Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oud-Chiquita directeur wil revolutie ontketenen in bananenmarkt

Tholen - Maar liefst 24 jaar werkte Franklin Ginus als directeur voor Chiquita in de Benelux, Frankrijk, Centraal- en Oost-Europa. Een goede baan zette hij afgelopen zomer opzij om samen met zijn vriend Randy van Dinter te starten met BeFrank. Een nieuw bananenmerk met als doel de wereld eerlijk en leefbaar te maken. “Alle duurzaamheidsinitiatieven ten spijt, er is nog geen eerlijke banaan. Het klinkt dan maar activistisch, maar klagen langs de zijlijn heeft geen zin. Ik wil de handschoen oppakken en mijn uiterste best doen dit aan te pakken. Wij gaan een banaan op de markt brengen, waar eerlijk delen centraal staat en waarbij transparantie een voorwaarde is om deze stappen te kunnen maken.”


Campagnebeeld van BeFrank waarmee ze een marktrevolutie in bananen willen veroorzaken

Franklin wil met BeFrank een stap verder gaan dan Fairtrade. "De meeste bananen zijn spotgoedkoop. Dat wijst erop dat de gevolgen van bijvoorbeeld slecht loon, klimaatverandering, ongezond werk en wateruitputting niet in de prijs zijn opgenomen. Deze kosten worden niet doorgerekend in de prijs, dus de consument ziet ze niet. Dat laatste betekent niet dat ze dan verdwijnen. Vaak moet de gemeenschap opdraaien voor deze kosten, vandaar dat ze verborgen kosten worden genoemd. Dat is dertig jaar na de invoering van Fairtrade-bananen dus nog altijd zo. Eigenlijk zijn onze hersenen heel erg lui, daarom stoppen wij ook met denken zodra wij Fairtrade kopen. Op het moment dat consumenten het woordmerk of logo van Fairtrade zien, dan denken de hersenen dat ze een goede aankoop doen. Op zich is dat ook zo, want Fairtrade heeft in de afgelopen 30 jaar heel veel goede dingen gedaan. Er zijn heel veel consumenten die jaarlijks Fairtrade-producten kopen en dat is prachtig, maar wat de consument niet weet, is dat er nog heel veel zaken bij zijn die bij zo’n certificering nog steeds niet geregeld zijn."



“Wij van BeFrank geloven erin dat wanneer wij transparant zijn en de verborgen kosten inzichtelijk maken en daarvoor programma’s opstarten, dat wij een volledig duurzame banaan op de markt kunnen zetten. Wij zijn na veel berekeningen uitgekomen op een prijsniveau van 2,29 euro per kilo voor conventionele bananen en 2,49 euro per kilo voor biologische bananen af-rijperij. Daarmee moet volgens ons iedereen in de keten een juiste marge verdienen. Niet iedereen zal het leuk vinden, maar wij hebben de verdeelsleutel waarmee de margeverdeling tot stand is gekomen ook op onze website gepubliceerd."

"Het duurt ongeveer negen maanden voordat een banaan thuis op de fruitschaal ligt. Simpel gezegd heb je producenten, exporteurs, rijpers, en supermarkten die allemaal een gezonde boterham moeten verdienen. Wij van BeFrank houden van eerlijk delen en wanneer wij dit doen, dan zijn we met z’n allen in staat de boeren in de productieketen een menswaardig bestaan te geven, terwijl ook in de rest van de keten een nette marge mogelijk is”, aldus Franklin.



Leveranciers die mee willen in de bananenrevolutie van BeFreank en minimaal Fairtrade gecertificeerd zijn worden uitgenodigd een mailtje te sturen naar franklin@befrank.world  

Een uitgebreid interview is te lezen in het Vakblad Primeur dat eind van deze week verschijnt.