Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sandra Bogaard viert jubileum met Fris-Co

"100% focus op Italië werkt voor ons al 25 jaar"

Tholen - Deze week blies Fris-Co 25 kaarsjes uit. Het bedrijf werd opgestart door Oscar Iorio en Sandra Bogaard, beiden begin negentiger jaren werkzaam bij Breuers. Tot Oscar's overlijden in oktober 2010 leidden ze samen het bedrijf. Sindsdien is Sandra de eigenaar en algemeen directeur van Fris-Co, dat zich voor de volle 100% richt op de export naar Italië. Tijd voor een terug- en vooruitblik.

"Bij Breuers waren we al actief op de Italiaanse markt, maar we hadden het niet meer zo naar onze zin. De Italiaanse lira was destijds flink gedevalueerd, waardoor een paar Italiaanse klanten geld te leen aanboden om voor onszelf te beginnen. Zo zijn we begonnen. Alle klanten gingen gelijk mee, op eentje na, omdat we geen officieel briefpapier hadden", blikt Sandra lachend terug.


Sandra met haar team viert het 25-jarig jubileum

"We huurden een kantoortje naast het pand van Breuers in het oude pand van PeDe en zo zijn we gestart. Met Breuers spraken we af dat we geen eigen loodsactiviteiten zouden houden en dat is in feite de reden dat we dat altijd uitbesteed hebben", vertelt Sandra. "Een gemis vind ik dat niet. Wij hebben in de zomer veel werk en in de winter veel minder en dan moet je je loodsmensen ook aan het werk houden."

De klantenkring van Fris-Co in Italië bestaat uit retailers, groothandels, foodservice en snijderijen. "Een verhouding is lastig aan te geven omdat veel groothandels op de markten die we beleveren uiteindelijk ook de retailers bedienen. Wel zien we de laatste jaren een verschuiving naar de retail, die trend zet ook in Italië door, alhoewel daar de groothandelsmarkten nog wel degelijk een functie hebben."

"De klanten die we vanaf het begin beleverden en nog bestaan, beleveren we nog steeds. Destijds gingen er nog wel eens drie auto's naar één klant. Nu is het aanbod steeds meer versnipperd, omdat we ook steeds meer de klanten van de klanten zijn gaan beleveren", vertelt de directeur. "Jaarlijks vertrekken er meer dan 2.000 vrachtwagens direct vanaf de teler of vanuit onze loods naar Italiaanse bestemmingen. Die vrachtwagens leveren 52 weken per jaar, 7 dagen per week product af op meer dan 80 locaties tussen Merano in Noord-Italië en Sicilië in het zuiden." 

"Trostomaten en ijsbergsla zijn voor ons de grootste producten, die vertegenwoordigen samen misschien wel 70% van de omzet. Ook specialties vormen een steeds groter wordende productgroep", vertelt Sandra. "We kopen wel grotendeels bij de telersverenigingen. Voor ons is het niet haalbaar om rechtstreeks met de telers te werken. Als bijvoorbeeld de trostomaten niet aan de eisen van Italië voldoen, heb ik geen back-up. Wel hebben we direct contact met de telers die bij de telersverenigingen zijn aangesloten en hebben we een strenge selectie aan de poort met welke telers we wel of niet willen werken."

Hele organisatie op Italië gericht
"Dat we op één markt gespecialiseerd zijn, wordt door sommige mensen weleens als een risico ervaren, maar voor ons werkt het al 25 jaar. Mijn hele organisatie is op Italië gericht en zo kunnen we onze klanten het beste bedienen.Ik zie het zelf als een groot voordeel dat ik onafhankelijk kan opereren, zelf de koers kan bepalen en snel kan bijsturen", aldus Sandra. Op de vraag welke periode de mooiste was, antwoordt ze: "Dat kan ik eigenlijk niet zeggen, elke periode heeft weer zijn eigen charmes. De moeilijkste jaren waren wel toen Oscar en Lisette ziek waren. Dat is een zware tijd geweest. Ik heb destijds Oscar niet kunnen beloven dat ik met Fris-Co door zou gaan.” 

Uitdagingen zijn er in de exporthandel ook nog volop. "Ook dit jaar zien we een heftige concurrentiestrijd vanuit Nederland op de Italiaanse markt. Vaak heeft dat met de 'poppetjes' te maken die naar een ander bedrijf verkassen. Of we de grootste speler op Italië zijn, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik hoef ook niet zo nodig ten koste van alles de grootste zijn. Het gaat er uiteindelijk om of je aan het einde van het jaar geld verdiend hebt. Maar ik wil wel de beste zijn en dat vind ik mezelf nog altijd", besluit Sandra overtuigd. 

Voor meer informatie:
Sandra Bogaard
Fris-Co Fruit & Vegetables B.V.
Venrayseweg 122d
5928 RH Venlo
Tel: + 31 (0)77 3875757
Fax: +31 (0)77 3875758
sandra@frisco.nl 
www.frisco.nl