe 2 miljoen keer gedownload. Het datalek kwam naar voren toen een oplettende klant hiervoor bij het bedrijf waarschuwde. De app wordt gebruikt om op voorhand voor benzine te betalen. Ook kunnen gebruikers met de app aanspraak maken op lagere olieprijzen.
Bron: theguardian.com 

Jones the Grocer van start in Saoedi-Arabië
Jones the Grocer is van plan om de markt van Saoedi-Arabië op te gaan. De supermarktgroep heeft hiervoor een overeenkomst getekend met Naif Alrajhi Investment. De grootste vestiging van Jones The Grocer zal te vinden zijn op de begane grond van het winkelcentrum Fairmont Ramla Serviced Residences in Riyad. Deze winkel zal een aanbod hebben aan onder andere halal vleeswaren, deegproducten en specialiteitskazen. Jones the Grocer en Naif Alrajhi Investment zijn verder van plan om op de middellange termijn meerdere winkels te openen. Bij deze uitbreidingen zal onder andere gebruik worden gemaakt van het format Grocer Express, dat als food-to-go concept bedoeld is voor locaties met veel werkverkeer.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Mexico: Walmex heeft meer winst dan verwacht
Walmart de Mexico, de grootste retailer van Mexico, had in de netto winst van het derde kwartaal een toename van 6,6%. Dat is hoger dan analisten hadden verwacht. De netto winst kwam in deze periode neer op 9,25mld peso's (€440mln), waar het jaar ervoor nog sprake was van een netto winst van 8,7mld peso's (€410mln). De vergelijkende winkelomzet bij Mexicaanse vestigingen steeg met 3,8%. Dat was een stuk minder dan de toename van 6,3% in dezelfde periode van het jaar ervoor.
Bron: reuters.com 

VS: PCC Community Markets plant winkel in Seattle
Het in Seattle gevestigde PCC Community Markets is van plan om op 13 november een nieuwe vestiging in de thuisstad te openen. De nieuwe winkel krijgt een oppervlak van 2.200 vierkante meter, waarop onder andere een eigen restaurant en een slijterij te vinden zijn. De winkel wordt geopend in de wijk Ballard, dat zich aan het water bevindt. De vormgeving van de winkel zal daarom worden geïnspireerd door het leven onderwater. De nieuwe locatie in Ballard is de tweede vestiging van PCC, die in aanmerking moet komen voor een Living Building Challenge Petal Certification. Dit is een certificaat voor duurzaamheid in de bouw, dat wordt verstrekt door het in Seattle gevestigde International Living Future Institute. Tijdens de bouw van de winkel zal uitsluitend gebruik worden gemaakt van duurzaam en niet-vervuilend materiaal. Ook worden efficiënte systemen voor duurzame energie geïnstalleerd.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: "Meer versproducten geeft meer risico's"
Het toenemende aantal versproducten en kant-en-klaarmaaltijden zorgt ervoor dat er meer risico's voor voedselveiligheid bij supermarkten ontstaan. Dat beweert het bedrijf Steritech, dat is gespecialiseerd in inspecties op voedselveiligheid. Steritech voerde vorig jaar bijna 3.000 inspecties uit, waarin in toenemende mate fouten op het gebied van voedselveiligheid werden gevonden. De meest voorkomende fouten waren oppervlakken waarop voedingsmiddelen worden voorbereid die niet goed worden schoongemaakt, schoonmaakoplossingen die niet voldoende zijn geconcentreerd, risico's voor kruisbesmetting, temperaturen voor koelbewaring die niet laag genoeg zijn en levensmiddelen waarvan de houdbaarheid is verstreken.  Volgens Steritech komen de problemen voornamelijk omdat het toegenomen aanbod aan versproducten ook meer vereist van de werkplekken binnen supermarkten. Werknemers hebben meer ruimte, uitrusting en andere middelen nodig om meer verschillende producten te verwerken.
Bron: supermarketnews.com 

Amazon heeft minder winst door stijgende logistieke kosten
Amazon heeft in het afgelopen kwartaal wederom meer dan 20% aan omzetgroei gezien. De e-commerce-gigant heeft echter ook te maken gehad met een toename in logistieke kosten, wat een negatieve invloed had op de winstcijfers. De winst daalde in de drie maanden tot 30 september met 25% tot $2,1mld (€1,89mld), wat direct invloed had op de koers van Amazon-aandelen. De logistieke kosten zijn jaar op jaar gestegen met 46% tot bijna $10mld (€9,0mld). De omzet steeg jaar op jaar met 24% tot $70mld (€63,0mld).
Bron: bbc.com 

Canada: Safeway stopt in 2020 met plastic zakken
Per 31 januari 2020 zal de Canadese supermarktketen Safeway geen plastic zakken meer aanbieden. Volgens winkelmanager Dave Sawchuk is het stoppen met plastic zakken een goede manier om te laten zien hoe zijn bedrijf begaan is met duurzaamheid. "We zetten dit initiatief op om te laten zien dat we een milieuvriendelijke supermarktketen willen zijn", aldus Sawchuck. In plaats van plastic zakken kunnen klanten nu herbruikbare zakken kopen, die voor een gering bedrag door Safeway worden aangeboden.
Bron: calgary.ctvnews.ca 

VS: EG Group voltooid overname Cumberland Farms 
EG Group heeft de overname van Cumberland Farms voltooid. De vaste activa van Cumberland Farms worden geïntegreerd in het netwerk van EG Group, dat uit 1.680 tankstations en buurtwinkels verspreid over 31 Amerikaanse staten bestaat. Volgens EG Group-CEO Zuber Issa is de overname van Cumberland Farms een significante stap in de ontwikkeling van zijn bedrijf. “Cumberland Farms is een modern retailnetwerk waar goed in is geïnvesteerd. Bovendien heeft de familie Haseotes met Cumberland Farms ook veel geld en energie gestoken in een sterke leveringsketen, een goed logistiek netwerk en een effectief online platform. Al deze investeringen zullen naar mijn mening onze retailkanalen verder uitbreiden en ons meer strategische opties geven."
Bron: cstoredecisions.com 

VS: Wakefern Food Corp. heeft $16,6bln aan omzet
Wakefern Food Corp. heeft een jaaromzet behaald van $16,6mld (€15,0mld). Dit werd bekend gemaakt door Wakefern-CEO Joseph S. Colalillo, COO Joe Sheridan en onderdirecteur Chris Lane tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders op 24 oktober in East Brunswick, New Jersey. Het fiscaal jaar liep af op 28 september, in welke periode de jaaromzet toenam met jaar op jaar 0,7%. In het afgelopen jaar opende Wakefern vijf nieuwe vestigingen onder het merk ShopRite. Ook wordt onder de naam Gourmet Garage in Manhattan een nieuwe keten opgericht.
Bron: prnewswire.com 

VS: Wegmans opent eerste supermarkt in New York City
De populaire supermarktketen Wegmans heeft onlangs zijn eerste vestiging geopend in New York City. Volgens Todd Ferrera heeft de lokale gemeenschap in Brooklyn met spanning gewacht op de komst van de Wegmans-vestiging. De locatie heeft een oppervlak van 6.875 vierkante meter, waarop onder andere een eigen café, een sushi-afhaalrestaurant, een eigen pizzeria en een slijterij te vinden is.
Bron: abc7ny.com 

VS: BJ's actief in Detroit
De supermarktsector van Detroit gaat meer concurrentie zien. BJ’s Wholesale Club is van plan om binnenkort zijn entree in deze markt te maken. De groothandelaar heeft in totaal 217 locaties, waarbij wordt gewerkt met een lidmaatschap. Het bedrijf wil op 19 november een vestiging openen in Taylor. Op 2 november gaat al een locatie in bedrijf in Madison Heights. Een derde locatie staat in de planning voor Chesterfield Township, aan het begin van het komende jaar. Detroit is een belangrijke nieuwe stap voor BJ's. Het is voor het eerst in 20 jaar dat de keten een nieuwe markt aanboort. Voorheen stond BJ's vooral bekend om zijn aanwezigheid aan de oostkust van de VS.
Bron: progressivegrocer.com 

"Amazon haalt met 2022 Walmart in"
Amazon gaat in de toekomst Walmart inhalen als de grootste retailer van de VS. Dit gebeurt mogelijk al in 2022, zo meldt een prognose van het marktonderzoeksbureau Packaged Facts. De prognose gaat daarbij ervan uit dat de omzet van Amazon met een steeds sneller tempo toe zal nemen. De bevindingen van Packaged Facts zijn gepresenteerd in de tweede editie van het onderzoeksrapport Amazon Strategies and the Amazon Shopper. In het onderzoek wordt een analyse gegeven van de activiteiten van Amazon op het gebied van de supermarktsector, financiële diensten en categorieën zoals producten voor huisdieren. "Amazon heeft nu al een enorme invloed op de totale omzet van e-commerce. Het bedrijf haalt voordeel uit zijn schier oneindige online platform, waar producten tegen scherpe prijzen worden aangeboden. Wij stellen als prognose dat de bruto omzet van Amazon in de VS in 2019 een aandeel zal hebben van 43% binnen de totale online retailomzet van de VS, waar dit in 2015 nog 28% was. Met 2022 denken we dat Amazon een aandeel binnen deze sector zal hebben van bijna de helft van alle online omzet", aldus David Sprinkle van Packaged Facts.
Bron: prnewswire.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven