Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco organiseert winkeluur voor autisten

Australië: Coles opent eerste eigen eetzaal
De Australische supermarktgroep Coles heeft bij een eigen vestiging voor het eerst een eigen eetzaal geopend. Zelfstandige horeca-bedrijven hebben afdelingen geopend in de eetzaal van de Coles-locatie in het zuidoosten van Melbourne. Onder de horeca-gelegenheden bevinden zich onder andere een sushi-restaurant en een café. De renovatie van de supermarkt die met de opening van de eetzaal gepaard ging is de eerste van meer dan 100 renovaties, die voor het einde van dit jaar plaats moeten vinden. De winkels worden heropend onder het Fresh Convenience-format van Coles. Het doel van dit format is om meer winkelgemak gemak en toegang tot gezonde producten mogelijk te maken, toegespitst op de lokale gemeenschap.
Bron: insideretail.com.au 

Nieuw-Zeeland: Pak’N’Save Henderson-werknemers in staking
Vakbondsleden die werkzaam zijn voor Pak’N’Save Henderson gaan deze week in staking. Pak'N'Save Henderson sluit binnenkort zijn deuren, waarna de faciliteit wordt gesloopt en een nieuwe faciliteit wordt opgebouwd. De leden van vakbond FIRST Union zien de stakingsacties als een laatste poging om tot een nieuwe CAO te komen. Eerder werd een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst beloofd, maar deze belofte werd door de werkgever weer teruggetrokken.
Bron: scoop.co.nz 

VK: Tesco organiseert winkeluur voor mensen met autisme
Tesco is in oktober begonnen met een speciaal uur in de winkels voor mensen met autisme. Het eerste uur werd gehouden op zaterdag 5 oktober. Van negen tot tien uur 's ochtends werden de lichten gedimd en minder geluid door de speakers afgespeeld, zodat een rustigere sfeer kon worden gecreëerd. Het volgende winkeluur voor klanten met autisme wordt op 12 oktober gehouden. Het initiatief werd eerder opgesteld door de Britse National Autistic Society. "Mensen met autisme hebben soms anders ingestelde zintuigen. Ze ervaren de wereld anders dan bij mensen die geen autisme hebben. Dit betekent dat winkelomgevingen met scherpe geuren, felle lampen en veel lawaai soms iemand met autisme kunnen overdonderen. We willen voor iedereen een prettige winkelervaring geven, ongeacht het persoon", aldus een woordvoerder van Tesco.
Bron: tescoplc.com 

Thailand: Central Group wil beursgang voor retailafdeling
Central Retail Corporation Plc, de retailtak van de Thaise Central Group, wil een beursgang maken. Het bedrijf biedt een gecombineerd totaal van 2,23mld aandelen aan, waaronder 1,62mld aan nieuwe gewone aandelen. De 1,62mld nieuwe gewone aandelen worden aangeboden aan het publiek, investeerders, de directie van het bedrijf en aan werknemers van de Central Group.
Bron: bangkokpost.com 

0,3% meer retailomzet in eurozone
In augustus nam in de eurozone de omzet van de retailsector maand op maand toe met 03%. In de gehele EU was deze toename 0,2%. Dit blijkt uit statistieken van Eurostat, het officiële bureau voor de statistieken van de EU. In juli nam de retailomzet in de eurozone met 0,5% af. Voor de gehele EU kwam deze afname neer op 0,4%. Jaar op jaar steeg de retailomzet in de eurozone met 2,1% en met 2,5% in de gehele EU.
Bron: ec.europa.eu 

Eerste Belgische Jumbo van start op 6 november
Jumbo gaat op 6 november zijn eerste Belgische vestiging openen. De nieuwe winkel staat in Pelt, vlakbij de grens met Nederland, een omgeving die eigenlijk grotendeels al verzadigd is met supermarkten. De locatie van de eerste Belgische Jumbo was al langer bekend, hoewel de exacte datum waarop deze van start zou gaan vooralsnog onbekend was. Jumbo is verder van plan winkels te openen in Rijkevorsel en Lanaken, gevolgd door winkels in Deurne en Beveren.
Bron: retaildetail.eu 

Unilever neemt meerderheidsbelang in Roemeense producent
Unilever heeft een aandeel van 75% overgenomen in het Roemeense bedrijf Good People dat onder andere het levensmiddelenmerk FruFru in handen heeft. De oprichter van Good People, Mihai Simiuc, behoudt een aandeel van 25% en blijft actief als directeur. Er zijn verder geen financiële details over de overname bekend gemaakt, hoewel Unilever wel heeft aangegeven op wat voor manier de waarde van de overname werd bepaald.
Bron: romania-insider.com 

Duitsland: Aldi Nord gaat online
Aldi Nord heeft in Duitsland onder de naam Aldi Supplies een webwinkel geopend. Klanten kunnen op Aldi Supplies bepaalde producten met kortingsacties online bestellen. Het is echter niet mogelijk om wekelijkse boodschappen via de website te doen, gezien het assortiment uitsluitend uit de producten met kortingsacties bestaat. Levensmiddelen vallen niet onder deze acties. Aldi Süd is al sinds 2017 bezig met soortgelijke promotieacties via internet.
Bron: internationalsupermarketnews.com 

India: Udaan krijgt $585mln voor uitbreiding B2B e-commerce-platform
Udaan, een drie jaar oud business-to-business e-commerce platform in India, heeft voor US$585mln (€535,5mln) aan financiering verkregen. Het geld wordt gebruikt om meer kirana-winkels, drogisterijen en andere kleine ondernemingen aan te trekken voor het platform. De kapitaalinjectie is afkomstig van Tencent, Altimeter, Footpath Ventures, Hillhouse, GGV Capital en Citi Ventures. Ook komt een deel van het geld van Lightspeed Venture Partners, dat in 2016 al investeerde in Udaan. De nieuwe financieringsronde van Udaan is de grootste ooit voor een B2B-platform in India. Door de investering wordt de waarde van Udaan geraamd op rond de $2,5mld (€2,3mld). De oprichters van Udaan weigerden echter commentaar op deze geraamde waardering van hun bedrijf. Het platform van Udaan verbindt kleine retailers met groothandelaren en importeurs. Het platform biedt ruimte aan een groot aantal categorieën, variërende van elektronica en huishoudelijke apparaten tot AGF.
Bron: techcrunch.com 

Tesco vermeldt informatie over verspilling in Maleisië
Tesco is de eerste keten in Maleisië die officiële cijfers gaat geven met betrekking tot voedselverspilling. Tot nu toe was alle informatie in Maleisië over voedselverspilling afkomstig van analyses van het afval van huishoudens. Aan de hand hiervan kwam het Maleisische Khazanah Research Institute tot een schatting van 16.688 ton aan weggegooid voedsel per dag. “Als retailer beseffen we dat een perfecte match tussen vraag en aanbod een grote uitdaging is. Soms leidt tot tot overschotten die onverkocht blijven. Daarom zijn transparantie en nauwkeurigheid van groot belang om knelpunten te identificeren en zo voedselverspilling tegen te gaan. Meten is in dit geval weten", aldus de CEO van Tesco Malaysia, Paul Ritchie. Naar eigen zeggen is Tesco Malaysia al langer bezig met de problematiek rondom voedselverspilling, ruim voordat men besloot de eigen informatie over verspilling te publiceren.
Bron: nst.com.my 

VK: Asda introduceert groothandelsformat
Asda gaat experimenteren met een nieuw groothandelsformat bij een van zijn belangrijkste winkellocaties. Het nieuwe format lijkt wat op Sam's Club, dat net als Asda een onderdeel is van Walmart. Hoewel de details vooralsnog niet zijn bevestigd, zal het format waarschijnlijk gericht zijn op zelfstandige supermarkten. In tegenstelling tot Costco wordt er echter geen gebruik gemaakt van een betaald lidmaatschap. Het concept wordt getest bij een Asda-vestiging vlakbij Bristol, dat eind vorig jaar grondig werd gerenoveerd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Costco wil winkel openen in Michigan
Naar verluid is Costco van plan om een nieuwe locatie te openen in Michigan. Volgens de Midland Daily News heeft de groothandelaar toestemming gevraagd voor een nieuwe faciliteit met een oppervlak van ongeveer 14.600 vierkante meter in Midland, Michigan. Deze toestemming is vooralsnog niet verstrekt door de lokale overheid, hoewel het stadsbestuur van Midland positief is over de komst van Costco.
Bron: delimarketnews.com 

VS: Kroger doneert winkel aan concurrent in Memphis
Kroger heeft een voormalige eigen locatie in Memphis gedoneerd aan concurrent Superlo Foods. De reden voor de donatie is omdat de beschikbaarheid van levensmiddelen sinds het vertrek van Kroger uit de Orange Mound-locatie onder druk is komen te staan. Vanaf de voormalige winkel in Orange Mound is het 30 minuten reizen met het OV naar de dichtstbijzijnde Kroger-winkel. Verder zijn in de directe omgeving alleen een Save-A-Lot en een Aldi voor handen. Hiermee is sprake van een zogeheten "food desert", oftewel een regio in de VS waar te weinig toegang tot verse voedingsmiddelen is. Doordat Kroger de locatie nu aan Superlo Foods heeft gedoneerd, kan dit probleem worden opgelost.
Bron: delimarketnews.com 

VS: UNFI wil Cub Foods en Shoppers van de hand doen
United Natural Foods Inc. (UNFI) is hard op weg om de voormalige Supervalu-ketens Shoppers en Cub Foods van de hand te doen. Volgens UNFI-CEO Steven Spinner verwacht de retailgroep dat de overgebleven Shoppers-locaties samen met de Cub-keten begin volgend jaar zullen worden verkocht. UNFI wil de Cub-keten in zijn geheel over laten nemen. De Shoppers- en Cub-netwerken omvatten samen 96 locaties. Hieronder bevinden zich 52 Cub-winkels in Minnesota en Illinois en 44 Shoppers-winkels in Maryland en Virginia. Bij de verkoop van de Cub-keten zijn 29 franchise-winkels uitgezonderd.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Weis Markets stelt Matt Burke aan als onderdirecteur
Weis Markets Inc. heeft Matt Burke benoemd tot regionale onderdirecteur. Hij zal verantwoordelijk worden voor het reilen en zeilen van de 67 winkels in onder andere de omgevingen van Binghamton in New York, het noordoosten van Pennsylvania en het noorden van New Jersey. In zijn nieuwe functie volgt Burke Jimmy Daly op, die met pensioen is gegaan.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Kum & Go voegt zich bij Partnership for a Healthier America
Kum & Go heeft zich aangesloten bij Partnership for a Healthier America (PHA). Het bedrijf gaat gezonde producten tegen lagere prijzen aanbieden bij de 400 buurtwinkels in het eigen netwerk. Onder deze producten vallen onder andere verse groente en fruit, voedingsmiddelen voor onderweg, dranken en kant-en-klaar-maaltijden. Ook houdt Kum & Go speciale promotieacties voor deze producten, die onder andere gebruik maken van &Rewards, het klantenprogramma van de buurtwinkelketen.
Bron: cspdailynews.com 

Publicatiedatum: