Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Vakbond breidt stakingsacties uit in Baden-Württemberg

Portugal: Sonae opent 40 Meu Super-winkels
De Portugese retailgroep Sonae MC is van plan om in 2019 40 nieuwe Meu Super-winkels te openen. De winkels worden geopend in de Portugese districten Braga, Coimbra, Setúbal en Faro. In 2018 opende de retailgroep ook al meer dan 40 Meu Super-filialen verspreid over Portugal, waardoor het winkelnetwerk op 310 vestigingen kwam. De nieuwe winkels zorgen ervoor dat de totale gecombineerde winkelruimte met 8.500 vierkante meter toe zal nemen. De toename in netto omzet door middel van de nieuwe winkels wordt geraamd op €18mln.
Bron: esmmagazine.com

Duitsland: Vakbond breidt stakingsacties uit in Baden-Württemberg
De vakbond "Vereinte Dienstleistungsgewerkschaft" (ver.di) heeft aangekondigd door te gaan met de stakingsacties in de retailsector van Baden-Württemberg. De stakingsacties zijn gericht op een hoger loon en meer budget voor training van personeel bij retailers in de Duitse deelstaat. De vorige collectieve arbeidsovereenkomst werd op 31 maart door ver.di geannuleerd. De vakbond is nu in overleg met de handelsvereniging van Baden-Württemberg. In de omgeving van Stuttgart vindt nu de vierde opeenvolgende week van stakingsacties plaats. Actievoerders uit verschillende steden reizen hier naartoe voor een gezamenlijke demonstratie. Andere steden waar sprake is van stakingsacties zijn Heidelberg, Mannheim, Heilbronn en Karlsruhe. Bij de acties zijn werknemers betrokken van meer dan 40 bedrijven, waaronder H&M, Zara, Kaufland en Primark. De inzet van de acties is onder andere een loonsverhoging van 6,5%, een minimumloon van €2.100 en een persoonlijke budget voor opleiding van €100 per maand.
Bron: esmmagazine.com

Modern Auchan-concept van start in Luxemburg
In Luxemburg is onlangs het winkelcentrum  Cloche d’Or geopend. Het winkelcentrum heeft 130 winkels, waaronder een filiaal van de H&M-dochteronderneming Arket. Ook heeft Auchan een zogeheten hypermarkt van de toekomst geopend in het centrum. Auchan is tevens de eigenaar van het winkelcentrum via zijn vastgoedafdeling Ceetrus. Het grootste deel van de 75.000 vierkante meter is dan ook gereserveerd voor de hypermarkt. De hypermarkt is een pilot-winkel voor een nieuw format. De winkel heeft een oppervlak van 12.000 vierkante meter, waarop naast het gebruikelijke assortiment ook extra services aanwezig zijn. Zo is er in de hypermarkt onder andere een restaurant, een diëtist en een sportschool aanwezig.
Bron: retaildetail.eu

VK: Amazon opent pop-upwinkels voor online bedrijven
Amazon is van plan om in het Verenigd Koninkrijk een aantal tijdelijke winkels te openen voor meer dan 100 kleine bedrijven die vooral online actief zijn. Hiermee wordt voor veel van deze bedrijven voor het eerst de mogelijkheid gecreëerd om hun producten in fysieke winkels aan te bieden. De eerste tien van deze winkels opereren in de pop-upwinkels samen onder de naam "Clicks and Mortar”. In de "Clicks and Mortar"-winkels  zullen huisraad, gezondheidsproducten, elektronica en levensmiddelen worden aangeboden. De eerste tijdelijke winkel is onlangs geopend in Manchester. "Kleine ondernemingen zijn een van onze belangrijkste klantengroepen", aldus Doug Gurr van Amazon UK. "We zijn trots op het feit dat we samen kunnen werken met Enterprise Nation. Op deze manier kunnen we een breed pakket aanbieden, waarmee ondernemers in het Verenigd Koninkrijk zowel online als offline hun activiteiten uit kunnen bouwen."
Bron: uk.reuters.com

Maleisië: Meer kwartaalwinst voor Aeon
De Maleisische tak van de Japanse retailgroep AEON had in het eerste kwartaal een netto winst van RM32,64mln (€6,98mln). Vorig jaar werd in dezelfde periode een winst gegenereerd van RM27,94mln (€5,98mln). De winsttoename kwam met name door de hogere omzet en de verbeteringen in het winstmarge. De omzet in de periode tot 31 maart 2019 nam jaar op jaar toe van RM1,11mld tot RM1,21mld (van €237,5mln tot €258,8mln). De reden voor de toename in omzet was de aanname van een nieuwe boekhoudstandaard met betrekking tot leasekosten en vaste activa.
Bron: malaymail.com

VS: Dollar General Corporation heeft 3,8% meer vergelijkende winkelomzet
Dollar General Corporation heeft zijn financiële resultaten bekend gemaakt over het eerste kwartaal van 2019. In de periode van 13 weken tot 3 mei 2019 nam de netto omzet met 8,3% toe. De vergelijkende winkelomzet steeg met 3,8%. De winst steeg in deze periode met 4,5% tot $512,2mln (€459,3mld). De winst per aandeel stond op $1,48 (€1,33). De cash flow van het bedrijf nam met 4,7% toe tot $574mln (€514,8mld). Door middel van het terugkopen van aandelen en de uitkering van dividend kwam $283mln (€253,8mld) bij aandeelhouders terecht. In het tweede kwartaal wordt een dividend uitgekeerd van $0,32 (€0,29) per aandeel.
Bron: newscenter.dollargeneral.com

VS: Costco Wholesale Corporation meldt resultaten over het derde kwartaal
Costco Wholesale Corporation heeft de financiële resultaten over zijn derde kwartaal bekend gemaakt. In de periode van 12 weken tot 12 mei 2019 nam de netto omzet toe met 7,4%, van $31,62mld in 2018 tot $33,96mld in dit jaar (van €28,36mld tot €30,45mld). De netto omzet over de eerste 36 weken van dit fiscaal jaar was gestegen met 8,3%, van $95,02mld tot $102,90mld (van €85,21mld tot €92,28mld). De netto winst van het afgelopen kwartaal stond op $906mln (€812,5), oftewel $2,05 (€1,84) per aandeel. Een jaar geleden stond de winst nog op $750mln (€672,6mln), oftewel $1,70 (€1,52) per aandeel. De netto winst over de afgelopen 36 weken kwam neer op $2,56mld (€2,3mld), oftewel $5,79 (€5,19) per aandeel. In dezelfde periode van vorig jaar was sprake van een netto winst van $2,09mld (€1,87mld), oftewel $4,74 (€4,25) per aandeel. De resultaten van het derde kwartaal van dit jaar werden positief beïnvloed door een eenmalige belastingmeevaller van $73mln (€65,46mln).
Bron: investor.costco.com

Walmart introduceert supercenter-format in Canada
Walmart heeft in Canada een nieuwe winkel geopend onder een nieuw supercenter-format. De winkel combineert verschillende retailconcepten, zoals e-commerce, een conventionele supermarkt en winkels-binnen-winkels. Verder heeft de winkel een uitgebreider assortiment, een moderner ontwerp en een nieuwe snelle kassaservice genaamd Fast Lane. De supercenter bevindt zich in een wijk in Toronto en heeft een oppervlak van 12.900 vierkante meter.
Bron: supermarketnews.com

VS: dollar-winkels lijken steeds meer op supermarkten
Amerikaanse dollar-winkels beginnen steeds meer op conventionele supermarkten te lijken. Twee voorbeelden hiervan zijn Dollar Tree en Dollar General. Dollar Tree heeft bij zijn Family Dollar-winkels het koelsegment uitgebreid en aan het assortiment bij oudere vestigingen alcoholische dranken toegevoegd. Dollar General heeft met DG Fresh een verschuiving gemaakt naar de distributie van gekoelde producten, zoals zuivel en delicatessen. 
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: