Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ierland: Musgrave heeft jaarwinst van €84,5mln

Polen: Dino heeft 23% meer omzetgroei in eerste kwartaal
De Poolse supermarktketen Dino Polska heeft in het eerste kwartaal jaar op jaar 23% omzetgroei gezien. De kwartaalomzet kwam daarmee neer op PLN 1,56mld (€360mln). De bruto winst nam met 26,2% toe tot PLN 132,2mln (€30,77mln), terwijl het bruto winstmarge met 0,3 percentagepunten steeg. De like-for-like-omzet steeg ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar met 5%.
Bron: esmmagazine.com

Nieuw-Zeeland: Countdown-supermarkt test app tegen foutparkeerders
Een Countdown-supermarkt in het Nieuw-Zeelandse Dunedin test een nieuwe app, die bedoeld is om foutparkeerders aan te pakken. De parkeerplaatsen voor mensen met een beperking worden vaak bezet door mensen die deze parkeerplaats niet nodig hebben. De Access Aware-app maken melding van oneigenlijk gebruik van deze parkeerplaatsen. Enkele tientallen mensen hebben de app na de introductie gedownload.
Bron: stuff.co.nz

Ierland: Musgrave heeft jaarwinst van €84,5mln
Musgrave heeft de resultaten van zijn fiscaal jaar 2018 vermeld, dat op 29 december afliep. In deze periode steeg de omzet met 3,8% tot €3,9mld. De Bruto winst kwam neer op €84,5mln, wat jaar op jaar een toename was van 5,6%. De netto waarde van de vaste activa was €410mln. Dit was ten opzichte van 2017 een toename van €79mln. Musgrave sloot 2018 af met een netto vermogen van €16mln. CEO Chris Martin zag 2018 als een succesvol jaar voor Musgrave. "Ondanks de felle concurrentie in de markt hadden we voor het vierde jaar op rij een toename in winst. Alle vier onze merken doen het goed en zijn aan het groeien. Onze resultaten bewijzen het succes van onze Growing Good Business-strategie. Door middel van deze strategie hebben we met succes onze onderneming kunnen laten groeien. We leveren onze winkelervaring door middel van investeringen in online retail, een focus op innovatie en dankzij onze retailpartners die goed reageren op de lokale behoeftes van de consument. Ook de ketens die we in 2018 hebben overgenomen, La Rousse Foods en Donnybrook Fair, presteren goed. We verkennen nu verdere mogelijkheden voor overnames."
Bron: musgravegroup.com

Polen: Eurocash heet 10% meer kwartaalomzet
De Poolse retailer en groothandelaar Eurocash had in het eerste kwartaal van 2019 een toename in omzet van 10% tot PLN 5,48mld (€1,28mld). De totale bruto winst nam jaar op jaar toe van PLN 39,6mln tot PLN 121,4mln (van €9,2mln tot €28,2mln). Dit kwam voornamelijk door de implementatie van een nieuwe boekhoudstandaard. Het groothandelssegment had een toename in omzet van 3,5% tot PLN 4,11mld (€950mln). Het retailsegment had jaar op jaar een toename van 37%, dat mede kwam door overnames in het afgelopen jaar. De totale retailomzet kwam in deze periode neer op PLN 1,33mld (€310mln), waarbij PLN 342mln (€79,4mln) afkomstig was van de overgenomen winkels. In 2018 nam Eurocash de supermarktketen Mila en 25 Lewiatan-winkels over.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Woolworths gaat boodschappen bij zelfscankassa's wegen
Woolworths gaat opnieuw weegschalen installeren bij zelfscankassa's. Op deze manier hoopt de keten diefstal van boodschappen tegen te gaan. Een aantal jaren geleden werd het wegen bij zelfscankassa's afgeschaft. Woolworths volgt nu echter het voorbeeld van concurrent Coles door de weegschalen weer toe te passen. Ook moeten de weegschalen ervoor zorgen dat consumenten niet teveel betalen door eigen vergissingen die tijdens het inscannen van de boodschappen zijn gemaakt. Volgens een woordvoerder van Woolworths zijn de zelfscankassa's populair en maakt het merendeel van de klanten geen fouten bij het gebruik hiervan.
Bron: news.com.au

Brazilië: Carrefour legt provisies aan wegens belastinggeschil
Volgens de Franse supermarktgroep Carrefour gaat zijn Braziliaanse afdeling een provisie boeken in verband met een belastinggeschil.  Atacadão heeft in verschillende delen van Brazilië te maken met 240 van deze belastinggeschillen voor een totaal bedrag van 815mln reais (€183mln). Met betrekking tot het belastinggeschil is door het Braziliaanse hooggerechtshof op 9 mei een uitspraak gedaan, die in het nadeel van Carrefour uitviel. De provisie die wordt vastgelegd moet alle financiële risico's omtrent de geschillen op kunnen vangen.
Bron: reuters.com

Walmart stopt met e-commerce in Brazilië
De Braziliaanse tak van Walmart stopt met e-commerce. In plaats daarvan gaat Walmart zich in Brazilië meer richten op fysieke locaties. Hypermarkten die niet goed genoeg presteren worden heropend als groothandelszaken. De groothandelssector wordt steeds populairder in Brazilië, nu het land geleidelijk aan opkrabbelt van een zware economische recessie.
Bron: reuters.com

VS: Piggly Wiggly Midwest sluit zich aan bij Healthy Savings
Piggly Wiggly Midwest heeft zich aangesloten bij het Healthy Savings-programma. Dit initiatief geeft klanten kortingen op gezonde producten. De in Wisconsin gevestigde keten geeft aan dat consumenten geld terug kunnen krijgen via het programma, dat mede mogelijk wordt gemaakt digitale betalingsoplossingen van Solutran Inc. De actie van Healthy Savings is beschikbaar bij 100 Piggly Wiggly-winkels in Wisconsin en het noorden van Illinois. Volgens COO Gary Suokko vroegen klanten expliciet of Piggly Wiggly ook de acties van Healthy Savings ondersteunde. "We kregen daardoor het idee dat we onderdeel moesten vormen van dit programma", aldus Suokko.
Bron: supermarketnews.com

VS: Meijer opent drie winkelcentra in noordoosten Ohio
Meijer breidt voor het eerst uit naar het noordoosten van Ohio. Op 14 mei worden drie winkelcentra van elk 14.400 vierkante meter geopend in de steden Stow, Avon en Mentor. Meijer maakte de geplande data voor de openingen bekend in april. Door de drie nieuwe locaties komt het winkelnetwerk van Meijer in Ohio neer op 42 filialen, samen met een distributiecentrum en een faciliteit voor de verwerking van zuivel. In totaal zijn in Ohio 10.000 werknemers bij Meijer in dienst. Verspreid over Wisconsin, Ohio, Michigan, Illinois, Kentucky en Indiana heeft Meijer in totaal 240 winkelcentra in bedrijf.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Raley’s opent nieuwe grote winkel in Sacramento
Raley’s is onlangs begonnen met een nieuwe grote vestiging in Sacramento, die met 2020 open moet gaan. De nieuwe locatie heeft een oppervlak van 5.100 vierkante meter en is een vervanging van een vestiging in dezelfde omgeving. De oudere vestiging is al 60 jaar in bedrijf en zal tijdens de aanbouw van de nieuwe winkel open blijven. De nieuwe locatie krijgt een verbeterde versafdeling, die wordt uitgebreid met sushi, een slagerij en een afdeling met warme maaltijden. De winkel krijgt een eigen ruimte waar producten zoals voedingsmiddelen, bieren en wijnen kunnen worden geproefd. 
Bron: progressivegrocer.com

VS: Walmart concurreert met Amazon door middel van thuisbezorging
Walmart gaat zijn klanten de mogelijkheid geven om online bestellingen een dag later al aan huis te leveren. Daarmee gaat de Amerikaanse keten direct de strijd aan met Amazon, dat op 25 april een soortgelijke service aan alle Amazon Prime- klanten beloofde. Amazon gaat $800mln (€712,6mln) investeren in de eigen infrastructuur om deze belofte waar te maken. Walmart begint met zijn verbeterde thuisbezorgservice in Phoenix en Las Vegas. Binnenkort is de bezorgdienst ook voor handen in het zuiden van Californië. Vervolgens wordt de dienst voor het einde van dit jaar uitgebreid naar grofweg 75% van alle Amerikaanse consumenten.
Bron: cnbc.com

Canada: Metro online uit in Ontario
Metro Canada heeft zijn online activiteiten uitgebreid naar Ontario. In Toronto zijn hiervoor een klein aantal pilot-winkels geopend. De winkels zijn zowel in stadscentra als in voorsteden geplaatst, zodat een zo breed mogelijk doelgroep kan worden aangesproken. Consumenten kunnen online boodschappen bestellen, die dan bij een van de winkels kunnen worden afgehaald of aan huis kunnen worden afgeleverd. In 2016 werd door Metro een vergelijkbaar pilotproject ingezet in Quebec, dat vervolgens werd uitgebreid. Metro zal tijdens de pilotfase met name letten op de omzet van het versassortiment zich in deze context ontwikkelt. Om de versheid te garanderen heeft de keten een trainingsprogramma opgezet voor personeel. Ook worden speciale temperatuurzones opgezet, waar de producten die zijn besteld tijdelijk kunnen worden opgeslagen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Publicatiedatum: