Om gezien te worden moet je opvallen

Frans van de Polder: meester in ‘out of the box’(marketing)acties

Het is misschien wel de meest besproken groenteman van Nederland. Frans van de Polder, AGF in zijn bloed, maar aangevuld met een flinke dosis marketing stond centraal in het afgelopen ADN Magazine. ADN ging op zoek naar de achtergrond van Frans en maakte zo kennis met zijn passie voor de branche, zijn winkel, zijn klanten en zijn ludieke (marketing)acties.


Frans in zijn winkel, foto ADN Magazine

Maandag is de winkel van jou
In 1965 is de vader van Frans een groentewinkel begonnen aan de Rodenrijsstraat in Rotterdam, een gezellige Rotterdamse buurt. In 1980 vond er een verhuizing plaats naar de hoek van de straat (Bergselaan 153). Frans was altijd al in de winkel van zijn vader te vinden en op 1 oktober 1990 kreeg Frans spontaan van zijn vader de sleutels van de winkel overhandigd met de boodschap: “maandag is de winkel van jou en het kost fl. 100.000,-“.

Groenten, fruit en nog veel meer…
Hoewel Frans groenteman in hart en nieren is, is hij vooral ook handelaar. Zijn winkel zit op een moeilijke hoek zonder parkeerplaatsen en weinig passanten. Je moet dus anders zijn dan de rest en daar slaagt hij dan ook iedere keer weer in, vanaf dag één. De eerste groenteman die geschilde asperges aanbood (1992), één van de eersten die fruitshakes in zijn winkel verkocht, wel honderden per dag. Daarnaast heeft hij zijn assortiment uitgebreid en was hij één van de eersten die invulling gaf aan de term ‘blurring’. ‘...een aanrijding in scene zetten omdat je een doek hebt opgehangen van een snelwegbord.’

Frans en zijn fans
De mensen die bij Frans in de winkel komen krijgen altijd een vriendelijke lach en een hartelijke begroeting. De klant zich speciaal laten voelen, staat bij Frans op de eerste plaats, natuurlijk met smaakvolle producten en een goed verhaal. “Je kunt de beste spullen verkopen, maar als je hart niet op de goede plek zit en de sfeer in de winkel is niet goed, dan blijven ze weg”. Stelregel van Frans is dan ook: “behandel je klanten goed, dan worden ze fan van jou en je winkel en dan komen ze terug”.

Marketingbloed
Wie op Google de naam van Frans van de Polder intypt, krijgt een goed beeld van de creativiteit en gedrevenheid van Frans. Hij heeft daarmee zeker al de titel van de bekende Rotterdammer verworven, maar misschien inmiddels ook wel die van bekende Nederlander. Wanneer AND hem vraagt naar een paar voorbeelden kan hij bijna niet kiezen. “Een spandoek ophangen doen er veel, maar een spandoek op zijn kop ophangen niet en dat krijgt zeker aandacht. Een aanrijding in scene zetten omdat je een doek hebt opgehangen van een snelwegbord Asperges AA1. Spruiten van Henk Angenent verkopen nadat hij de Elfstedentocht heeft gewonnen”. Het zijn zo maar een aantal zeer ludieke acties waarmee hij iedere keer weer de publiciteit vindt. Op de vraag waar hij het meest trots op is, komt toch de gigantische trap op het Stationsplein naar het dak van het Groot Handelsgebouw naar voren. Deze trap heeft hij omgetoverd tot de ‘hoogste fruitmand ter wereld’ door het helemaal vol te leggen met AGF. Dit heeft hem veel publiciteit opgeleverd en van daaruit ook weer mooie bestellingen. “Afgelopen december kwam een man naar binnen lopen die 180 kerstpakketten bestelde in vijf minuten tijd. Op de vraag waarom hij dat bij mij bestelde, was het antwoord: ‘Ach, ik ken jou wel, ik volg je." Een groter compliment kun je toch niet krijgen?” Natuurlijk vraag ik een journalist erbij en zorg ik dat er leuke foto’s rondgaan op social media.

Maatschappelijk betrokken
Ook het diner wat hij in zijn winkel organiseerde voor de ouderen uit de wijk trok veel aandacht. Maar liefst 26 ouderen van 85 jaar en ouder schoven bij hem aan tafel. Drie gastkoks serveerden een heerlijke maaltijd voor de eenzame ouderen uit zijn zo geliefde buurt. “De warmte die je daarvoor terugkrijgt is al een beloning op zich. Natuurlijk zoek ik daarbij ook de publiciteit en vraag ik een journalist erbij en zorg ik dat er leuke foto’s rondgaan op social media. Maar je moet het wel doen!” Dat laatste is misschien wel de belangrijkste oproep die Frans naar zijn collega’s wil doen. Kijk om je heen, praat met mensen in je omgeving en doe iets wat de klanten (en vooral de niet-klanten) niet van je verwachten. Af en toe eens, op de goede manier, met ‘de vuist hard op de tafel slaan’ trekt de aandacht. Het creatieve brein van Frans draait de hele dag op volle toeren. Wanneer het weer even ‘stil’ is geweest, begint het bij hem alweer te kriebelen. Hij weet ons dan ook te melden dat hij op dit moment druk bezig is met het uitbroeden van een nieuw idee. We gaan daar zeker nog meer van horen dit jaar!

Met pijn in het hart
Tot slot doet Frans de mededeling dat hij eind van dit jaar gaat stoppen met zijn winkel. Bij het aansnijden van het onderwerp vertrekt zijn gezicht en begint zijn maag te draaien. Dat hij stopt, heeft niets te maken met de resultaten, want die zijn nog prima. Zijn pand is erg gewild gebleken en na jaren van zeuren door een projectontwikkelaar heeft hij de knoop doorgehakt en zijn pand verkocht. Hij wil er ook nog niet te veel aan denken en is voorlopig nog met een grote glimlach op zijn gezicht iedere dag in zijn winkel te vinden. Op de laatste vraag wat hij na dit jaar gaat doen, is het antwoord: “Dat weet ik nog niet, er komt vast wel wat op mijn pad. Op 1 januari 2020 heb ik in ieder geval een baan en dan ben ik aan het werk”.

Voor meer informatie
Frans van de Polder & Zn.
Bergselaan 153
3037 BH Rotterdam
T: 010-466 3833

Bron: ADN Magazine


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven