Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: Caprabo viert zestigjarig jubileum

Spanje: Caprabo viert zestigjarig jubileum
De Spaanse retailer Caprabo heeft zijn door middel van een fototentoonstelling zijn zestigjarig jubileum gevierd. De tentoonstelling geeft een overzicht van de geschiedenis van het bedrijf. Ook heeft Caprabo een plakkaat ter ere van het jubileum geplaatst op de eerste vestiging van de keten, die op 11 juli 1959 zijn deuren opende in Barcelona. De winkel was de eerste selfservice supermarkt in zijn soort in de Spaanse stad. Klanten stonden tot in de straat in de rij voor een winkelmand, om vervolgens uit een assortiment van 700 producten hun boodschappen te kiezen. Aan de hand van het succes van deze eerste vestiging werd vijf maanden later door Caprabo een tweede locatie geopend. De eerste locatie is nog steeds in gebruik met het zelfde winkeloppervlak van 500 vierkante meter. Wel is het assortiment vergroot naar 7.000 producten. Vandaag de dag heeft Caprabo een netwerk van 320 supermarkten. Sinds 2007 vormt de keten een onderdeel van de Eroski-groep, waarbinnen Caprabo een aandeel heeft van 20%.
Bron: esmmagazine.com 

Marqt sluit twee grote filialen
De Nederlandse supermarktgroep Marqt gaat twee grote winkels sluiten en zich vanaf nu concentreren op kleine vestigingen van rond de 350 vierkante meter. De twee winkels volgens het grotere format bevinden zich in Amsterdam en Den Haag. Het personeel van deze winkels wordt overgeplaatst naar andere vestigingen van Marqt. Marqt werd 10 jaar geleden opgericht, maar draait de laatste tijd met verlies. Eerder werd aangegeven dat het bedrijf is begonnen met zoeken naar strategische vormen van samenwerking, nadat de gehele raad van bestuur was opgestapt. Volgens een woordvoerder van Marqt zal er in de herfst verdere informatie worden vrijgegeven.
Bron: dutchnews.nl 

VK: Iceland opent 100ste Food Warehouse-locatie
Iceland heeft onlangs zijn honderdste Food Warehouse-vestiging geopend. De nieuwe winkel is opgezet in Blackpool. De winkel heeft een oppervlak van 929 vierkante meter, biedt werkgelegenheid aan 30 werknemers en is opgebouwd aan de hand van een investering van £750.000 (€831.000).
Bron: retailgazette.co.uk 

VK: Pret A Manger werkt samen met Deliveroo
De Britse food-to-go keten Pret A Manger gaat samenwerken met het thuisbezorgplatform van Deliveroo. Deliveroo gaat in het Verenigd Koninkrijk bestellingen bezorgen, die door consumenten bij Pret A Manger zijn geplaatst. De bezorgdienst is voor handen bij 120 Pret A Manger locaties, wat grofweg een derde is van het totale netwerk van de keten is in het Verenigd Koninkrijk. In de loop van dit jaar wordt dit aantal verder uitgebreid. Onder de producten die online kunnen worden besteld vallen onder andere de populaire Bang Bang Chicken-wrap, als ook een aantal relatief nieuwe producten. De besteldienst kan worden gebruikt van 8 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Spanje: Euromadi raamt groei in jaaromzet van 11%
Het Spaanse Euromadi verwacht dat in 2019 zijn omzet toeneemt met 11% tot €21,5mld. De inkoopalliantie hoopt dat de omzet van het eigen merk voor het einde van dit jaar met 5% toeneemt tot €1,4mld. Euromadi heeft voor de periode van 2016 tot 2020 een strategisch plan opgesteld, waarbij gebruik wordt gemaakt van 18 initiatieven. Deze initiatieven zijn gericht op digitalisering en het verbeteren van het concurrerend vermogen van alle ondernemers die bij de inkoopalliantie zijn aangesloten. De initiatieven moeten ook zorgen voor beter gebruik van big data om het consumentengedrag in kaart te brengen, het verbeteren van de winkelervaring en het efficiënter maken van de koelketenlogistiek. In 2019 hebben drie nieuwe partners zich bij Euromadi aangesloten. Makro Cash & Carry voegde zich op 1 januari bij de inkoopalliantie. Parfumeries Douglas sloot zich op 1 juli aan en Supermercados Codi zal naar verwachting vanaf 1 augustus lid zijn van de organisatie. 
Bron: retailanalysis.igd.com 

VAE: Union Coop heeft 20% meer winst in eerste halfjaar
Union Coop, de grootste retailcoöperatie van de Verenigde Arabische Emiraten, had in het eerste halfjaar van 2019 een toename in netto winst van 20% tot Dh284,6mln (€69,1mln). In dezelfde periode van vorig jaar stond de netto winst op Dh237,7mln (€57,7mln). De toename in netto winst liep volgens het bedrijf parallel aan het doorvoeren van prijsverlagingen. De prijsverlagingen kwamen in deze periode neer op Dh268,5mln (€65,2mln), wat 18,63% meer is dan in dezelfde periode van het jaar ervoor.
Bron: tradearabia.com 

Israël: CommonSense bouwt ondergronds dc
CommonSense Robotics heeft bij een ondergronds parkeerterrein van een flatgebouw in Tel Aviv een klein distributiecentrum voor online retail gebouwd. Het distributiecentrum heeft een oppervlak van 1.670 vierkante meter en een gemiddelde hoogte van slechts drie meter. De faciliteit heeft drie verschillende temperatuurzones voor de bewaring van gekoelde of diepgevroren producten. De reden dat de ruimte in de parkeerplaats voor handen was, is volgens CommonSense omdat steeds minder mensen in stadsgebieden een eigen auto hebben. Dankzij de opkomst van diensten zoals Uber of Lyft kunnen mensen mobiel blijven zonder eigen vervoer, waardoor parkeerplaatsen steeds leger komen te staan.
Bron: marketwatch.com 

Amazon-werknemers staken in Minnesota op Prime Day
Amazon-medewerkers in Minnesota zijn in staking gegaan tegen de lage lonen en zware werkomstandigheden. In Duitsland worden door Amazon-werknemers soortgelijke acties gehouden. De stakingsacties vallen net op de dag dat Amazon zijn promotie-evenement Prime Day houdt. Europese afdelingen van Amazon hebben eerder promotiedagen aangegrepen om hun protestacties kracht bij te zetten. In de VS is het echter voor het eerst dat dit tijdens de jaarlijkse Prime Day gebeurt.
Bron: cnbc.com 

VS: Food Lion opent 92 gerenoveerde winkels in South Carolina
Food Lion heeft onlangs 92 winkels in South Carolina heropend, die eerder met een investering van $158mln (€140,8mln) grondig zijn gerenoveerd. De winkels bevinden zich in de omgeving van Myrtle Beach, Florence, Columbia en Charleston in South Carolina. Ook zijn gerenoveerde winkels heropend in Lumberton, North Carolina. Naast de renovaties is de investering ook gebruikt om onder andere 2.000 nieuwe personeelsleden te werven.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Food 4 Less introduceert thuisbezorging
De Kroger-keten Food 4 Less is begonnen met een nieuwe thuisbezorgdienst via het platform van Instacart. De bezorgdienst is voor handen bij alle 129 Food4Less- en Foods Co.-locaties in Californië, Illinois en Indiana. Consumenten bestellen hun boodschappen via de tabblad "delivery" op de site van de keten. Daarbij kan ook een tijdsraam van een uur worden uitgekozen, waarop de bestelling aan huis wordt bezorgd. Bezorgingen kunnen worden geleverd tussen 8 uur 's morgens en 9 uur 's middags. Het online assortiment bestaat uit 40.000 producten. 
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Slechtere werkomstandigheden voor Whole Foods personeel
Volgens werknemers van Whole Foods zijn de werkomstandigheden achteruit gegaan na de overname door Amazon van twee jaar geleden. De werknemers ervaren meer druk om Amazon Prime abonnementen te slijten. Ook is de werkdruk toegenomen doordat bij veel vestigingen te weinig personeel in dienst is en is er in het algemeen minder budget voor de werknemers. Dit blijkt uit gesprekken met 24 Whole Foods werknemers. Veel werknemers waren terughoudend in het aangaan van een interview, omdat ze bang zijn voor represailles.
Bron: theguardian.com 

Publicatiedatum: