Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Tesco overweegt verkoop Poolse tak"

Georgië: 150e SPAR geopend
Spar heeft de opening aangekondigd van zijn 150ste winkel in Georgië. Spar is sinds 2014 actief in de Georgische supermarktsector. Tussen 2017 en 2018 wist de keten zijn winkelnetwerk te verdubbelen. In 2019 zijn tot nu toe 51 nieuwe vestigingen geopend. De keten is in Georgië verder van plan om de klantenservice te verbeteren, nieuwe winkels te openen in de regio's waar Spar al actief is en om uit te breiden in delen van het land die voor Spar nu nog onontgonnen terrein zijn. Met het einde van dit jaar wil Spar in totaal 200 winkels in Georgië in bedrijf hebben.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Poundland wil leasecontracten met lagere huurkosten
Poundland wil de huurkosten met een kwart verlagen als er wordt overlegd over nieuwe leasecontracten voor bijna 90% van het eigen winkelnetwerk. De leasecontracten zouden voor de komende vijf jaar gelden. Als deze contracten zijn afgesloten, overweegt Poundland een beursgang. Het bedrijf verwacht door de verminderde huurkosten voor zijn 840 winkels zo'n £20mln (€22,5mln) te besparen. Poundland heeft met een aantal uitdagingen te maken. Bedrijfskosten zijn gestegen, er is felle concurrentie binnen de sector en leveranciers willen nu vooruit worden betaald, gezien kredietverzekeraars hun samenwerking met Poundland sinds twee jaar geleden hebben gestaakt. De keten zal naar verwachting geen winkels sluiten, maar zal mogelijk wel locaties reorganiseren als de huurkosten niet kunnen worden verlaagd of goedkopere vaste activa mogelijk worden.
Bron: theguardian.com 

India: Kirana King wil 7.000 winkels in 5 jaar openen
De in Jaipur gevestigde retailgroep Kirana King wil in de komende vijf jaar verspreid over 14 steden zo'n 7.000 winkels openen. Het idee achter Kirana King is om de Indiase traditionele Kirana-winkel voort te laten bestaan, zonder inmenging van moderne retailplatforms van grote formats of e-commerce. Het bedrijf heeft nu al meer dan 85 winkels onder zijn hoede in Jaipur. "Online platforms en grote retailers maken het kleine kirana-winkels erg moeilijk en verminderen hun concurrerend vermogen. Als kirana-winkels zich echter verenigen en zo een enorm netwerk faciliteren, blijven ze relevant voor de Indiase samenleving", zegt Kirana King-oprichter Anup Kumar Khandelwal. "Dit is mogelijk door moderne methodes en technologie voor retailmanagement over te nemen. Kirana King zorgt voor alle ondersteuning om deze omslag te maken en creëert een alternatief commercieel platform dat de positie van kirana-winkels in deze moeilijke markt verbetert."
Bron: fnbnews.com 

Germany: Rewe en Aral openen 500ste Rewe-To-Go 
Rewe heeft in samenwerking met de tankstationketen Aral zijn 500ste Rewe-To-Go-winkel geopend. De winkel staat bij een tankstation in Garching vlakbij München. Toen in 2016 de samenwerking tussen Rewe en Aral werd ingezet, was het doel om met 2021 1.000 Rewe-To-Go-vestigingen te openen. Aanvankelijk vonden deze winkeluitbreidingen geleidelijk plaats. De 100ste winkel werd in mei 2017 geopend. Sindsdien is er echter meer vaart achter het programma gezet.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Kaufland opent eerste winkels in Moldavië
Kaufland gaat voor het eerst winkels openen in de republiek Moldavië. De eerste en tweede winkel krijgen een oppervlak van respectievelijk 3.000 en 4.500 vierkante meter. Beide winkels worden geopend in de hoofdstad Chisinau en zullen 750 nieuwe banen genereren. De winkels hebben naast een eigen drogisterij, tabakszaak en snackbar een assortiment van 3.000 producten van lokale leveranciers. Verder maken de vestigingen gebruik van duurzame technologieën, zoals LED-verlichting en energie besparende koelsystemen.
Bron: esmmagazine.com 

Australië: Coles test eerste afvalvrije supermarkt
Coles heeft in de omgeving van Sydney de eerste Australische supermarkt geopend, waarvan in het geheel geen afval op vuilnishopen zal belanden. De nieuwe vestiging is een experiment, die moet helpen om Coles de meest duurzame supermarktketen van Australië te maken. Er wordt onder andere met andere faciliteiten samen gewerkt om afval zoals plastic, metaal, glas, polystyreen en hout te verwerken, dat anders op een afvalstortplaats zou belanden.
Bron: miragenews.com 

Frankrijk: Carrefour breidt blockchain-tech uit voor Camembert
Carrefour gaat het gebruik van blockchain-technologie uitbreiden naar Camembert de Normandië. De kaassoort is het elfde product dat in het traceersysteem van Carrefour wordt opgenomen. Door de blockchain-technologie kunnen klanten het gehele traject van het product van de leverancier tot de schappen in de supermarkt nakijken, door een QR-code op het product in te scannen. Andere producten die op deze manier al in het blockchainsysteem zijn opgenomen zijn onder andere Auvergne-kip, tomaten, eieren, perziken, pomelo's, wortelen en Rocamadour-kaas.
Bron: esmmagazine.com 

VK: J Sainsbury plc reorganiseert management
J Sainsbury plc (Sainsbury’s) is gaat zijn directie reorganiseren. John Rogers, de CEO van Sainsbury’s Argos, verlaat zijn positie om een nieuwe taak als Chief Financial Officer te vervullen bij WPP PLC. John Rogers zal zijn huidige positie op 31 oktober verlaten. Daarna zal het retail- en logistieke team van Aegos vallen onder Simon Roberts, Retail and Operations Director. Het commerciële team van Argos zal onder de supervisie vallen van commercieel directeur Paul Mills-Hicks. Verder zullen er geen veranderingen in de raad van bestuur worden doorgevoerd.
Bron: about.sainsburys.co.uk   

Pepkor Europe verder als Pepco Group
Pepkor Europe, het moederbedrijf van Poundland in het Verenigd Koninkrijk en Deals in Ierland heeft een nieuwe naam gekregen. Het bedrijf zal verder gaan als Pepco Group. De nieuwe naam is het gevolg van een jaar aan significante ontwikkeling en groei, aldus de retailgroep. "Onze nieuwe naam valt meer op en verbindt duidelijker de groep aan wat zowel zijn grootste afdeling als zijn voornaamste bron van groei in de toekomst is", zegt CEO Andy Bond. Volgens Bond was er in het afgelopen jaar sprake van succes voor alle ketens onder de groep. "We verwachten een bruto winsttoename van jaar op jaar 18%. Over de afgelopen drie jaar komen we daarmee op 140% aan groei". Verder heeft de Pepco Group een financieringsronde georganiseerd voor €475mln en is het directieteam versterkt met een aantal senior aanstellingen.
Bron: esmmagazine.com 

Musgrave komt met nieuw food-to-go assortiment in Noord-Ierland
De Musgrave-winkelketens SuperValu, Centra en Mace werken in Noord-Ierland samen met de lokale leverancier Deli Lites. Op deze manier introduceert Musgrave een nieuw assortiment aan food-to-go producten voor winkels in de Noord-Ierse regio. "Fresh for You" bestaat uit 30 producten, waaronder sandwiches, wraps en salades voor onderweg. Fresh for You is nu beschikbaar in 20 winkels in Noord-Ierland en zal in de komende weken naar meerdere winkels worden uitgebreid.
Bron: kamcity.com 

"Tesco overweegt verkoop Poolse tak"
Tesco, dat al 24 jaar actief is in de Poolse markt, heeft sinds een aantal maanden financiële problemen. Tot nu toe had de keten altijd de geruchten ontkend, dat het bedrijf zich uit Polen terug zou willen trekken. Anonieme bronnen hebben via Bloomberg echter aangegeven dat Tesco wel degelijk de verkoop van zijn Poolse tak overweegt. Op deze manier zou Tesco zich beter kunnen richten op de Britse thuismarkt en op andere nieuwe, veelbelovende markten. Volgens de bronnen zijn de gesprekken over de verkoop van de Poolse tak nog in een zeer vroeg stadium en is het mogelijk dat de keten hier alsnog van afziet.
Bron: internationalsupermarketnews.com 

VK: Gousto creëert 700 banen
Gousto, een Britse online bezorger van maaltijdkits, gaat in de komende drie jaar 700 nieuwe banen creëren. De banen worden verdeeld over het hoofdkantoor in Londen en het distributiecentrum in Spalding in Engeland. Er worden met name veel functies gecreëerd voor het IT-team, met betrekking tot data-analyse en de ontwikkeling van software. De behoefte aan meer werknemers bij Gousto staat in schril contrast met het forse aantal banen dat in het afgelopen jaar in de Britse conventionele retailsector verloren is gegaan. Zo kondigde Tesco in augustus aan dat er 4.500 banen moesten worden gesaneerd.
Bron: reuters.com 

VAE: Carrefour introduceert vulstation voor wasmiddelen
Carrefour, dat in de VAE actief is onder het bedrijf Majid Al Futtaim, heeft onlangs in samenwerking met het wasmiddelmerk Planet Pure een vulstation geïnstalleerd bij een eigen hypermarkt. Consumenten kunnen hier eigen containers met het wasmiddel vullen, zodat er minder plastic verpakking hoeft te worden gebruikt. Majid Al Futtaim heeft zichzelf als doel gesteld om met 2040 een aantal doelstellingen met betrekking tot waterverbruik en CO2-uitstoot te hebben behaald.
Bron: zawya.com

VS: Pacific Northwest Grocers en vakbond komen tot overeenkomst
Na twee dagen aan onderhandelingen hebben vier winkelketens een voorlopige overeenkomst kunnen sluiten met de vakbondsafdeling United Food and Commercial Workers (UFCW) Local 555. Hierdoor wordt een mogelijke stakingsactie bij de betrokken keten Fred Meyer vermeden. De nieuwe overeenkomst is van toepassing op 18.000 werknemers bij de Kroger-ketens Fred Meyer en QFC en bij Albertsons en zijn Safeway-afdeling in Oregon en het zuidwesten van Washington. De details van de overeenkomst zullen bekend worden gemaakt als de vakbondsleden deze onder ogen hebben gekregen en hier officieel mee instemmen.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: meer omzet bij supermarkten dankzij verbeterde schappen
Meer dan de helft van alle aanbestedingen worden door consumenten bepaald bij de schappen van winkels. Leveranciers en retailers spenderen per jaar meer dan $100mld (€91,8mln) aan promotieacties, maar slechts $300mln (€275,3mln) aan goed management van de winkelschappen. Deze informatie komt naar voren in het "Shelf Management Report" van het bemiddelingsbedrijf Acosta. Het rapport geeft verder aan dat het verbeteren van winkelschappen kan leiden tot 6% meer omzet. Conventionele promotieacties laten in de laatste jaren volgens Acosta zien dat ze steeds minder effect hebben. 
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Kroger breidt uit met horeca-concept
Kroger heeft onlangs zijn horeca-concept verder uitgebreid door zijn eerste eetzaal te openen onder de naam Kroger on the Rhine. De eetzaal bevat onder andere een vestiging van Kitchen 1883, een restaurant format dat Kroger in 2017 introduceerde. Ook heeft Kroger een derde vestiging van Kitchen 1883 aangekondigd, die bij een supermarkt van Kroger in Anderson Township, Ohio komt te staan. Aanvankelijk zou deze nieuwe vestiging in oktober 2018 al in bedrijf gaan, ware het niet dat er sprake was van oponthoud tijdens de bouwfase.
Bron: delimarketnews.com 

VS: Weis Markets neemt twee winkels over
Weis Markets gaat twee supermarkten overnemen in Kingston, Pennsylvania. Er is voor de overname tot een overeenkomst gekomen met het vastgoedbedrijf TCD Realty Inc. De betreffende winkels zijn Thomas’ Foodtown in Dallas, Pennsylvania en Thomas’ Food Basics in Shavertown, Pennsylvania. Weis Markets verwacht dat de overdracht in het vierde kwartaal van het fiscaal jaar 2019 zal worden voltooid. De winkel in Dallas wordt dan gerenoveerd en heropend, hoewel de winkel in Shaverton niet zal worden heropend.
Bron: progressivegrocer.com 

Amerikaanse wetgeving online privacy verandert voorlopig niet
Een nieuw wetsvoorstel van de Amerikaanse overheid met betrekking tot online privacy zal dit jaar waarschijnlijk niet aan het Congres worden voorgelegd. De reden hiervoor is dat de beleidsmakers het niet eens zijn over zaken zoals of de nieuwe wet de staatsregelgeving overstemt. Bedrijven in bijvoorbeeld Californië hebben te maken met een veel strengere regelgeving, die per 1 januari in zal gaan. Dit is met name in het nadeel van techbedrijven, online retailers en andere bedrijven die afhankelijk zijn van consumentendata. Dat het nieuwe wetsvoorstel voorlopig niet zal worden doorgevoerd, is dan ook met name een tegenslag voor Amazon, Facebook en Walmart. Deze bedrijven verzamelen direct statistieken van consumenten om hun sites te verbeteren of geven gratis diensten die mogelijk worden gemaakt door advertenties, die dankzij de consumentendata kunnen worden geoptimaliseerd.
Bron: reuters.com 

Publicatiedatum: