Asda-werknemers protesteren tegen nieuw arbeidscontract

VK: Asda maakt jaarresultaten bekend
Asda heeft onlangs zijn resultaten gepubliceerd voor het fiscale jaar tot 31 december 2018. De publicatie is onderdeel van de jaarlijkse bekendmaking van statutaire rekeningen met betrekking tot alle winkels, distributiecentra en online activiteiten. In de periode van 1 januari tot 31 december had Asda een toename in vergelijkende winkelomzet van 1,6%. IN dezelfde periode van 2017 steeg de vergelijkende winkelomzet jaar op jaar met 0,5%.
Bron: corporate.asda.com 

Kenia: Tuskys bereidt zich voor op beursgang
De Keniaanse supermarktketen heeft een aantal initiatieven opgezet om zich op de korte termijn voor te bereiden op een beursgang. Naar verluid wil Tuskys een beursgenoteerd bedrijf worden op de Nairobi Securities Exchange. Twee jaar geleden werden al voorstellen gedaan om deze beursgang in te zetten. Tuskys zoekt als onderdeel van deze plannen naar een investeerder die wil helpen met de nieuwe strategie voor uitbreiding.
Bron: retailanalysis.igd.com 

China: Lianhua Supermarkets vernieuwt vormgeving en logo
Het Chinese staatsbedrijf Lianhua Supermarkets heeft na 28 jaar zijn merk vernieuwd. De nieuwe huisstijl heeft een vernieuwd logo, nieuwe vormgeving in de winkels en verbeterde bewegwijzering. De nieuwe vormgeving wordt bij alle 42 vestigingen van de keten ingezet, waaronder bij winkels in Sjanghai, Hangzhou, Anhui, Guangxi en Henan. Net bij als andere conventionele Chinese retailers was Lianhua voorheen vooral gefocust op het aantrekken van klanten met lage prijzen en promotieacties in winkels. Het consumentengedrag in China is echter veranderd. De markt kent meer concurrentie, waardoor retailers meer hun best moeten doen om op te vallen en meer tot een relatie met de consument moeten komen.
Bron: insideretail.asia 

Vietnam: Co.op Food opent vier nieuwe winkels
De Vietnamese keten Co.op Food heeft onder het merk Saigon Co.op vier nieuwe winkels geopend. Daarmee komt het totale netwerk van de keten op meer dan 400 locaties. Co.op Food is tien jaar geleden opgericht als een van de eerste Vietnamese buurtwinkelketens. Eerder had het moederbedrijf van Co.op Food al succes met het supermarktmodel van Co.opmart. Co.op Food werd in eerste instantie goed ontvangen door consumenten in Ho Chi Minh-stad en werd daarna geleidelijk aan uitgebreid in de rest van Vietnam.
Bron: vietnamnews.vn 

Denemarken: Netto heeft meer omzet met AGF 
De omzet van groente en fruit bij de Deense supermarktketen Netto is bij vernieuwde winkels met 10% toegenomen. Tegelijkertijd is de omzet van snoepgoed en frisdrank gedaald. Netto keek naar de omzet bij 50 winkels die zijn heropend onder het nieuwe Netto 3.0-format. Deze winkels zijn voorzien van een verbeterde versafdeling en een grotere focus voor levensmiddelen voor onderweg, zoals kant-en-klare salades.
Bron: esmmagazine.com 

Amazon India breidt bezorgnetwerk uit
Amazon heeft in de aanloop van het marketingevenement Amazon Great Indian Festival zijn bezorgnetwerk qua bereik verdubbeld. De leveringsketen van Amazon is in India fors uitgebreid tot meer dan 1.400 distributiecentra verspreid over 750 steden. Meer dan 100 van deze faciliteiten zijn specifiek bedoeld om grote producten zoals huishoudelijke apparaten en meubelen bij consumenten te bezorgen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Enquête onder managers van leveringsketens van IGD
Ongeveer 86% van alle managers van leveringsketens in de Britse supermarktsector is van mening dat hun functie in de afgelopen vijf jaar een stuk complexer is geworden, Dit geldt met name voor het assortiment en de routes naar de markt. Het onderzoek van IGD wijst ook uit dat 71% van de leveringsketenmanagers denken dat hun verantwoordelijkheden breder zijn geworden dan vijf jaar geleden. Een derde van de ondervraagde managers gaf aan dat het aantal werkkrachten is verminderd. Volgens 62% van de managers is hun functie nu meer commerciëler geworden, omdat dit nu meer gekoppeld is aan de gehele groeistrategie van het bedrijf waarvoor ze werkzaam zijn.
Bron: essentialretail.com 

Spanje: DIA ziet omzet in eerste halfjaar afnemen met 7% 
De Spaanse retailer DIA had in het eerste halfjaar 7% minder omzet. Ondanks dit tegenvallende resultaat zegt Dia dat een belangrijk onderdeel van het bedrijf zich nu juist weer begint te herstellen en dat de vooruitzichten op de lange termijn positief zijn. Dia heeft al jaren te maken met tegenvallende cijfers, omdat de concurrentie meer in de eigen winkels heeft geïnvesteerd dan dat Dia dat deed. De retailgroep stond op de rand van een faillissement, totdat de Russische zakenmagnaat Mikhail Fridman via zijn investeringsbedrijf LetterOne tot 70% van Dia in handen kreeg. De vergelijkende winkelomzet begon in juli en augustus geleidelijk aan weer toe te nemen, nadat deze in juni met 15,5% was gedaald. Over het eerste halfjaar werd verder een netto verlies gemeld van €418mln.
Bron: reuters.com 

VK: Trage groei bij Tesco's discountketen Jack's
Toen Tesco een jaar geleden zijn nieuwe discountketen Jack's introduceerde, was er hoop dat dit een serieuze concurrent kon worden voor Aldi en Lidl. Een jaar later blijkt dat er minder winkels geopend zijn dan werd verwacht. Ook is er onlangs sprake geweest van een ontslagronde, waarmee steeds meer twijfel is ontstaan over het succes van de keten. Toen in september 2018 aan de hand van een enorm mediacircus de eerste Jack's winkel werd geopend, werd door Tesco-directeur Dave Lewis aangegeven dat in de daaropvolgende zes maanden 10 tot 15 nieuwe Jack's locaties zouden worden geopend. Er zijn nu slechts 10 winkels in bedrijf. De omzet die Jack's tot nu toe heeft gegenereerd komt neer op £24mln (€27,1mln), wat volgens analisten een teleurstellend resultaat is.
Bron: theguardian.com 

VK: Asda-werknemers protesteren tegen nieuw arbeidscontract
Asda-werknemers zijn bij 12 winkels verspreid over het gehele Verenigd Koninkrijk acties begonnen tegen het nieuwe "flexibele" arbeidscontract. Volgens de actievoerders is het nieuwe contract nadelig voor minstens 3.000 werknemers. De vakbond GMB geeft aan dat werknemers die voor 2 november het nieuwe contract niet hebben ondertekend ontslagen kunnen worden. Het contract bepaalt onder andere dat werknemers worden gedwongen tijdens feestdagen te werken en dat pauzes niet meer worden doorbetaald. Asda gaf aan dat het nieuwe arbeidscontract inmiddels door een grote meerderheid van de werknemers al is ondertekend, maar erkent dat sommige werknemers niet tevreden zijn over nieuwe voorwaarden. GMB heeft een oproep bij Asda gedaan om een beter contract op te stellen.
Bron: theguardian.com 

Ahold-Delhaize eindigt hoog in Dow Jones Sustainability World Index
Ahold-Delhaize staat hoog genoteerd in de 2019 Dow Jones Sustainability World Index. Voor het vierde jaar op rij is Ahold-Delhaize een van de marktleiders op het gebied van duurzaamheid in de retailcategorie voor voedingsmiddelen en dagelijkse producten. De duurzaamheidsindex van Dow Jones geeft de prestaties van grote bedrijven weer aan de hand van een aantal sociale, milieutechnische en economische criteria. De index geldt als een belangrijke barometer met betrekking tot de ontwikkeling van meer duurzaamheid, zowel in winkels als in de leveringsketen.
Bron: aholddelhaize.com 

VS: Walmart opent eerste eigen gezondheidscentrum
Walmart heeft een gezondheidscentrum geopend in Dallas, Georgia. De plannen voor Walmart Health werden vorige maand aangekondigd. In het gezondheidscentrum zijn verschillende afdelingen te vinden, zoals een huisartsenpost, een opticien, tandarts, Kno-arts, faciliteiten voor röntgenfoto's etc. Het gezondheidscentrum staat naast een grote vestiging van Walmart, maar heeft een eigen ingang. Bij dezelfde locatie is ook een dierenarts gevestigd. De Essentials PetCare-dierenkliniek bevindt zich binnen de winkel en kan worden gebruikt voor routineuze behandelingen zoals kleine aandoeningen, het plaatsen van microchips of het geven van vaccinaties.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: FutureProof Retail en Halla werken samen
Tijdens Groceryshop, een groot evenement voor innovatie in de supermarktsector, hebben FutureProof Retail en Halla officieel aangekondigd samen te zullen werken. FutureProof Retail (FPR) is een leverancier van mobiele oplossingen voor zelfscankassa's. Halla is een softwarebedrijf dat zich als enige ter wereld heeft toegelegd op het automatisch in kaart brengen van de voorkeuren van de consument. Door de samenwerking kan FPR zijn kassasystemen integreren met het Intelligent Ordering-systeem van Halla, wat meer mogelijkheden voor retailers geeft.
Bron: prnewswire.com 

VS: Whole Foods populairst volgens Yelp 
De blogsite 24/7 Tempo heeft aan de hand van de recensiesite Yelp een lijst opgesteld van de 30 populairste supermarkten van de VS. Yelp wordt gebruikt door consumenten om de eigen mening over restaurants of winkels te geven, in combinatie met een cijfer. Uit de lijst van 24/7 Tempo blijkt dat Whole Foods onder Yelp-gebruikers de meest populaire supermarktketen is. Bron: delimarketnews.com 

VS: Liviri introduceert herbruikbare dozen voor thuisbezorging
Het in thuisbezorging gespecialiseerde bedrijf Liviri heeft de Liviri Shuttle aangekondigd. De Liviri Shuttle is een concept voor herbruikbare dozen, die door supermarkten kunnen worden gebruikt om bestellingen aan huis te bezorgen. De online supermarktsector is het snelst groeiende segment van e-commerce. Veel kleinere supermarktketens zijn echter niet in staat om snel de omslag naar online retail te maken. Een probleem als inefficiënte middelen voor thuisbezorging wordt nu echter met de Liviri Shuttle aangepakt. De herbruikbare, duurzame en volledig afsluitbare dozen van Liviri worden nu gebruikt in een aantal pilotprogramma's met grote Amerikaanse ketens.
Bron: prnewswire.com 

VS: Associated Wholesale Grocers werkt samen met Retail Software Solutions Group
Associated Wholesale Grocers (AWG) heeft een samenwerkingsverband aangekondigd met het IT-bedrijf Retail Software Solutions Group (RSSG). RSSG heeft de pakketten DealW!se en PriceW!se ontwikkeld voor zelfstandige supermarkten, die hiermee manieren kunnen vinden om omzet en winstmarges te verbeteren. De twee softwarepakketten worden geïntegreerd met de bedrijfsvoering van AWG. "We streven ernaar om zakelijke relaties voor de langere termijn te creëren met partners als RSSG", aldus Stacy Bowen van AWG. "Het is de missie van AWG om nuttige zakelijke oplossingen voor onze leden te verschaffen. We willen de middelen geven die ze nodig hebben meer concurrerend vermogen te creëren. Dit betekent onder meer producten en services van topkwaliteit tegen een zo laag mogelijke prijs."
Bron: prnewswire.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven