Frankrijk: Casino ziet trage verkoop in het derde kwartaal, maar houdt zich aan doelstellingen voor 2019

Asda ontkent rapporten die suggereren dat 12.000 Asda-medewerkers hun baan zouden kunnen verliezen

Migros introduceert 'Little Italy' sectie in supermarkten
De Zwitserse retailer Migros heeft in samenwerking met strategische partner Atlante een speciale afdeling voor Italiaanse voedingsproducten in zijn supermarkten geïntroduceerd. Het gedeelte 'Klein Italië' zal ongeveer 45 producten aanbieden van 12 producenten die de gastronomische specialiteiten van Noord-, Midden- en Zuid-Italië vertegenwoordigen. Het partnerschap tussen Atlante en Migros dateert van 2011, toen de bedrijven overeenkwamen Zwitserse producten op de markt te brengen in Italië en Italiaanse producten naar Zwitserland te exporteren.
Bron: esmmagazine.com

België: Lidl test de ophaalservice voor boodschappen
Lidl België heeft aangekondigd dat het een ophaalservice voor kruidenierswaren test in zijn outlet in Destelbergen. De service, waarvan Lidl beweert dat het een primeur in het land is, stelt klanten in staat om online geplaatste bestellingen op te halen tegen een vergoeding van € 2,99. Klanten registreren zich in de winkel via een barcode die per e-mail wordt verzonden en kunnen dan hun bestellingen ophalen. De retailer is van plan om de proef in november van dit jaar uit te breiden naar zijn winkel in St-Denijs-Westrem.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Woolworths brengt papieren zakken terug na eisen van klanten
Woolworths heeft aangekondigd dat het papieren boodschappentassen uitprobeert, in navolging van de groeiende vraag van klanten. Nadat vorig jaar plastic tasjes voor eenmalige gebruik waren afgeschaft, introduceerde de supermarkt groenere herbruikbare plastic boodschappentassen. Woolworths heeft geluisterd naar klanten die niet elke keer een plastic zak van 15c willen kopen. De nieuwe boodschappentassen zijn herbruikbaar en recyclebaar, maar worden momenteel slechts getest in 21 winkels. De tassen zelf zijn ook gemaakt van 80% gerecycled papier. "De overgrote meerderheid van onze klanten brengen hun eigen tassen mee om te winkelen, maar we weten dat er gelegenheden zijn waarbij ze onze winkels ongepland bezoeken", vertelde een woordvoerder van Woolworths aan 7NEWS.com.au.
Bron: 7news.com.au

Frankrijk: Casino ziet trage verkoop in het derde kwartaal, maar houdt zich aan doelstellingen voor 2019
Casino, die de zorgen van beleggers over de huidige schulden wil wegnemen, zei dat de omzetgroei vertraagde in het derde kwartaal, als gevolg van zwakkere prestaties in Frankrijk. Casino -dat activa heeft verkocht om zijn schuld te verminderen en die ook de Grupo Pao de Acucar in Brazilië beheert- heeft zijn financiële doelstellingen voor 2019 voor Frankrijk echter gehandhaafd, namelijk een stijging van de huidige bedrijfswinst met 10% voor de detailhandel. De omzet bereikte € 9,05 miljard ($ 10,07 miljard) in het derde kwartaal, grotendeels in lijn met schattingen van analisten. De groepsomzet steeg in het derde kwartaal met 1,5%, vergeleken met een groei van 2,3% in het tweede kwartaal.
Bron: esmmagazine.com

CEO Lotte Group blijft uit de gevangenis nadat uitspraak van de rechtbank in Zuid-Korea is bevestigd
Het Hooggerechtshof van Zuid-Korea heeft een uitspraak van een lagere rechtbank bevestigd die Lotte Group voorzitter, Shin Dong-bin, uit de gevangenis bevrijdde nadat hij enkele maanden had gezeten wegens omkoping tegen de voormalige president van het land. De uitspraak van het Hooggerechtshof betekent dat Shin uit de gevangenis zal blijven.
Bron: reuters.com

Sligro presenteert teleurstellende resultaten
De Nederlandse groothandel Sligro heeft teleurstellende resultaten voor het derde kwartaal vrijgegeven: een omzetdaling van 2,5% kan leiden tot een significante winstdaling over het gehele jaar. De omzet van Sligro steeg met 2,3% tot 605 mln euro, maar dat was te wijten aan een bonus van 30 mln van de overname van groothandel De Kweker: de like-for-like omzet daalde, vooral doordat de activiteiten op eigen bodem zakten. In buurland België bedroeg de autonome groei 4,7%. Een belangrijk deel van deze omzetdaling is een correctie na overname van delen van Heineken: het einde van de deal met de voormalige wijnleverancier van Heineken kostte Sligro veel klanten. Bovendien komt het bedrijf tot nu toe zijn belofte van "één bestelling, één levering, één cheque" niet na. Sligro verwacht dat een overgangsperiode de resultaten van dit jaar - en mogelijk die van het eerste kwartaal van volgend jaar - zal beïnvloeden. De groep verwacht nu een winstdaling van 2019 die aanzienlijk kan zijn; verwacht wordt een daling van ergens tussen de 40 en 45 mln euro, vergeleken met de 53 mln in 2018.
Bron: retaildetail.eu

Aldi Australia introduceert nieuwe supermarkten die de manier waarop wordt gewinkeld zullen veranderen
De langverwachte eerste winkel van Aldi met een moderne make-over en betere etalages verschijnen volgende week. De keten beweert dat de kleine aanpassingen aan de lay-out en bewegwijzering de winkelervaring van de klant zal verbeteren. De eerste vernieuwde winkel van de supermarktketen opent op donderdag 24 oktober in Brightwater, aan de Sunshine Coast van Queensland. De renovatie volgt op positieve beoordelingen na eerdere tests, zoals nieuwe planken met meer stijlvol hout, die een succes bleken in Zuid-Australië en West-Australië.
Bron: newsfeeds.media

Frankrijk: supermarkten bekritiseerd voor het weggooien van voedsel op nationale Geen Verspilling Dag
Twee Franse supermarktketens kwamen onder vuur te liggen nadat een wetgever vuilnisbakken in Parijs liet controleren waarin pakketten met voedsel werden ontdekt die nog binnen de houdbaarheidsdatum vielen. Dit vond plaats op de dag dat in Frankrijk de nationale anti-voedselverspillingdag plaatsvond. Arash Derambarsh, een gemeenteraadslid in de voorstad van Parijs, Courbevoie, vertelde AFP dat hij voornemens was om rechtszaken aan te spannen tegen de Carrefour- en Franprix-ketens voor het niet respecteren van een wet uit 2016 die winkels verbiedt om eetbaar voedsel weg te gooien. "Grote distributeurs moeten de wet volgen. Degenen die dat doen, zijn onze bondgenoten, degenen die weigeren, zullen onze tegenstanders zijn, en we zullen hen dwingen om op te treden," zei Derambarsh, die al lang tekeer gaat tegen voedselverspilling.
Bron: france24.com

China: Jack Ma vertelt over reden voor het succes van Alibaba
Forbes Media heeft de Malcolm S Forbes Lifetime Achievement Award uitgereikt aan oprichter en partner Jack Ma van de Alibaba Group, vanwege zijn toewijding aan kleine bedrijven en de impact die Alibaba heeft gehad sinds de oprichting 20 jaar geleden. De jaarlijkse prijs moet mensen eren die de idealen van het ondernemerschap belichamen en illustreren, meldde een persbericht. "Jack Ma creëerde niet alleen een van de meest vooraanstaande bedrijven ter wereld, maar ook een bedrijf dat de levendige gemeenschap van kleine bedrijven in China steunde - en kleine bedrijven over de hele wereld", zei Forbes Media-voorzitter en hoofdredacteur Steve Forbes. "Hij is werkelijk een van de meest invloedrijke figuren van onze tijd."
Bron: insideretail.asia

Rusland: X5 Retail Group meldt 12,8% netto omzetgroei in Q3 2019
X5 Retail Group N.V. rapporteerde: Totale netto detailhandelsverkopen stegen met 12,8% jojo (13,9% jojo, incl. Btw) in roebel (RUB), aangedreven door: 3,9% toename in like-for-like (LFL) verkopen, en 8,9% omzetgroei door een stijging van de verkoopruimte met 13,9%. De netto detailhandelsverkopen voor X5's Pyaterochka en Perekrestok stegen met respectievelijk 13,4% en 18,0% jojo. De omzetgroei van X5 bleef sterk met 3,9% joj in Q3 2019, met een verhoogde bijdrage van LFL. Karusel kende een daling van 2,6% in de netto detailhandel na een vermindering van de verkoopruimte met 4,1% als gevolg van de overdracht van drie winkels aan Perekrestok en de sluiting van een winkel als onderdeel van het Karusel-transformatie-initiatief. X5 heeft 492 netto nieuwe winkels toegevoegd in Q3 2019.
Bron: x5.ru

VK: Asda ontkent berichten dat 12.000 personeelsleden worden ontslagen omdat ze geen nieuw contract hebben getekend
Asda ontkent berichten die suggereren dat 12.000 Asda-medewerkers in de komende weken hun baan zouden kunnen verliezen na weigering om nieuwe contracten te ondertekenen. Dit bericht komt nadat Sky News heeft gemeld dat medewerkers die het nieuwe contract niet vóór de deadline van 3 november ondertekenen, naar verluidt worden ontslagen, tenzij de grote kruidenier zijn standpunt hierover wijzigt. Medewerkers die het nieuwe contract niet hebben ondersteund, hebben naar verluidt een opzegtermijn van 12 weken, maar ze kunnen nog steeds van gedachten veranderen om hun baan te behouden. Asda vertelde aan Retail Gazette dat er geen bewijs is voor dit cijfer van 12.000 en dat ze blijven praten met medewerkers die ervoor hebben gekozen het nieuwe contract niet te ondertekenen.
Bron: retailgazette.co.uk

Australië: David Jones opent eerste zelfstandige voedingswinkel in Melbourne
David Jones heeft zijn eerste zelfstandige levensmiddelenwinkel in Melbourne geopend, in een poging om de gastronomische supermarkt van Australië te betreden en het marktaandeel van Coles en Woolworths te verkleinen door frisser en, naar men zegt, smakelijker bereid voedsel aan te bieden. De 425m² grote winkel, gelegen op de begane grond van Capitol Grand, een luxe residentiële en retail ontwikkeling aan Chapel Street in South Yarra, heeft een groot assortiment bereide maaltijden, waaronder een nieuw gelanceerd veganistisch assortiment. Daarnaast verkopen ze er vlees, eieren, zuivelproducten, verse producten en andere boodschappen en spullen zoals pasta, olijfolie, thee en koekjes.
Bron: insideretail.com.au

VS: Price Chopper maakt verbinding met gezondheidsinformatie-uitwisseling
Price Chopper en Market 32 ​​supermarkt-apotheken van Golub Corp. zijn de eerste in New York die verbinding maken met de Hixny gezondheidsinformatie-uitwisseling (HIE). Hixny, gevestigd in Albany, New York, zei dat de 82 apotheken van de supermarktketen nu veilig de medische- en vaccinatiegegevens van winkels in zes staten kunnen delen. Hixny maakt deel uit van het Statewide Health Information Network voor New York (SHIN-NY) en merkte op dat het partnerschap met Price Chopper/Market 32 ​​ de eerste gezondheidsinformatie-uitwisseling biedt maakt die toegang geeft tot apotheekgegevens via meerdere lijnen.
Bron: supermarketnews.com

VS: Ahold Delhaize breidt mobiel afrekenen verder uit
Ahold Delhaize USA regelt eind 2019 ScanIt Mobile afrekenopties voor bijna 30 supermarkten. De technologie werd gecreëerd in het innovatielab en de technische hub van Retail Business Services, dat eerder dit jaar in Quincy, Massachusetts werd geopend. Momenteel gebruiken twee merken deze technologie: Stop & Shop en Giant/Martin's (in hun nieuwe Giant Heirloom Markets). Klanten hebben twee opties met ScanIt Mobile. Ze kunnen hun mobieltjes gebruiken om in de winkel te winkelen, barcodes van producten scannen en naar een aangewezen kassarij gaan waar ze het bericht 'betaling goedgekeurd' krijgen. Met behulp van persoonlijke apparaten kunnen ze de betalingsoptie in de app gebruiken. De andere optie voor klanten is om een handheld scanapparaat op te halen, voor in de winkels. De bestelling wordt vervolgens voor betaling naar een mobiele telefoon gestuurd en de klant verlaat de winkel op dezelfde manier als bij de eerste optie. PayPal, Venmo, Apple Pay en Google Pay zijn hierin allemaal geïntegreerd.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Hy-Vee heeft rechtszaak aan de broek wegens datalek
Hy-Vee Inc. wordt geconfronteerd met een rechtszaak na een datalek in het afgelopen jaar, die plaatsvond bij sommige Hy-Vee brandstofpompen, drive-thru coffeeshops en restaurants. Advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith (CSK & D) uit Pennsylvania heeft bij de Amerikaanse rechtbank voor het Central District van Illinois een klacht wegens collectieve actie ingediend tegen de kruidenier. "Het datalek was het onvermijdelijke resultaat van de ontoereikende maatregelen van Hy-Vee op het gebied van gegevensbeveiliging, ondanks de steeds groter wordende dreiging van beveiligingsproblemen met betaalkaartsystemen," zei CSK & D over de aanklacht. "Verder zou het bedrijf naar verluidt geen adequate maatregelen hebben genomen om de getroffen klanten te helpen. In plaats daarvan kozen het ervoor om essentiële informatie slechts mondjesmaat vrij te geven en de verantwoordelijkheid voor deze mogelijke fraude te verleggen naar zijn klanten."
Bron: progressivegrocer.com

Glovo blijft uitbreiden in Kenia
Nadat eerder was aangekondigd dat het zijn dekking had uitgebreid naar de steden Kitengela en Nakuru, heeft Glovo aangekondigd dat het nu ook Mombasa heeft toegevoegd. Glovo zei dat het een samenwerkings-verbanden had ondertekend met Chicken Inn, Java House en Naivas-supermarkten, die al in de stad actief zijn. In een reactie op de toevoeging van deze nieuwe stad, zei de algemeen directeur van Glovo voor Kenia William Benthall: “Onze uitbreiding naar Mombasa was gebaseerd op ons bredere doel om aanwezig te zijn in alle steden in het land. We nemer steeds meer partners aan boord om onze klanten beter te bedienen en de beste bezorgdiensten in het land te bieden.”
Bron: retailanalysis.igd.com 

Finland: Lidl benoemt nieuwe CEO
Lauri Sippo is afgetreden als CEO van Lidl Finland na 20 jaar bij het bedrijf te hebben gewerkt. Hij is vervangen door voormalig operationeel directeur Nicholas Pennanen. Pennanen zei in een statement: “Namens mijzelf en ons hele personeel dank ik Lauri Sippo voor bijna 20 jaar van uitstekend werk voor het bedrijf. Onder leiding van Lauri is Lidl aanzienlijk gegroeid en geëvolueerd en heeft het een goede, inspirerende en innovatieve sfeer voor het bedrijf gecreëerd. Het is geweldig om te kunnen blijven groeien met onze zeer bekwame medewerkers.”
Bron:retailanalysis.igd.com 

Holland: supermarkt-alternatief Marqt fuseert met Ekoplaza-ouder
Biologische supermarktketen Marqt fuseert met Udea, het moederbedrijf van biologische keten Ekoplaza, aldus een recente aankondiging van de twee partijen, in een persbericht. Een meerderheid van hun aandeelhouders keurde de fusie goed. Beide ketens hebben een sterke positie in de markt voor organische artikelen. Door te fuseren hopen ze die positie verder te versterken. "Door dit partnerschap wordt de duurzame missie van Marqt behouden, kunnen belangrijke operationele en logistieke synergievoordelen worden behaald en wordt een solide basis en financiële structuur gecreëerd om op voort te bouwen", zeiden de Marqt-aandeelhouders in het persbericht. "Bovendien blijft Marqt behouden als retailer en betrouwbaar merk voor de toekomst."
Bron: nltimes.nl 

Griekenland: Jumbo verhoogt dividenduitkering met 20%
De Griekse retailer Jumbo heeft aangekondigd dat het zijn dividenduitkering met 20% heeft verhoogd voor het fiscale jaar dat eindigde in juni. Het zal dit ook de komende twee jaar blijven doen. Jumbo betaalt een totaal-dividend van 0,47 euro per aandeel voor de 12 maanden tot eind juni, wat een stijging was van 0,39 euro vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. De retailer, die 52 winkels heeft in Griekenland en nog eens 27 locaties in Roemenië, Bulgarije en Cyprus, zei dat de nettowinst 162,9 mln euro ($ 179,27 mln) bedroeg, een stijging van 7,8% op jaarbasis.
Bron: reuters.com 

Britse supermarkten moeten hun marketinginspanningen opvoeren voor 'gouden kwartier'
Britse supermarkten zullen hun reclame- en promotie-inspanningen moeten opvoeren om consumenten terug naar de winkels te krijgen, voorafgaand aan het zogenaamde 'gouden kwartier' van seizoensgebonden winkelen, zei onderzoeksbureau Nielsen. In de eerste achtste maanden van het jaar was Aldi de grootste advertentie-uitgever in de supermarktwereld en verhoogde het de uitgaven met meer dan 9% tot £ 25,7 mln, constateerde Nielsen. Desalniettemin bleken de totale advertentie-uitgaven van Britse supermarkten met 1% te zijn gedaald. Nu de verkoop van de supermarkten maar blijft vertragen, moet de bredere industrie investeren in reclame- en promotie-inspanningen om te kunnen profiteren van het komende Kerstmis- en Nieuwjaarseizoen.
Bron: esmmagazine.com 

België: Makro stopt omzetdaling, maar blijft verlies lijden
De Belgische cash & carry-winkels van Makro hebben hun omzet het afgelopen boekjaar 'bijna' kunnen stabiliseren, nadat de cijfers al jaren met 10% en meer waren gedaald. Voor de Metro-dochteronderneming is echter nog geen break-even in zicht. Volgens CEO Vincent Nolf is er wel een ommekeer geweest op de Belgische markt: in het afgelopen boekjaar bleef de omzet vrijwel stabiel, vertelt hij het Belgische financiële blad De Tijd. Het herstel is het resultaat van een groei van 20% in marketinginvesteringen, waarbij de keten meer nadruk heeft gelegd op de verkoop van grote pakketten. Oll was er een grotere nadruk op specifieke doelgroepen, zoals hobbykoks. De weg naar een break-even punt is nog lang, maar het feit dat het Duitse moederbedrijf opnieuw 25 mln euro levert om de verliezen te compenseren, is een teken van vertrouwen, zegt Nolf.
Bron: retaildetail.eu 

Brazilië: GPA realiseert een stijging van de bruto-omzet met 9,5% onder leiding van Assai-eenheid
De Braziliaanse supermarktketen Grupo Pão de Açúcar SA meldde onlangs dat de totale bruto-omzet met 9,5% groeide tot 14,57 miljard reais ($ 3,49 miljard) in het derde kwartaal. Dit was een gevolg van het feit dat de groei -met dubbele cijfers- in de groothandel Assai de vlakke prestaties van de andere merken wist te compenseren. GPA, eigendom van het Franse Casino Guichard Perrachon SA, zei dat de bruto-omzet van Assai met 18,9% is gestegen tot 7.587bln reais. Op een vergelijkbare basis, exclusief kalendereffecten, rapporteerde de groothandelseenheid een groei van 3,2%.
Bron: reuters.com 

VS: op diversiteit gerichte Bravo-supermarkten open in West York
Op de lege Giant-kavel nabij de York Fairgrounds komt nu een nieuwe huurder: Bravo Supermarkten. Volgens een recente Facebook-aankondiging zal de in New York gevestigde supermarkt, die zich richt op Latijns-Amerikaanse en internationale producten, worden geopend in het stadsdeel West-York. Bravo wordt op de website omschreven als een "buurtwinkel". De keten heeft 70 winkels langs de Amerikaanse oostkust. De locatie in West York wordt de tweede Bravo in het centrum van Pennsylvania en wordt onderdeel van de King Street-winkel in Lancaster.
Bron: eu.ydr.com 

VS: de lancering van Good & Gather van Inside Target
Target is begonnen met het uitrollen van zijn nieuwe private label food-assortiment Good & Gather, met de introductie van de eerste van 650 producten in de diverse winkels. De uitrol zal de komende maanden verder doorgaan, voordat eind volgend jaar naar meer dan 2.000 producten wordt uitgebreid. De eerste categorieën zijn sap, snacks en chips, beleg, bevroren fruit, vleeswaren, kaas, melk, eieren en voorverpakte producten. Veel van deze eerste producten zijn gericht op de lunchpakketten van kinderen. Dit moet ouders helpen, aangezien ze uit het assortiment kunnen putten om gezondere opties kunnen bieden voor op school en buitenshuis. Het winnen van de loyaliteit van deze doelgroep is essentieel voor het succes van het merk op de lange termijn.
Bron: retailanalysis.igd.com

India onderzoekt kortingen Flipkart & Amazon na klachten
De Indiase overheid onderzoekt of de forse kortingen op Flipkart - eigendom van Walmart - en Amazon.com tijdens hun online feestelijke verkoop, mogelijk de regels voor buitenlandse investeringen schenden, aldus een functionaris van het Ministerie van Handel in een interview met Reuters. India introduceerde in februari nieuwe regels om de 130 miljoen mensen die afhankelijk zijn van kleinschalige detailhandel te beschermen, door grote online kortingen tegen te gaan. De nieuwe regels dwongen e-commercebedrijven hun bedrijfsstructuren aan te passen en leverde kritiek op vanuit de Verenigde Staten, waardoor de handelsbanden tussen New Delhi en Washington onder druk kwamen te staan.
Bron: reuters.com

Wit-Russische supermarktketen Eurotorg meldt omzetstijging van 5% naar $ 1,2 miljard in 6M19
De grootste supermarktketen in Wit-Rusland, Eurotorg (ook wel bekend als euroopt), rapporteerde dat in de eerste zes maanden van 2019 de jaar op jaar-omzet met 11,9% steeg, naar BYN 2,4 miljard in lokale valuta, en met 5,1% jaar op jaar  naar $ 1,2 miljard in dollars. In Wit-Rusland is een middenklasse aan het ontstaan, zoals IntelliNews eerder meldde in "De lange mars van de Wit-Russische detailhandel" in september 2018. Dit zorgt ervoor dat de detailhandel kan floreren. De netto detailhandelsverkopen stegen met 14,0% op jaarbasis en bereikten BYN 2,2 miljard en de netto detailhandelsverkoop stegen met 7,0% op jaarbasis tot $ 1,1 miljard, in dollars uitgedrukt.
Bron: intellinews.com

Spanje: El Corte Inglés komt met duurzamer verpakkingsplan
El Corte Inglés heeft een duurzaam verpakkingsbeleid ontwikkeld met als doel verpakkingen te gebruiken die de impact op het milieu minimaliseren. Hiervoor heeft het verschillende soorten duurzame verpakkingen geïntroduceerd in hun winkels (Supermercados El Corte Inglés, Hipercor en Supercor). Deze richtlijnen zijn vastgesteld door een commissie voor duurzame verpakkingen, gevormd door verschillende onderdelen van het bedrijf. De Spaanse distributie-gigant heeft daarom FSC-gecertificeerd papieren zakken opgenomen in de supermarkten: complementaire zakken met Angel Blue certificering (80% gerecycled materiaal); FSC papieren zakken voor bij de groenten en fruit zelfbediening; houten displays; composteerbare schalen voor verpakte groenten en fruit; FSC-papier voor vis en vlees en FSC papieren zakken voor brood.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Holland: omzet detailhandel 3% hoger in augustus
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat de Nederlandse detailhandel op jaarbasis een omzetgroei van 3,0% realiseerde in augustus 2019. Het omzetvolume steeg met 0,8%. De omzet groeide in zowel de food- als de non-foodsector. Bovendien steeg de online-omzet met 13,9%. Omzetgegevens van de detailhandel zijn gecorrigeerd voor veranderingen in het winkelpatroon in augustus. Detailhandelsverkopen variëren meestal van de ene op de andere dag. Als het winkeldagpatroon niet in aanmerking wordt genomen, was de detailhandelsomzet in augustus 2019 3,9% hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Winkels die levensmiddelen, dranken en tabak verkopen, behaalden 2,0% meer omzet dan in augustus 2018. Het verkoopvolume bleef min of meer hetzelfde. De omzet van supermarkten groeide met 2,4%, terwijl gespecialiseerde winkels hun omzet zagen dalen met 0,7%.
Bron: cbs.nl

India: Flipkart gaat verse boodschappen verkopen
Walmart, de e-commerce retailer in India, creëert Farmermart om zich te concentreren op de detailhandel in supermarkten. Met een initiële investering van US $ 350 miljoen heeft Flipkart een nieuwe marktvorm gecreëerd om zich te kunnen concentreren op de detailhandel in online supermarkten. Via Farmermart is het bedrijf van plan verse boodschappen te gaan verkopen en een eigen assortiment aan private label-producten te ontwikkelen. Als het lukt, kan Farmermart zelfs overwegen om in de toekomst winkels te openen. Dhr. Kalyan Krishnamurthy, Group CEO van Flipkart, zei: "De uitgebreide onderneming vertegenwoordigt een belangrijk onderdeel van onze inspanningen om de Indiase landbouw en de voedselverwerkende industrie in het land te stimuleren."
Bron: retailanalysis.igd.com

Duitsland: Kauflands strategie in de strijd tegen plastic afval
Kaufland besprak de strategie tegen plastic afval. "Eerst en vooral bekijken we waar er op plastic kan worden bespaard, waar het niet absoluut noodzakelijk is als verpakkingselement, bijvoorbeeld als bescherming tegen invloeden van buitenaf, als vershoudmaatregel," aldus Lavinia Kochanski, Hoofd Duurzaamheid bij Kaufland. "Zorgen voor een duurzaam verwijderingsproces is net zo belangrijk voor ons. Daarom zetten we ons waar mogelijk in voor het recyclen van de materialen die we in omloop hebben gebracht."
Bron: retailanalysis.igd.com

De omzetgroei Britse supermarkt versnelt
De nieuwste cijfers over het marktaandeel van Kantar laten zien dat de verkoop van supermarkten op jaarbasis de afgelopen 12 weken met 1,3% groeide, terwijl Sainsbury weer groeide. Dit terwijl de Brexit deadline nadert. De sinds oktober 2018 stijgende omzet van maakt Sainsbury de enige retailer van de grote vier die die groei wist te realiseren. De omzet van Tesco daalde met 0,2% omdat het marktaandeel werd teruggebracht tot 27,0%. De omzet van Asda daalde de afgelopen 12 weken met 0,9% en daalde met 0,3 procent tot 15,0%, terwijl Morrisons achterbleef bij de rest van het peloton, met een daling van 1,8% op een marktaandeel van 9,9%. Lidl en Aldi blijven in marktaandeel winnen. De discounters zijn nu goed voor een gecombineerde 14% van de Britse supermarktverkopen, wat 0,8% procentpunten meer is dan vorig jaar: een toename van jaarlijks bijna 1 miljard pond.
Hoewel van oudsher bekend om de eigen merken, werd de groei van Lidl met 8,2% gestimuleerd door de verkoop van andere merkartikelen die twee keer zo snel groeide. Ondertussen groeide Aldi de afgelopen 12 weken met 7,3% omdat het meer nieuwe klanten trok dan welke andere retailer ook, met 689.000 extra klanten. Hun kleine maar snel groeiende ‘Everyday Essentials’ voegde ook een extra £ 18 miljoen aan de verkoopcijfers toe. Co-op groeide sinds april het snelst met 3,9%. Online specialist Ocado bleef de snelstgroeiende supermarkt van Groot-Brittannië -een positie het het sinds mei 2019 bekleedt- omdat de groei licht versnelde tot 13,3%. De omzet in Iceland steeg met 0,5%, gesteund door de algemeen beschikbare coupons, terwijl Waitrose met 1,1% kromp en het marktaandeel 0,1 procentpunt daalde naar 5,1%.
Bron: uk.kantar.com

Direct overzicht: de inflatie in de detailhandel in India stijgt in september, maar nog steeds hoop op renteverlaging
India's retailinflatie naderde in september voor het eerst in 14 maanden de middellangetermijn-doelstelling van de centrale bank van 4%, maar analisten voorspellen nog steeds dat een scherpe economische vertraging zal leiden tot een zesde opeenvolgende renteverlaging in december. De jaarlijkse inflatie voor de detailhandel steeg vorige maand tot 3,99%, gedreven door hogere voedselprijzen. Het was een scherpe stijging vergeleken met de 3,21% in de maand ervoor en meer dan de prognose van analisten van 3,70% . De detailhandelsprijzen voor levensmiddelen, die bijna de helft van de inflatie van India uitmaken, stegen in september met 5,11% ten opzichte van een jaar eerder, vergeleken met 2,99% in augustus. Madhavi Arora, econoom, Edelweiss Securities, Mumbai, zei: “De opleving in september werd ondersteund door een scherpe opeenvolgende opleving van het voedselcomponent, voornamelijk gedreven door de prijzen van groenten. We denken dat de seizoensgebonden opwaartse trend van de voedselinflatie waarschijnlijk op de korte termijn nog verder zal doorzetten, voordat deze later weer afneemt.”
Bron: reuters.com

Alibaba Group voorkomt 300 miljoen hackpogingen per dag, aldus oprichter Jack Ma
De Chinese technologiegigant Alibaba Group is het doelwit van zo'n 300 miljoen cyberaanvallen per dag, volgens oprichter en voormalig directeur van het bedrijf, Jack Ma. Ma zei dat hij 'trots' was dat Alipay -de tak van de groep die bijna 1 miljard gebruikers heeft en transacties ter waarde van $ 50 miljard per dag verwerkt- ondanks alle aanvallen nog steeds geen cent aan de hackers heeft verloren. “De Alibaba Group ondergaat meer dan 300 miljoen hackpogingen per dag. Elke dag. Maar we gaan ermee om. We hebben er zelfs geen enkel probleem mee,” zei Ma op de Forbes Global CEO Conference in Singapore.
Bron: cnbc.com

VS: Lidl opent tweede reeks winkels op Long Island in New York
Lidl US zal volgende zomer een tweede reeks winkels uitrollen op Long Island in New York. East Meadow, Oakdale, Patchogue en Lake Grove zijn toegevoegd aan de lijst van gemeenschappen die een winkel zullen krijgen. Vervolgens zijn er winkels gepland voor Plainview, West Babylon, Huntington en Center Moriches, die allemaal begin volgend jaar worden geopend. Tegen de zomer van 2020 heeft de discount kruidenier dan acht winkels in het gebied. "We waarderen alle steun die we op Long Island hebben gekregen bij de voorbereiding op de opening van onze eerste Lidl-voedselmarkten in de regio," aldus Johannes Fieber, president en CEO van Lidl US. "Onze teams werken hard en kunnen niet wachten om shoppers kennis te laten maken met de bekroonde Lidl winkelervaring. Lidl-voedselmarkten bieden nieuwe keuzes, handig winkelen en grotere besparingen voor shoppers op Long Island.”
Bron: progressivegrocer.com

VS: Rapport zegt dat FreshDirect wil verkopen
FreshDirect zoekt een koper, vertelde retailconsultant Burt Flickinger aan de New York Post. Volgens Flickinger komt de verkoop voort uit de recente overgang van het bedrijf naar zijn nieuwe distributiefaciliteit in de Bronx, die hij omschreef als een "slecht geplande en uitgevoerde verhuizing". Verschillende andere anonieme bronnen in de buurt van het door de Post geïnterviewde bedrijf bevestigden dat FreshDirect op zoek is naar een koper. Grocery Dive heeft contact gezocht met FreshDirect voor commentaar, maar heeft het niet op tijd gehoord. Flickinger merkte op dat JPMorgan, de grootste investeerder van FreshDirect, op zoek is naar kopers. Het bedrijf leidde de financieringsronde van $ 189 miljoen van het bedrijf in 2016 en droeg eerder dit jaar een niet bekendgemaakt bedrag bij, maar wil nu volgens het bericht van de Post zijn investering stopzetten. Een voormalige FreshDirect-directeur vertelde de Post dat Walmart en Amazon geïnteresseerd zijn in de overname van het bedrijf, maar wachten tot de waarde verder daalt. Beide retailers hebben geprobeerd het bedrijf te kopen -met onder andere een bod van $ 2,3 miljard van Amazon en $ 2,6 miljard van Walmart in 2010- maar werden afgewezen.
Bron: grocerydive.com

VS: Walmart start ‘InHome’ bezorgservice
Naar aanleiding van plannen die eerder dit jaar werden aangekondigd, heeft Walmart de ‘InHome’ bezorgservice beschikbaar gemaakt voor 1 miljoen klanten in Kansas City, Pittsburgh en Vero Beach, Florida. Hierdoor kunnen klanten hun online bestelde boodschappen rechtstreeks in hun koelkast thuis laten afleveren. Met deze service wil Walmart het leven van de klant gemakkelijker maken door niet te eisen dat deze thuis is om de ​​levering te accepteren. De retailer lanceert de service als een lidmaatschapsprogramma. Klanten kunnen onbeperkte leveringen ontvangen voor $ 19,95 per maand, met een minimale besteding van $ 30. Walmart werkt samen met bedrijven voor slimme toegangstechnologie, Level Home en Nortek Security and Control, om hun oplossingen beschikbaar te maken voor een betaalbare prijs. Klanten die de service gebruiken, kunnen ervoor kiezen om hun boodschappen in de keuken, de koelkast of de tuin te laten bezorgen.
Bron: retailanalysis.igd.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven