"Steeds meer voet aan de grond in Europa met onze exoten"

Marc de Bruijn (Cultivar) speelt thuiswedstrijd op beurs in Madrid

Tholen - Heel wat Nederlandse AGF'ers vertrekken volgende week naar de beurs in Madrid, maar voor de Nederlander Marc de Bruijn is het echt een thuiswedstrijd. De Nederlander, eerder werkzaam in Nederland bij Origin Fruit Direct en FruitFactor, woont en werkt sinds vijf jaar in Spanje, waarvan de laatste jaren bij de Spaanse importeur Cultivar.

Cultivar heeft haar hoofdvestiging op de groothandelsmarkt in Barcelona en heeft daarnaast nog vijf vestigingen in Palma, Sevilla, Bilbao en Madrid, waar Marc vandaan werkt. "Van oorsprong was Cultivar echt een Spaanse importeur, maar de laatste jaren heeft men een internationaal team gecreëerd om elders in Europa meer voet aan de grond te krijgen."

"Dat doen we onder meer met Franse en Italiaanse collega's die zich op hun markten richten. Ik doe dat op mijn beurt op de Noordwest-Europese markt. Natuurlijk in Nederland, maar ook in Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Daarbij richt ik me zowel op de supermarkten als collega-importeurs."

Eigen productie in Spanje heeft Cultivar dan ook niet, maar de importeur betrekt exoten als avocado's, mango's, papaya's en limes jaarrond van overzee en is daarnaast onder meer actief als panelist van Zespri-kiwi's. "Met mango's richten we ons voornamelijk op de luchtvrachtmango's. Met een jaarlijks volume van zo'n 9.000 ton zijn we daar de grootste importeur van Europa in", vertelt Marc.

"Momenteel is het een wat rustigere periode in de import. We maken ons op voor de start van het Peruaanse mangoseizoen en hopen binnenkort te beginnen met de eerste luchtvracht mango's.De aanvoer van avocado's loopt wel goed door met momenteel avocado's uit Chili, Mexico en Colombia. Met een product als limes zitten we momenteel in een overgangsperiode met minder aanbod wat een goede markt heeft gecreëerd voor oktober", vertelt Marc.

In Barcelona heeft Cultivar eigen rijpfaciliteiten. Ook heeft de importeur een aparte bio-afdeling. Het bedrijf vermarkt het fruit onder de merken Cozumel en Exotica."Een doel voor de komende tijd is om het Ready-to-Eat merk Exotica, wat in Spanje reeds een gevestigd merk is bij de Spaanse retail, verder uit te breiden in Europa voor avocado's en mango's", zegt Marc

"We richten ons zowel op de supermarkten als groothandels. Ook in onze thuismarkt Spanje zie je steeds meer een shift naar de supermarkten plaatsvinden, maar met onze locaties op vijf groothandelsmarkten blijft die aanwezigheid ook erg belangrijk", vertelt Marc, die uitziet naar de beurs volgende week. "Het is altijd een gezellige beurs en ik zie er naar uit geïnteresseerden te ontmoeten in onze stand (10D01)."

Voor meer informatie:
Marc de Bruijn
Cultivar
Mob: 0034. 654 682 743 /
marc.debruijn@cultivar.net 
www.exoticapremiumfrutas.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven