Omzet Zespri overtreft €1,7 mld

De opbrengsten van de kiwisector hebben een nieuwe mijlpaal bereikt dankzij de sterke groei van zowel de productie als waarde binnen alle categorieën. De omzet van de wereldwijde kiwi-afzet en licentieverstrekking zijn voor het eerst hoger dan €1,7 mld. 

In dit resultaat is de aanhoudende sterke internationale vraag terug te zien. In 2018-2019 zette Zespri in totaal 167,2 mln dozen kiwi's af, een toename van 21% ten opzichte van het voorgaande seizoen, toen er 138,6 mln dozen werden afgezet. De omzet uit de wereldwijde kiwi-afzet en licentieverstrekking voor het ras SunGold nam met 26% toe tot €1,8 mld. 

De totale fruit- en servicebetalingen (inclusief de loyaliteitspremie) aan Nieuw-Zeelandse telers steeg met 24% naar €1 mld, terwijl de opbrengsten voor telers met 6% per hectare toenamen naar €36.900 per hectare voor Green en met 28% per hectare voor SunGold (€84.674), met 40% voor biologische groene kiwi's (€42.543) en met 14% voor SweetGreen (€25.838). 

Zespri-voorzitter Bruce Cameron legt uit dat telers profiteren van de groeiende vraag naar Zespri kiwi's en van de ambitie van de sector om hieraan tegemoet te komen. 

"Overal ter wereld kiezen consumenten vaker voor gezonde producten en hierdoor groeit de behoefte aan grotere aantallen kiwi's omdat het fruit een makkelijke manier is om je dagelijkse dosis vitaminen binnen te krijgen en tegelijk ook geweldig smaakt."

"Dit blijkt wel uit de toegenomen aantallen Green en SunGold kiwi's die er vorig jaar afgezet zijn. Hierdoor zijn de gemiddelde  opbrengsten per hectare van beide categorieën gestegen. Terwijl SunGold recordbedragen per doos opbracht, waren de opbrengsten van Green wat lager vanwege de grote aanvoer die leidde tot een langer afzetvenster en bijbehorende hogere kwaliteitskosten." 

"De aanhoudende groei van de sector is bemoedigend en de toename van de gemiddelde opbrengsten helpt telers de hogere kosten, voor bijvoorbeeld arbeid, dragen. Het blijvende succes van Zespri weerspiegelt het belang van een goede samenwerking met partners, klanten, supermarkten en telers en wordt ondersteund door onze ambitie om 12 maanden per jaar kiwi's aan de markt te leveren," aldus Cameron.

Bedrijfsresultaat: Licenties en royalty's verhogen inkomsten
Zespri’s nettowinst na aftrek van belastingen groeide van €59 mln in 2017-2018 naar €104,2 mln. De winst werd aangejaagd door inkomsten uit het lopende SunGold-licentieverstrekkingsprogramma en royalty's van nieuwe rassen. 

De brutowinst van €111 mln werd gegenereerd door de licentieverstrekking van SunGold, waarbij jaarlijks voor 700 hectare conventionele SunGold en 50 hectare biologische SunGold licenties worden verstrekt. 

Zespri rekent licentiehouders een royalty van 3% die wordt verdeeld tussen Zespri en Plant & Food Research. Het aandeel van Zespri in de royalty's bedroeg €14,4 mln, een toename van 37% ten opzichte van het jaar daarvoor.  

Het totale dividend per aandeel wordt voor het boekjaar 2018-2019 op €0,53 geschat, ten opzichte van €0,29 in 2017-2018. Bij deze cijfers is rekening gehouden met de uitgifte van nieuwe aandelen, terugkoop van aandelen en gesplitste aandelen, die bedoeld om het aandelenbezit onder Zespri-telers op één lijn te brengen.

Vooruitzichten 2019/2020 
Zespri-directeur Dan Mathieson zegt dat het wederom een uitstekend jaar voor Zespri en de Nieuw-Zeelandse kiwisector is geweest en dat de groeiprognose voor dit jaar ook weer goed is. 

"We zijn enorm tevreden over de vooruitgang die er in het seizoen 2018-2019 is geboekt maar zoals altijd blijven we focussen op verdere verbetering, zodat we consumenten de beste kiwi's kunnen bieden en meer waarde kunnen creëren voor onze telers en al onze andere partners. Het is onze ambitie om waarde te creëren door het ontwikkelen van nieuwe markten en het versterken van onze aanwezigheid op bestaande markten. We blijven een sterke groei zien op onze voornaamste afzetmarkten, zoals Japan, China en Spanje en boeken goede resultaten op nieuwe, waaronder de Verenigde Staten."

"Ook verruimen we onze afzetkanalen en proberen we dichterbij  consumenten te komen om inzicht te krijgen in hun voorkeuren. Tevens hebben we oog voor onze milieu-impact en maatschappelijke verantwoordelijkheid. We zijn trots op wat we bereikt hebben en enthousiast over de vooruitzichten," aldus Mathieson. 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven