Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

HelloFresh breidt uit naar Zweden

Albert Heijn saneert 150 managementposities
Albert Heijn wil zijn organisatie stroomlijnen door 150 managementfuncties te saneren. De betreffende werknemers krijgen andere functies binnen het bedrijf toebedeeld. De supermarktketen wil kortere lijnen binnen het management. De functies die gaan verdwijnen hebben met name betrekking op de afdelingen voor HR en financiën bij het hoofdkwartier van AH te Zaandam. Ook bij andere afdelingen elders in Nederland zullen managementfuncties verdwijnen. Na deze saneringen zal ook worden gekeken naar andere onderdelen van de bedrijfsstructuur.
Bron: retaildetail.eu 

Nieuw-Zeeland: meer omzet voor Countdown
De Nieuw-Zeelandse supermarktketen Countdown, dat onder de paraplu van het Australische Woolworths valt, had een kleine toename in jaarwinst. De reden hiervoor is de grotere omzet, die werd verkregen door meer volume tegen lagere prijzen af te zetten. In de periode van 53 weken tot 30 juni stond de bruto winst op NZ$296mln (€169,2mld). Jaar op jaar is dat op aangepaste basis een toename van 1%. De omzet steeg met 2,4% tot $6.71mld (€3,8mld). Het volume van de omzet steeg per kwartaal met tussen de 0,2% tot 3,2%. De prijzen daalden in dezelfde periode per kwartaal met tussen de 0,3% en 1,8%.
Bron: nzherald.co.nz 

Frankrijk: Franprix werkt samen met Hema
Franprix, de buurtwinkelketen van Groupe Casino, is een samenwerkingsverband aangegaan met het Nederlandse Hema. Door de samenwerking met Hema kan Franprix zijn assortiment aan non-food producten uitbreiden. Het nieuwe assortiment zal in eerste instantie aan het begin van september in enkele winkels verkrijgbaar zijn.
Bron: kantarretailiq.com 

China: minder retailomzet in Hong Kong door onrust
De retailomzet van Hong Kong is in juli afgenomen met het snelste tempo sinds februari 2016. De omzet daalde in deze maand jaar op jaar met 11,4%. De daling in retailomzet is een direct gevolg van de politieke onrust die al langere tijd in Hong Kong speelt. De protestacties zorgen ervoor dat minder consumenten Hong Kong willen bezoeken en dat het consumentenvertrouwen terugloopt.
Bron: af.reuters.com 

HelloFresh breidt uit naar Zweden
Het Duitse HelloFresh is van start gegaan in Zweden. Het bedrijf bezorgt maaltijdkits met versproducten aan huis. "We weten zeker dat Zweedse consumenten gek gaan zijn op ons product. We kunnen niet wachten tot ze het uit proberen", aldus medeoprichter Thomas Griesel. Volgens Griesel heeft de Zweedse markt veel potentieel voor de introductie van de maaltijdpakketten. Het Scandinavische land heeft ruim 4,7 miljoen huishoudens. Ter ondersteuning van de uitbreiding in Zweden heeft HelloFresh in Helsingborg een nieuw distributiecentrum opgezet. Alle maaltijdpakketten voor de Zweedse markt worden hier samengesteld. De meeste versproducten zijn afkomstig van Zweedse leveranciers.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: McColl's heeft minder like-for-like-omzet in derde kwartaal
De Britse buurtwinkelketen McColl's had in zijn derde kwartaal een afname in like-for-like-omzet van 2,2%. De totale omzet daalde in de periode van 13 weken tot 25 augustus met 3,6%. Volgens McColl's komt de afname in omzet door de onzekerheden rondom de brexit en het slechte zomerweer. De like-for-like-omzet in het fiscaal jaar tot nu toe is met 0,1% afgenomen. De totale omzet daalde met 1,2%, wat met name kwam doordat een aantal winkels moest worden gerenoveerd.
Bron: esmmagazine.com 

Polen: Eurocash Group heeft meer omzet en winst in tweede kwartaal
De Poolse Eurocash Group behaalde in het tweede kwartaal van 2019 een omzet van PLN6,44mld (€1,5mld). Jaar op jaar is dat een toename van 12%. Over het gehele eerste halfjaar steeg de omzet jaar op jaar met 11% tot PLN11,92mld (€2,7mld). De EBITDA van de afgelopen periode werd berekend volgens de nieuwe IFRS 16-standaard. In het tweede kwartaal was hierdoor sprake van een bruto winst van PLN216mln (€49,3mln). Als de nieuwe boekhoudstandaard niet was gehanteerd, was de bruto winst uitgekomen op PLN126mln (€28,8mln). In de eerste helft van 2019 genereerde de Eurocash Group een bruto winst van PLN338mln (€77,2mln). Bij de voormalige boekhoudstandaard was dit PLN160mln (€36,5mln) geweest. De netto winst kwam in het tweede kwartaal van dit jaar neer op PLN47mln (€10,7mln) en op bijna PLN50mln (€11,4mln) volgens de oude boekhoudstandaard. Over het eerste halfjaar bedroeg de netto winst PLN7mln (€1,7mln). Voor de implementatie van IFRS 16 was dit bedrag PLN16mln (€3,7mln) geweest.
Bron: grupaeurocash.pl 

VS: Brookshire’s bezorgt aan huis via Instacart
De Amerikaanse supermarktketen Brookshire Grocery Co. gaat thuisbezorging mogelijk maken via Instacart. De bezorgdienst is voor handen bij vestigingen van Brookshire’s Food Stores in Commerce en Sulphur Springs. Klanten kunnen via Instacart uit een assortiment aan vlees, groente, fruit, brood, verzorgingsproducten en babyproducten kiezen om deze aan huis te laten bezorgen. Bepaalde andere producten zoals alcoholische dranken, tabak, cadeaubonnen of krasloten zijn niet in het online assortiment opgenomen. Een geplaatste bestelling wordt door een medewerker van Instacart in de betreffende winkel samengesteld en vervolgens op een door de klant aangegeven tijdstip aan huis bezorgd.
Bron: frontporchnewstexas.com 

VS: Whole Foods prijzen met 2,5% gedaald
De prijzen bij Whole Foods zijn in vergelijking met een jaar geleden met 2,5% gedaald. Dit blijkt uit onderzoek van Morgan Stanley. Het moederbedrijf Amazon verhoogde in februari van dit jaar de prijzen bij Whole Foods in verband met de hogere logistieke kosten en de gestegen kosten voor verpakkingen en ingrediënten. Vervolgens werden in april de prijzen van honderden producten weer verlaagd. Volgens Morgan Stanley kosten Whole Foods producten nu 12% tot 13% meer dan producten van conventionele supermarkten. Voorheen was dit verschil in prijs 20%.
Bron: grocerydive.com 

Canada: IGA laat klanten zelf containers meenemen
Vanaf 16 september is het bij alle vestigingen van IGA in Quebec voor klanten mogelijk om zelf containers mee te nemen. Herbruikbare middelen zoals bakjes of schalen kunnen worden gebruikt om versproducten te kopen, zoals groente en fruit. De containers mogen ook worden gebruikt bij zelfbedieningspunten, waarbij wel eerst de losse container apart moet worden gewogen. De containers moeten verder hygiënisch geschikt zijn voor de opslag van versproducten. Er mogen geen deuken of vlekken aanwezig zijn of andere smetten zoals roest. Ook moet er een deksel aanwezig zijn en mogen de bakken geen eigen streepjescode bevatten. IGA heeft het nieuwe beleid eerst in de afgelopen weken in een beperkt aantal winkels getest. Eerder in april zette de supermarktketen Metro een soortgelijk initiatief in.
Bron: montrealgazette.com 

Publicatiedatum: