Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peter Grundhöfer: eigen kruidenteelt in Zuid-Afrika

"De wortels van het Duitse bedrijf Grundhöfer zullen volgend jaar al honderd jaar bestaan", vertelt Peter Grundhöfer trots. "Ik had reeds decennialange ervaring in de fruithandel toen ik in 1990 de firma Rettich Weiss (oprichtingsjaar 1920) overgenomen heb. Nu werkt inmiddels al de tweede generatie binnen het bedrijf met mijn zoon Thomas, mijn dochter Christin Neubauer en Luigi Iervolino."

Foto: Peter Grundhöfer

"We zien onszelf niet als handelaren, maar meer als coördinatoren of dienstverleners – wij houden ons met het complete productpalet bezig en alles wat daarmee te maken heeft. Dat gaat van start bij de telers in Hessen, Duitsland en Europa, we maken planningen, sluiten teeltovereenkomsten en leggen verpakkingen vast. Wij leveren ook bieslookzaaigoed aan Zuid-Afrika." Het komt aan op de juiste kwaliteit – zo heeft men binnen het bedrijf ook een medewerker die zich speciaal met het kwaliteitsmanagement bezighoudt. "Eén van onze collega's is negen maanden per jaar de hele week in de Pfalz onderweg om daar onze telers te begeleiden. Hij helpt ons ook bij het plannen hoe we de verkoop moeten regelen, zodat het niet tot tekort of een overaanbod komt", legt Peter uit.

Grundhöfer levert aan bijna alle supermarktketens in Duitsland: "Daar komt meer bij kijken dan puur productlevering. We zetten ons bijvoorbeeld in voor de kleinere, lokale telers: de retail verwacht vaak dat lokale producten verser en optisch mooier zijn, maar ook voordeliger. Daar kan niet altijd aan worden voldaan, aangezien er in Hessen bijvoorbeeld veel kleine percelen zijn, die qua prijs niet altijd kunnen concurreren tegen de grote arealen."

Met veel meer dan honderd medewerkers heerst er bij de firma Grundhöfer zeven dagen per week, 24 uur per dag bezigheid. Juist de zondagen zijn bijzonder druk: "Men vraagt mij vaak hoe dat kan, maar waar anders zou groenten en fruit vandaan moeten komen dat op maandagochtend in de schappen van de supermarkten te vinden is?"

Grundhöfer heeft ook haar eigen contractteelt voor kruiden in Zuid-Afrika. "Bieslook is een bijzonder product: natuurlijk zou men in de winter de  bieslook ook in Europa in de kas kunnen telen, maar door het weinige licht wordt deze dan echter alleen maar lichtgroen. De consumenten willen echter ook in de winter donkergroene bieslook en die komt nou eenmaal uit Indonesië, Israël of Zuid-Afrika. Velen willen dat niet inzien, maar in de praktijk is dat nou eenmaal zo."

Over het algemeen is het bedrijf goed opgesteld wat betreft kruiden: "We werken met bedrijven uit de regio samen, zoals het bedrijf van de familie Böttcher, om de producten uit contractteelt naar de retail te brengen. Er wordt niet bij ons in de fabriek verpakt, maar direct bij de telers. Dat bespaart transportafstanden en -kosten."

Kruiden zijn altijd al een belangrijk segment geweest in Duitsland, de veelzijdigheid aan soorten in deze categorie is echter in de afgelopen jaren enorm gegroeid: "Koriander wordt steeds belangrijker in de Duitse keuken, maar haalt wat betreft de verkoop de klassiekers zoals peterselie, bieslook en basilicum niet in. De mensen zijn tegenwoordig meer onderweg en dat zorgt ervoor dat men zin krijgt in nieuwe smaakrichtingen en daarmee ook andere kruidensoorten."


Bij de stand van Grundhöfer draaide zich bij het bezoek van FreshPlaza in juni alles om de Frankfurter Grüne Soße. Deze "Grie Soß", zoals men het in die regio noemt, werd geserveerd met aardappelen en eieren - en bovendien was er ook nog Grüne-Soße-bier te proeven. Van links naar rechts: Peter, Thomas en Inge Grundhöfer, met Frischezentrum CEO Silke Pfeffer.

Een ander voorbeeld van een trendproduct in de Duitse groenten- en fruitsector is gember. "Het is ongelofelijk wat voor een groei gember heeft doorgemaakt."

Zowel koriander alsook gember verbleken echter bij de groei die bessen doormaken, weet Peter: "Bessen zijn in z'n totaliteit een trend en de consumenten betalen er goede prijzen voor. Dat ligt aan de gezondheidsvoordelen, maar ook aan de goede smaak. Als ik een nieuw product bekend wil maken, moet het smaken."

Juist op het gebied van smaak ziet hij een problematische tendens op de markt: "Veel exoten worden onrijp geoogst en dan hier in rijpingskamers nagerijpt. Dat smaakt helaas vaak niet zo goed. De mango's zijn een goed voorbeeld daarvan, want zij hebben hier op de markt geen uniformiteit, dat kan voor problemen zorgen. Maar wie kan zich tegenwoordig een ingevlogen mango van 7 tot 8 euro veroorloven? Ik hoop dat de branche daar in de toekomst beter op let en dat de voordelen van de rijpingstechnologie geen nadelen worden", zegt Peter afsluitend.

Voor meer informatie:
Peter Grundhöfer
GRUNDHÖFER GmbH
Johann-Georg-Fahr-Anlage 1
60437 Frankfurt
Tel: 069 - 40 50 08 - 0
p.grundhoefer@grundhoefer-frankfurt.de
grundhoefer-frankfurt.de/

Publicatiedatum: