Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Justin Leonard van Jackie Leonard & Sons

Einde van tijdperk voor groothandelsmarkt in Dublin, beperkte aanvoer en Brexit

Later deze maand zal de groothandelsmarkt in Dublin haar deuren sluiten om een grootschalige renovatie te ondergaan. De markt zal heropenen om plaats te bieden aan een nieuwe generatie voedselproducenten, zoals ambachtelijke bakkers, slagers en meer.

"Er zijn nog maar een paar AGF-handelaren over op de markt," vertelt Justin Leonard, van Jackie Leonard & Sons, die vanuit een loods naast de markt werkt. "De meeste handelaren zijn verhuisd naar loodsen in de buurt en kopers komen hier rechtstreeks naartoe om zaken te doen. Vroeger was het een goedlopende groothandelsmarkt maar dat is al lang niet meer het geval."

De markt bevindt zich midden op de toeristische route in Dublin naast de whiskystokerij van Jameson. 

Justin legt uit dat de groenten- en fruithandel in Dublin momenteel slap is vanwege de zomervakantie. "Er is sprake van prijsvolatiliteit en een beperkte aanvoer, net zoals elders in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Dit heeft eveneens te maken met het extreme zomerweer." 

"Drie weken geleden waren de uienprijzen torenhoog maar nu zijn ze gekelderd. Kasgroenten zijn duur op het moment maar de prijzen zullen dalen naarmate het seizoen vordert. Verder zijn er tekorten aan kruisbloemige groenten."

Justin maakt zich momenteel echter vooral zorgen over de dreigende no deal-Brexit. Het merendeel van de verse AGF bereikt Ierland via de zogenaamde 'landbrug'. Dat wil zeggen dat het vanuit de EU per vrachtwagen via Engeland en vervolgens per veerpont naar Ierland wordt getransporteerd. Momenteel worden voertuigen en passagiers niet gecontroleerd en is er sprake van een vrij verkeer van goederen en personen tussen de landen. 

"Een no deal-Brexit zal voor alle partijen rampzalig uitpakken. Als iedere vrachtwagen gecontroleerd moet worden bij de grens van de EU en Engeland en vervolgens nog een keer bij aankomst in Ierland, dan zal dit tot enorme vertragingen leiden. Er bestaat wel een mogelijkheid om producten rechtstreeks vanuit Frankrijk, Nederland of Spanje naar Cork of Dublin te verladen maar dit zal de transittijd met 24 uur verlengen. In deze handel kunnen 24 uur het verschil tussen winst of verlies betekenen. Als ik een product voor een bepaalde prijs inkoop, dan kan de markt ingestort zijn tegen de tijd dat ik het binnen heb, om nog maar te zwijgen over het risico op kwaliteitsverlies bij versproducten vanwege de langere transittijd." 

 

Publicatiedatum: