Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Opnieuw brand bij Ocado

Amazon kondigt Amazon Fresh-winkel aan

VAE: Kraftheinz en Carrefour breken record met langste winkeldisplay
KraftHeinz heeft in samenwerking met een Carrefour-franchisewinkel van Majid Al Futtaim het wereldrecord verbroken voor de langste productopstelling in een supermarkt. De winkel in de Verenigde Arabische Emiraten werd voorzien van een enorme display met honderden verschillende producten van het merk Heinz. 52 vrijwilligers werkten meer dan 48 uur aan de opstelling van het winkelschap, dat onder andere uit 883 flesjes bestond en een hoogte had van 3,37 meter. Bij drie andere Carrefour-winkels in Abu Dhabi werd het nieuwe wereldrecord uitvoerig onder de aandacht gebracht.
Bron: zawya.com 

Portugal: Sonae heeft 11% meer omzet in eerste halfjaar
De grootste retailer van Portugal, Sonae, had in het eerste halfjaar een toename in omzet van 11% tot bijna €3mld. De bedrijfswinst nam ook toe, hoewel de netto winst met de helft verminderde wegens een eenmalige winstpost in het vorige fiscale jaar. Sonae heeft onder andere 174 Continente-hypermarkten en supermarkten, elektronica-zaken onder het merk Worten, Sportzone-winkels en andere retailketens. De bruto winst steeg met 24% tot €243mln. Het bruto winstmarge verbeterde met bijna een percentagepunt tot 8,1%. De netto winst daalde met 63% tot €38mln. De hogere netto winst van het vorige jaar kwam tot stand door de verkoop van een aandeel in het IT-bedrijf Outsystems. Als deze eenmalige winstpost van vorig jaar buiten beschouwing zou worden gelaten, zou de netto winst met 24% zijn gestegen.
Bron: reuters.com 

VK: Morrisons sluit vier supermarkten
Morrisons gaat vier vestigingen sluiten. Door de winkelsluitingen komen 400 banen op de tocht te staan. Het besluit voor de desinvestering in de vier locaties kwam na een beoordeling van Morrisons met betrekking tot het eigen winkelnetwerk van 494 vestigingen. De winkels die worden gesloten bevinden zich in Crawley, Ince bij Wigan, Shirley in Solihull en in het stadscentrum van Swindon. Volgens een woordvoerder van Morrisons wordt nu gekeken naar hoe het banenverlies zoveel mogelijk kan worden beperkt en hoe de betreffende werknemers op andere locaties kunnen worden ingezet.
Bron: theguardian.com 

India: Amazon kondigt Amazon Fresh-winkel aan
Amazon India gaat in Bengaluru een Amazon Fresh-winkel openen. De nieuwe winkel stelt consumenten in staat om bestelde boodschappen binnen twee uur aan huis te laten leveren. Amazon Fresh heeft een compleet assortiment aan fruit, groenten, zuivel en vlees. Bezorgingen kunnen via het platform van Prime Now van 6 uur 's ochtends tot 12 uur 's nachts aan huis worden bezorgd. Volgens Siddharth Nambiar van Amazon India zal er na Bengaluru binnenkort ook worden uitgebreid naar andere steden.
Bron: financialexpress.com 

Britse retailomzet daalt in snelste tempo sinds 2008
De retailomzet van het Verenigd Koninkrijk is in augustus in het snelste tempo gedaald sinds december 2008. Dit blijkt uit onderzoek van de Confederation of British Industry (CBI). De CBI heeft gekeken naar hoe in de aanloop naar de Brexit de Britse economie aan momentum verliest. In het onderzoek wordt bijgehouden hoeveel retailers melding maken van een daling of een stijging in omzet. De balans daalde van -16 in juli naar -49 in augustus. Het is het tweede zwakste resultaat, sinds de CBI op deze manier sinds 1983 de retailsector is gaan controleren. Analisten van Reuters waren uitgegaan van een verbetering naar -11.
Bron: esmmagazine.com 

Australië: Coles meldt jaarresultaten
De Australische Coles Group had in het afgelopen fiscale jaar een toename in groepsomzet van 3,1% tot AU$35,0mld (€21,4mld). In het afgelopen kwartaal was sprake van het 47ste kwartaal op rij met een toename in vergelijkende winkelomzet bij de supermarkten van de groep. De totale bruto winst daalde met 8,1%, terwijl de bruto winst bij de supermarkten met 2,2% toenam. De lagere groepswinst kwam door de verminderde omzet bij Express-tankstations en de toegenomen bedrijfskosten. De online omzet steeg met 30% tot $1,1mld (€670mln). Coles wist verder zijn schulden te verlichten met $500mln (€305,3mln). Er werd voor 35,5 dollarcent (€0,22) per aandeel aan dividend uitgekeerd. Dit dividend omvat ook een speciaal dividend dat de periode van na 28 november 2018 beslaat. Op 28 november vond de afsplitsing van Wesfarmers plaats.
Bron: colesgroup.com.au 

VK: Iceland recyclet 1mln flessen per jaar door flesinname
Iceland heeft aangegeven sinds mei 2018 meer dan 1 miljoen plastic flessen te hebben gerecycled. Bij vijf vestigingen van de keten zijn automaten voor flesinname geïnstalleerd. Iceland is de eerste Britse keten die op deze manier flessen inzamelt. Alleen plastic flessen die bij Iceland zijn gekocht kunnen worden ingeleverd. De machines zouden voor een periode van 12 maanden worden getest in winkels in Fulham, Mold, Musselburgh, Wolverhampton en Belfast, waarbij de laatste twee locaties iets later met dit pilotproject begonnen.
Bron: inews.co.uk 

VK: opnieuw brand bij Ocado
Er is opnieuw brand uitgebroken bij een groot distributiecentrum van Ocado in het zuidoosten van Londen. Enkele maanden geleden werd eerder al een logistiek centrum van de Britse online supermarkt verwoest door brandschade. Er zijn vier brandweerwagens en 25 brandweermannen ingezet, die drie uur lang nodig hadden om de brand onder controle te krijgen. De dag na het incident daalde de aandelenkoers van Ocado met meer dan 3%. Hoewel er geen sprake is van enorme schade zoals enkele maanden terug, heeft het incident er wel toe geleid dat een aantal bestellingen moesten worden geannuleerd.
Bron: news.sky.com 

Walmart en Tata hervatten onderhandelingen over India
Walmart is opnieuw een overleg aangegaan met het grootste conglomeraat van India, de Tata-groep. Walmart wil een vorm van samenwerking voor de Indiase markt en dan met name op het gebied van groothandel in de vorm van cash&carry formats. Door middel van het huidige distributienetwerk van Tata zou Walmart zich sterker kunnen profileren bij Indiase kirana-winkels. Ook wil Walmart het online platform Flipkart meer stimuleren op het gebied van levensmiddelen. Walmart heeft een aandeel van 77% in het Indiase e-commerce-bedrijf.
Bron: ibtimes.co.in 

Nieuw-Zeeland: Countdown breidt aantal elektrische wagens uit
De grootste online retailer van Nieuw-Zeeland, Countdown, heeft zijn eerste elektrische bestelwagens ingezet. De supermarktketen, die onder beheer valt van Woolworths. heeft bijna NZ$700.000 (€402.760) geïnvesteerd in de aanschaf van vijf elektrische bestelwagens. Het gebruik van de wagens zal leiden tot een verminderen in CO2-uitstoot van 350.000kg per jaar. De elektrische wagens kunnen op een enkele accu 220 kilometer rijden. Countdown heeft de investering kunnen financieren met een toelage van bijna $400.000 (€230.000) van de Energy Efficiency and Conservation Authority (EECA).
Bron: nzherald.co.nz 

Canada: Longo’s opent nieuw winkelformat voor maaltijden
De Canadese supermarktketen Longo Brothers Fruit Market gaat binnenkort een nieuw winkelformat openen, dat vooral is gericht op maaltijden en snacks. De winkel heeft de naam Pronto Eats en heeft het formaat van een buurtwinkel. De winkel wordt geopend op 26 augustus in een winkelcentrum in Toronto. Het assortiment bestaat uit een groot scala aan kant-en-klare maaltijden en snack-opties. De winkel wordt gecombineerd met een eigen koffiezaak. Volgens Longo’s is de doelgroep drukke forenzen en andere consumenten die vaak onderweg zijn. Ook heeft de winkel mogelijkheden voor thuisbezorging en click&collect via de online service Grocery Gateway.
Bron: supermarketnews.com

Amerikaanse babyboomers en Gen X-ers gebruiken massaal thuisbezorging
Uit nieuw onderzoek van het financiële IT-bedrijf Blackhawk Network blijkt dat steeds meer babyboomers en mensen van het zogeheten Generation X gebruik maken van thuisbezorging. In verhouding tot jongere generaties zoals de millennials hebben deze demografische groepen relatief veel koopkracht en zijn ze bereid om met nieuwe distributieplatformen te experimenteren. Bijna een op de drie Gen-X'ers en babyboomers gaf in een enquête aan voortdurend online te winkelen. 60% gaf aan gebruik te maken van online thuisbezorging. Dit percentage ligt hoger dan bij millennials. Tijdens het onderzoek werden meer dan 10.000 Amerikaanse volwassenen ondervraagd in de leeftijd van 18 tot 75. 46% van de Gen-X'ers en 40% van de babyboom-generatie gaven aan minstens een keer per maand online iets aan te schaffen. 82% van beide groepen zei minstens een keer per maand iets aan te schaffen in een fysieke winkel. De meeste Gen-X'ers en babyboomers gaven toe liever geen nieuwe betaalmethodes te gebruiken, zoals zelfscankassa's of betalingen met stemactivatie.
Bron: grocerydive.com 

VS: Meer automatisering bij afhaaldiensten
De startup Cleveron heeft een nieuw afhaalpunt ontwikkeld, dat door middel van robottechnologie ervoor zorgt dat bestellingen binnen 20 seconden aan de klant kunnen worden overhandigd. Werknemer zorgt ervoor dat het afhaalpunt van bestelde producten wordt voorzien. De klant laat een QR-code inscannen of voert een paswoord in, waarna de robots de bestelde boodschappen afgeven. Het afhaalpunt lijkt wat op een systeem dat door Walmart in 2017 werd getest bij een winkel in Oklahoma, hoewel dat systeem door een ander bedrijf was ontwikkeld. Cleveron is ook verantwoordelijk voor de Pickup Towers van Walmart, die drie jaar geleden hun debuut maakten. De nieuwe unit van Cleveron beslaat de ruimte van een parkeerplaats en komt in twee versies. De kleinere versies heeft ruimte voor 124 kratten, terwijl de grotere versie 276 kratten met bestelde producten op kan slaan.
Bron: grocerydive.com 

VS: AmazonFresh breidt uit naar Houston, Minneapolis en Phoenix
Amazon heeft zijn bezorgdienst Amazon Fresh uitgebreid naar de steden Houston, Minneapolis en Phoenix. AmazonFresh is beschikbaar via het Prime-platform als een extra onderdeel van $14,99 (€13,53) per maand. Consumenten in de genoemde steden kunnen nu uit tienduizenden producten kiezen, die binnen twee uur aan huis kunnen worden geleverd. Onder het assortiment bevindt zich verse groente en fruit, vis en vlees.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Instacart bezorgt producten van H-E-B in Dallas-Forth Worth
Instacart heeft de thuisbezorging van producten van de keten H-E-B mogelijk gemaakt in postcodegebieden in Dallas-Fort Worth. Hoewel H-E-B als de grootste en populairste supermarktketen van Texas geldt, heeft de keten nog geen fysieke vestigingen in deze stadsgebieden.
Bron: dallasnews.com 

VS: Lidl opent winkel in stadscentrum in Pennsylvania 
Lidl heeft voor het eerst een vestiging geopend in een stadscentrum in Pennsylvania. De winkel is sinds 21 augustus in bedrijf gegaan in Spring Garden Township. Tijdens de openingsdag werden aan aantal acties gehouden, zoals het verloten van prijzen en tijdelijke kortingen. 
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: