Frankrijk: Lidl en Leclerc winnen marktaandeel

VK: Asda stopt met plastic tassen bij online retail
Asda gaat stoppen met het gebruik van plastic wegwerptassen tijdens het leveren van online geplaatste bestellingen. Door het wegwerken van deze tassen kan de Britse supermarktketen het verbruik van plastic tassen met zo'n 85 miljoen stuks per jaar verminderen. Dit komt overeen met ongeveer 500 ton aan plastic. Eerder heeft Asda met succes een pilot-project ingezet bij een locatie in Zuidwest-Engeland. Aan de hand hiervan is besloten om de optie voor plastic tassen bij thuisbezorging en click & collect vanaf 31 juli in heel het Verenigd Koninkrijk niet meer aan te bieden. Asda is de eerste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk dat op deze manier stopt met plastic tassen. Verse vlees- en visproducten worden uit hygiënische overwegingen nog steeds in kleine plastic bakjes geplaatst. Asda gaat zijn personeel wel trainen om het gebruik van deze plastic bakjes zoveel mogelijk te beperken. Eerder werd in 2018 al gestopt met plastic tassen in fysieke winkels van Asda. In totaal produceert Asda nu per jaar 375 miljoen plastic tassen minder per jaar.
Bron: corporate.asda.com 

Frankrijk: Lidl en Leclerc krijgen meer marktaandeel
Lidl en Leclerc krijgen steeds meer marktaandeel binnen de Franse supermarktsector, die gekenmerkt wordt door felle concurrentie. De sector als geheel laat de laatste tijd echter nauwelijks groei zien. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar. Het nieuwe marktaandeel van Lidl en Leclerc is voornamelijk afkomstig van de concurrenten Carrefour, Casino en Auchan, die alle drie een neerwaartse trend vertonen. In de periode van 13 mei tot 9 juni steeg het aandeel van Lidl met een halve percentagepunt naar 5,9%. Kantar heeft twee verklaringen voor deze ontwikkeling. Aan de ene kant hebben 460.000 nieuwe huishoudens in het afgelopen jaar hun weg naar de Duitse discounter gevonden. Aan de andere kant gaven Lidl-klanten in de afgelopen periode 9% meer uit dan in dezelfde periode van vorig jaar. Hoewel Leclerc een groter marktaandeel van 21,7% heeft, nam dit marktaandeel met 0,3 percentagepunten iets minder snel toe. Twee derde van de groei in marktaandeel bij Leclerc komt door de eigen winkels, terwijl een derde afkomstig is van de afhaalpunten die Leclerc heeft ingezet. 
Bron: retaildetail.eu 

Peru: Retailomzet neemt met 5% toe in eerste halfjaar
De Peruaanse retailsector behaalde in het eerste halfjaar van 2019 een omzet van S/19,6mld (€5,3mld). Jaar op jaar is dat een toename van 5,3%. De toename in omzet kwam met name door de sterke prestaties van supermarkten, doe-het-zelf-winkels en drogisterijen. De omzet bij supermarkten en warenhuizen steeg met 4%, waarbij met name verzorgingsproducten en levensmiddelen voor meer omzet zorgden.
Bron: andina.pe 

Unilever neemt aandeel in Roemeense retailer en leverancier
Unilever heeft een meerderheidsbelang van 75% genomen in het Roemeense merk Frufru. Frufru is in handen van Good People, een bedrijf dat is gespecialiseerd in de distributie en retail van gezonde voedingsmiddelen. De oprichter van het bedrijf, Mihai Simiuc houdt zelf een aandeel van 25% en behoudt de controle over zijn onderneming. De overname door Unilever moet nog worden goedgekeurd door de Roemeense mededingingsautoriteit.
Bron: romania-insider.com 

Twee nieuwe Interspar-winkels in Italië
De Italiaanse Spar-franchisenemer Maiora heeft twee nieuwe Interspar-hypermarkten geopend in Venoza en Salento. De eerste winkel wordt in Venoza in de Basilicata-regio geopend en krijgt een oppervlak van 1.150 vierkante meter. De nieuwe winkel krijgt dezelfde innovaties die ook zijn toegepast bij Spar-winkels in Nardò in Puglia en Cosenza in Calabria. Zo is de versafdeling ingericht met een moderne lay-out en wordt er gebruik gemaakt van koelvakken met een verticale inrichting.
Bron: esmmagazine.com 

Maleisië: HappyFresh breidt uit met fysieke winkels
Het in Indonesië gevestigde online supermarktplatform HappyFresh gaat in Maleisië fysieke winkels openen. Er wordt hierbij samengewerkt met een internationale supermarktketen. HappyFresh ziet Maleisië als een belangrijke markt. Volgens directeur Ronald Chan wil ook de internationale keten graag in Maleisië uitbreiden, waarbij HappyFresh het eigen platform gebruikt om producten te leveren. De identiteit van de partner wordt echter vooralsnog geheim gehouden. 
Bron: freemalaysiatoday.com 

Egypte: Carrefour opent vier locaties
Majid Al Futtaim Retail, dat het merk van Carrefour vertegenwoordigt in Egypte, is van plan om in de komende twee jaar vier nieuwe Carrefour-winkels te openen. Hierbij wordt samengewerkt met het Egyptische ministerie voor internationale handel, dat wordt vertegenwoordigd door de Internal Trade Development Authority (ITDA). De vier nieuwe winkels betreffen twee supermarkten en twee hypermarkten. Voor de nieuwe vestigingen wordt een kapitaal van EGP230mln (€12,3mln) geïnvesteerd. De supermarkten kosten elk ongeveer EGP15mln (€0,8mln) en de hypermarkten ieder EGP100mln (€5,3mln). USD6,01mln). Volgens de ITDA komt het winkeloppervlak van de gemiddelde Egyptische hypermarkt neer op tussen de 10.000 en 15.000 vierkante meter. Supermarkten hebben gemiddeld een omvang van tussen de 1.600 en 4.000 vierkante meter.
Bron: menafn.com 

Zimbabwe: OK reageert op klachten over hoge prijzen
De in Zimbabwe gevestigde supermarktketen OK heeft gereageerd op de publieke verontwaardiging over de hoge prijzen van de keten. "OK Zimbabwe is dankbaar voor de ondersteuning van al onze klanten. Met name in deze moeilijke tijden is hier veel waardering voor. We zijn trots op het feit dat wij de marktleider binnen de supermarktsector van Zimbabwe zijn. We zullen ons best doen om ervoor te zorgen dat jullie als klant voordelig bij onze winkels uit zijn. Juni was een moeilijke maand in verband met de verschillende prijstoenames bij onze leveranciers. Dit gebeurde in verband met de wisselkoers. We zijn blij met het wetsvoorstel SI142, dat volgens ons voor stabiele prijzen zal zorgen, zodat we voordelige prijzen aan kunnen bieden", aldus een verklaring van OK.
Bron: news.pindula.co.zw 

"Hongaarse retailbelasting conform EU-regels"
De Hongaarse belasting voor retailers komt overeen met de regelgeving vanuit de EU. Dat is de conclusie van het Europese hooggerechtshof. Eerder werd een verzoek tot een uitspraak gedaan vanuit het gerechtshof in Boedapest in verband met een lokale afdeling van het Britse Tesco. Advocaat-generaal Juliane Kokott gaf aan dat de belastingheffing, die is gebaseerd op de omvang van de omzet, geen beperking vormt voor retailers met een hogere omzet. Ook wordt geen oneerlijk voordeel gegeven aan ondernemingen met een lagere omzet.
Bron: hungarytoday.hu 

VK: Ocado Technology opent eerste tech-centrum in Londen
Ocado Technology gaat zijn eerste ontwikkelingscentrum in Londen openen. Het centrum moet meer ondersteuning verlenen aan de snelle groei van Ocado. Ook wordt gewerkt aan de wereldwijde implementatie van het Ocado Smart Platform (OSP). OSP is een uniek platform, waarmee retailers van over de hele wereld online te werk kunnen gaan. Het platform zorgt ervoor dat er online winstgevend vermogen kan worden gecreëerd, waarbij ook wordt gelet op duurzaamheid en schaalbaarheid. Het nieuwe centrum in Londen biedt werkgelegenheid op basis van technologieën zoals kunstmatige intelligentie, Big Data, Cloud-platforms en machinaal leren.
Bron: ocadotechnology.com 

Australië: Woolworths splitst Endeavour Drinks en ALH af
Woolworths Group heeft plannen bekend gemaakt om zijn afdelingen Endeavour Drinks en de ALH-groep zelfstandig verder te laten opereren. Endeavour Drinks en ALH gaan samen Endeavour Group Ltd. vormen. De nieuwe onderneming vertegenwoordigt de meer dan 1.500 slijterijen onder de merken BWS en Dan Murphy's en de 327 cafés en hotels van ALH. Naar verwachting zal Woolworths een minderheidsbelang in de nieuwe onderneming behouden. De Bruce Mathieson Group, dat een joint venture partner van Woolworths was met betrekking tot de ALH-groep, zal een aandeel krijgen van 14,6%. Financieel directeur David Marr zal een leidinggevende rol bij de nieuwe onderneming op zich nemen. Hij zal daarbij voornamelijk verantwoordelijk zijn voor de fusie van de twee afdelingen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Vergelijkende winkelomzet stijgt met 4,7% bij Walmart Mexico
Walmart de Mexico, de grootste retailer van Mexico, zag in juni de vergelijkende winkelomzet toenemen met 4,7%. De totale omzet van Walmex van zowel nieuwe winkels als winkels die al langer dan een jaar open zijn steeg in juni met 6%.
Bron: uk.reuters.com 

Canada: thuisbezorging neemt toe
Volgens analisten zal de behoefte aan gebruiksgemak onder jonge consumenten ervoor zorgen dat het aantal thuisbezorgingen van boodschappen alleen maar toe zal nemen. “Je ziet steeds meer retailers die online achter meer omzet aan gaan, in plaats van dat ze wachten op toenames in winkelverkeer", zegt Sylvain Charlebois, die als professor op het gebied van voedseldistributie verbonden is aan het Agrifood Analytics Lab van Dalhousie University in Halifax. Hoewel supermarktketens aanvankelijk dachten dat e-commerce de omzet van fysieke winkels in zou nemen, denkt hij dat dit sentiment nu niet meer zo'n grote rol speelt.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: Wade's Supermarket verkleint in schaal
Het familiebedrijf Wade's Supermarket in Christiansburg, Virginia is na 60 jaar genoodzaakt in schaal te verkleinen. De onderneming krimpt in tot een derde van de omvang die het bedrijf voorheen had. Volgens eigenaar Greg Wade wordt de concurrentie van grotere supermarktketens te groot. "De kosten die bij een grootschalige supermarkt komen kijken zijn niet langer nog haalbaar voor ons", aldus Wade.
Bron: wsls.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven